Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

stänga ner X (från terminalen), och sedan installera drivrutinerna från den terminal du blir kastad till.

Jag, som har Debian Jessie, kunde inte stänga ner X så min metod blev att installera kdm, reboota, sedan från kdm logga in i konsol och därifrån utföra installationer. Konsol är då terminal och på detta sätt startades aldrig en desktop eller X.

Permalänk
Skrivet av beh:

Mitt tips till de som är osäkra på Linux/GNU är att lägga in Ubuntu i Virtualbox (eller VMware om man har licens). Det är ett bra sätt att kunna testa utan att riskera att klanta sig vid partitionering.

Att kunna ta en Snapshot på en VM och prova saker är guld värt för att förstå hur allt hänger i hop.

VMware har VM gratis... "VMware vSphere Hypervisor is a free bare-metal hypervisor that virtualizes servers so you can consolidate your applications on less hardware."

Tanka här från VMware
http://www.vmware.com/se/products/vsphere-hypervisor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag dual bootar win7 och archlinux för tillfället. Jag vill gå över till win10, jag kan ju leva med integritetskränkningarna då jag mest spelar på windows och det är helt enkelt för många program som är gjorda för windows (alla modmanagers i princip, alla arkivprogram med bra gui då linux fungerar bäst med CLI men tyvärr saknar bra guis ofta).
Mina föräldrar kör Lubuntu (Ubuntu med en lxde baserad svit). Förut var det Mint men jag tyckte att Lubuntu räckte och de är nöjda, de fick ju gå från den gamla P4 3.6 GHz till min Phenom II 945 vilket drog ner ljudnivån, och gissningsvis strömåtgången lite hoppas jag

Jag kan tillägga att jag också kör en Qnix, och jag har haft blandade resultat med den mellan olika distar. Ubuntu och Sabayon, samt Gentoo fungerade den inte i direkt utan det behövdes en xorg.conf fil för att X inte skulle köra något annat än 2560x1440.
Arch linux behöve ursprungligen en också men sedan fungerade Qnix:en av sig självt vid en ominstallation, det kan vara nouveau och nvidia-drivarna som fungerar olika bra.
Det är bara att googla om du behöver en sån själv.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1762843
Jag började med att kopiera en sådan här config och sedan tweaka den.

Jag körde Ubuntu, Sabayon, Arch, Mint och Gentoo, sedan Arch igen i den ordningen. Jag gillade alla övergångar utom när jag gick ifrån Arch då jag fann att Arch i princip alltid har de nyaste paketen, undantaget Sabayon som håller sig relativt fräscha och stabila dom med.
På gentoo trodde jag att jag skulle trivas, men när den mest ostabila uppdateringskanalen inte erbjuder något mer än GCC 4.9 medan Arch redan är på 5.2 SOM DEFAULT! Gentoo verkar inte gå längre nu pga att GCC anses ha blivit dåligare när GCC 5 kom eller för att de anser att den inte är tillräckligt stabil kanske... Jag vet inte men arch är ju inte bara bättre på att hålla GCC uppdaterad, gentoo saknar ju många paket och deras overlays är ju totalt underlägsna archs AUR. Jag beklagar, jag kunde ta mig igenom en gentoo installation, men gentoo höll inte måttet mot Arch för att jag skulle stanna med gentoo, trots att gentoo är ganska bra ändå.
Vagrant var föråldrat, och jag failade att hitta ett overlay som var uppdaterat. Jag kollade på det här http://gpo.zugaina.org/app-emulation/vagrant senast uppdaterat 2014, men nu idag hittade jag de här binära http://gpo.zugaina.org/app-emulation/vagrant-bin.
Så tyvärr var jag lite för tjockskallig för att söka runt i olika overlays på gentoo, men Arch är lagom som binärdist att använda.

Jag kör Arch och i3 nu och det känns som en självklarhet
För mig går det inte vara utan firefox+pentadactyl eller qutebrowser heller, dwb samt luakit kan fungera men dwb är instabilt jämfört med qutebrowser. Det är ett ganska udda sätt att surfa, men det är grymt att slippa musen, passar en tiling wm som i3 perfekt och är snabbare. En nybörjare till "hinting" browsers bör hålla sig till firefox+pentadactyl, massor features och bra hjälp, dock är det ju för ViM folk, men det finns en Emacs addon som gör samma jobb om man föredrar Emacs bindings.

Det finns massor med guider om hur LoL bäst spelas på linux. Playonlinux bör ju göra jobbet enklare om du vill använda wine.
Som jag förstår det är Lol ett av de spel som fungerar med wine i varje fall.

Krångligt, men enklare nuförtiden om du använder wiki.archlinux.org. Där finns (nästan) allt, men det är den mest nybörjarvänliga och övergripande wiki jag vet. Gentoo har en med men den är så gentoo specifik, även om den har lite bra grejer.
Annars är google bra, och youtube om det finns en passande kanal att kolla på.

Bra idé. De saker som är värst för nybörjare är att göra nyinstallationer själva och använda root skalet, inte för att det är svårt men det kan vara farligt. Root gör alla program potentiellt farligare, speciellt program som utför skrivningar på filer och enheter som är lätta att förväxla så som fdisk/cfdisk samt dd m fl. Förväxla inte fildeskriptorer såsom /dev/sda och /dev/sdb och inte partitionsnummer som /dev/sda1 och /dev/sda5 exempelvis för att det är allvarligt att ta fel!

Gentoo är kalas, till den dagen då jag sitter på en Intel i3:a dual core och kommer på att jag behöver Libre Office om 10 minuter och inser jag inte har det på datorn. Haha. 24 timmar senare är det på plats

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExoCranial:

Jag, som har Debian Jessie, kunde inte stänga ner X så min metod blev att installera kdm, reboota, sedan från kdm logga in i konsol och därifrån utföra installationer. Konsol är då terminal och på detta sätt startades aldrig en desktop eller X.

Fungerade inte:
sudo service gdm stop
?

Permalänk
Medlem

Jobbar som programmerare och bytte till Linux på grund av att det är grymt för den domänen. Kan köra exakt samma miljö som servern kommer använda, vilket är mycket trevligare än att använda nån knasig mellanhand i Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExoCranial:

VMware har VM gratis... "VMware vSphere Hypervisor is a free bare-metal hypervisor that virtualizes servers so you can consolidate your applications on less hardware."

Tanka här från VMware
http://www.vmware.com/se/products/vsphere-hypervisor

Med tanke på att han jämför med virtual box som är en desktop produkt så känns det rätt uppenbart att han menar vmware workstation.
I hypervisorkategorin så har du ett antal gratis inkl esxi (som du nämner), xen, kvm (i din stddist eller t ex proxmox ve) och hyper-v och säkert någon/några till jag inte tänkt på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Gentoo är kalas, till den dagen då jag sitter på en Intel i3:a dual core och kommer på att jag behöver Libre Office om 10 minuter och inser jag inte har det på datorn. Haha. 24 timmar senare är det på plats

Och då drar du in libreoffice-bin istället och väntar bara tiden det tar att ladda ner på din lina (vilket gäller alla distar du inte har lokalt cachade)

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Fungerade inte:
sudo service gdm stop
?

jag brukar

apt-get remove gdm3 xdm ldm lightdm

och vad mer det nu kan finnas.. har endast kdm installerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Synd ang BankID. Hos SEB trycker de på att man ska använda den (troligen för de inte vill betala för dosorna). Man kan använda den både vid inloggning, betalnings-bekräftelse, vid direkt köp på tex online butiker och så klart med Swish.

Vid Swish fungerar Mobila IDt, men det är ju helt bortkopplat från datorn i alla fall så det kanske inte är så konstigt. Det går så klart att logga in med bankdosan utan att använda sladden, men det krävs lite mer knapptryckningar på själva dosan då som börjar med kontrollkoder utöver din inloggnings-pin.

Så helt kört är det inte, men det är lite extra fipplande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Efter att länge varit sugen på att gå över till någon form av linux distro, men har inte direkt använt de något och aldrig haft någon dualboot så tog jag ett ryck samma dag som windows 10 släpptes och installerade ubuntu med gnome.

Så har alltså nu använt de över 1 månad och hittills är jag väldigt nöjd med hur bra de fungerar ur dom flesta aspekterna, spelmässigt funkar de väldigt bra med och många av mina steam spel fungerar vissa bättre än andra.

Drivrutin mässigt hade jag absolut inga problem alls med övergången.

Det jag möjligen kan klaga på är att jag haft massa problem med PPTP vpn som har massa buggar som gör att den sällan fungerar för mig eller tappar anslutning konstant.

Sen hade jag också problem med Nvidia drivrutin att valde jag vissa specifika versioner som va proprietära drivrutiner så buggade grafiken ut helt och efter omstart kom jag inte in i datorn längre och stundvis kunde jag inte ens få upp Shell.

Men overall väldigt nöjd som det är och kör ingen dualboot eller liknande och har inte heller några andra maskiner med Windows i min ägo och så får de nog förbli.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Efter att länge varit sugen på att gå över till någon form av linux distro men inte direkt använt de något och aldrig haft någon dualboot så tog jag ett ryck samma dag som windows 10 släpptes och installerade ubuntu med gnome.

SÅ har alltså nu använt de över 1 månad och hittills är jag väldigt nöjd med hur bra de fungerar ur dom flesta aspekterna, spelmässigt funkar de väldigt bra med och många av mina steam spel fungerar vissa bättre än andra.

Drivrutin mässigt hade jag absolut inga problem alls med övergången.

Det jag möjligen kan klaga på är att jag haft massa problem med PPTP vpn som har massa buggar som gör att den sällan fungerar för mig eller tappar anslutning konstant.

Sen hade jag också problem med Nvidia drivrutin att valde jag vissa specifika version som va proprietära drivrutiner så buggade grafiken ut helt och efter omstart kom jag inte in i datorn längre och stundvis kunde jag inte ens få upp Shell.

Men overall väldigt nöjd som det är och kör ingen dualboot eller liknande och har inte heller några andra maskiner med Windows i min ägo och så får de nog förbli.

Kul att du är nöjd!
Om du får problem med grafikdrivrutiner i framtiden så kan du alltid starta i "compatibility mode" från GRUB menyn innan boot. I senare versioner av ubuntu distros har de gömt menyn by default, men om du håller in shift under omstart så ska den komma upp. Under compatibility mode kommer du till desktopen, men alla former av hårdvauracceleration är avstängda och proprietära drivrutiner laddas ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Jag hoppas att du ser ditt systematiska fel här ... om inte, låt mig förklara.

Vi stryker först och främst orden "Linux" och "Windows" ur ekvationen.

Vi har då en produkt, en produkt som är måttstocken, med den enda kvantifikationen att all mjukvara ska vara minst lika kompatibel till ett eventuellt alternativ. Om vi då har två, tre eller hundra alternativ som är utvecklade med olika målsättningar och samtidigt en mjukvarumarknad där majoriteten av all mjukvara inom en vis genre (låt oss ta spel som exempel) endast utvecklas för den första plattformen, då kommer det aldrig att finnas ett alternativ värt att utvärdera som alternativ.

Att utvärdera något som alternativ till något annat förutsätter att det avser att vara ett alternativ alls. Så är inte fallet. Ingen skulle någonsin komma på tanken att jämföra en traktor med en personbil i avseende att hitta en traktor som gör ett bättre jobb som taxi. Varför skulle man göra detsamma med operativsystem?

GNU/Linux kan användas som desktop-OS, så länge man inte har specifika krav på kompatibel mjukvara. Exempel på sådan mjukvara är spel. Vill man bara ha något spel att spela, ja då finns det gott om dem. Vill man ha ett specifikt spel, ja då är oddsen låga att man blir missnöjd.

På samma sätt kan vi vända på steken och säga att exempelvis Windows 10 kan fungera som server-OS, men då kommer frågan vilka krav man har på funktionaliteten för det området.

Vi tar det en gång till, bara för säkerhets skull: Linux är inte Windows, Windows är inte Linux och OSX är som de är. Sluta jämföra päron, oljefartyg och friggebodar om det inte är färgen vi talar om.

Tycker du har en tråkig underton. Läs trådens ursprungsfråga, är det frågans generella karaktär du inte gillar?

NodCommander undrar bland annat vad som håller folk från att byta (generellt beskrivet) från Windows till Linux (generellt beskrivet), det är det mitt inlägg handlar om. Möjligtvis borde jag ha tydliggjort att med "applikationer/spel" menar jag "kontors/surf-applikationer/spel" men jag trodde att det var underförstått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Gentoo är kalas, till den dagen då jag sitter på en Intel i3:a dual core och kommer på att jag behöver Libre Office om 10 minuter och inser jag inte har det på datorn. Haha. 24 timmar senare är det på plats

Har inte gentoo libreoffice-bin? Jag tror jag hittade det!
https://packages.gentoo.org/package/app-office/libreoffice-bi...
Däremot har de ju inte chromium som bin, men det finns ett overlay med chromium-bin som är en debian binär.
http://gpo.zugaina.org/www-client/chromium-bin-debian
Å andra sidan, vem f*n använder chromium? Alla jag känner kör chrome, chromium kör de som sitter på lubuntu eller någon annan dist med den som default och själv kör jag chromium för att det känns "renare", rent ska de va!

Mitt problem är dock som sagt att ibland är paket gamla och går inte ens att få nyare genom att gå över till mer instabila uppdateringskanaler.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Har inte gentoo libreoffice-bin? Jag tror jag hittade det!
https://packages.gentoo.org/package/app-office/libreoffice-bi...
Däremot har de ju inte chromium som bin, men det finns ett overlay med chromium-bin som är en debian binär.
http://gpo.zugaina.org/www-client/chromium-bin-debian
Å andra sidan, vem f*n använder chromium? Alla jag känner kör chrome, chromium kör de som sitter på lubuntu eller någon annan dist med den som default och själv kör jag chromium för att det känns "renare", rent ska de va!

Mitt problem är dock som sagt att ibland är paket gamla och går inte ens att få nyare genom att gå över till mer instabila uppdateringskanaler.

Klart det finns binärt till Gentoo också, men då faller precis hela idén med Gentoo och man kan köra något annat, som Arch (som är min favorit) eller Ubuntu eller vilket som.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Kul att du är nöjd!
Om du får problem med grafikdrivrutiner i framtiden så kan du alltid starta i "compatibility mode" från GRUB menyn innan boot. I senare versioner av ubuntu distros har de gömt menyn by default, men om du håller in shift under omstart så ska den komma upp. Under compatibility mode kommer du till desktopen, men alla former av hårdvauracceleration är avstängda och proprietära drivrutiner laddas ej.

Jo är förvånad själv att övergången gick så smidigt som den gjorde faktiskt och att datorn fungerar så bra använda till de jag gör i vardagen.

Sen finns de väll självklart lite speltitlar som man saknar men de kommer säkert arma 3 ligger redan i beta just nu.

Tack för infon ska ta ett test med de nästa gång jag vågar mig på att byta eller uppdatera drivrutin haha.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Klart det finns binärt till Gentoo också, men då faller precis hela idén med Gentoo och man kan köra något annat, som Arch (som är min favorit) eller Ubuntu eller vilket som.

Jo, det är när man har de där 10 minuterna och behöver libreoffice kan ju ett overlay med libreoffice-bin vara bra att ha
Jag tycker det är lite konstigt att många paket har -bin varianter, men många som tar lång tid att kompilera har inte det vilket är lite förvirrande då det är därför -bin paketen existerar.

Dock, gentoo är helt ok som server-dist eller om man inte behöver ha de där senaste paketen som arch var först med. Det kan finnas saker att vinna på med gentoo. Dock, vare sig om det är av prestandaskäl som är mätbara eller mest "slöhetsplacebo" så behöver man ju en skaplig dator att kompilera på helst, och om man redan har det kanske den extra prestandan inte märks av eller behövs på en desktop (undantaget en server som mycket väl kan ha nytta av mer prestanda).

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Inaktiv

@aluser:

Jäkligt schysst med länken! Testade nu under kvällen och kom in! Stort tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Tycker du har en tråkig underton. Läs trådens ursprungsfråga, är det frågans generella karaktär du inte gillar?

NodCommander undrar bland annat vad som håller folk från att byta (generellt beskrivet) från Windows till Linux (generellt beskrivet), det är det mitt inlägg handlar om. Möjligtvis borde jag ha tydliggjort att med "applikationer/spel" menar jag "kontors/surf-applikationer/spel" men jag trodde att det var underförstått.

Trådens initiala inlägg har inte ens en frågeställning, så jag kan inte ogilla dess ickeexisterande karaktär.

Min poäng är, och förblir tills dess att förutsättningarna förändras, att man ska jämföra päron med päron. Kontorsapplikationer för vardagsbruk finns till varenda operativsystem, webbläsare likväl, och vill man utöver det prompt spela ett plattformsbundet spel, ja då får man hålla sig till den plattformen eller ha flera system installerade, för uppenbarligen tillhör man inte exklusivt den målgrupp den alternativa plattformen (må det vara Windows, Linux, OSX, Android eller valfritt annat OS) riktar sig till.

Kvarstår gör den poäng du helt missade gällande att försöka starta taxiverksamhet med traktorer. Men jag beklagar den tråkiga undertonen, det var inte mitt syfte på något vis alls. Får skylla på sömnbrist och allmänt jävelskap i livet. Precis som du endast har de ord jag skrivit att gå på så har jag bara haft dina, och alla lämnar vi en del tolkningsutrymme till och från!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

@aluser:

Jäkligt schysst med länken! Testade nu under kvällen och kom in! Stort tack

En av anledningarna att jag startade tråden, bra att du fick det löst!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Crossfire också... nice.
Du får inte ojämna renderings problemet som 7000 serien haft? De jobbar ju fortfarande på det med Windows drivarna verkar det som.

Kan du inte köra BankID via mobilen?

Nu spelar jag inte så mycket på Ubuntu, så ska inte vara allt för säker på min sak. Men Minecraft rullar utan några uppenbara problem och detsamma gör Kerbal space program. Men det kan mycket väl bero på att båda dessa titlar är så pass cpu/vsync-begränsade att ojämna renderingstider inte märks, kanske. Har allafall aldrig tänkt på det.

Hehe, jo det förstås... Jag är lite småparanoid av mig, har aldrig gillat tanken på att ha sånt i telefonen. Delvis pga risken att tappa den, men också för att jag kör lite halvexperimentella custom roms och därmed inte alltid kan lita på att den fungerar. Mycket praktiskt

Permalänk

@NodCommander:

Har tänkt byta när väl jag får in min nya SSD, då hade jag tänkt köra KVM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snal_Jonas:

Nu spelar jag inte så mycket på Ubuntu, så ska inte vara allt för säker på min sak. Men Minecraft rullar utan några uppenbara problem och detsamma gör Kerbal space program. Men det kan mycket väl bero på att båda dessa titlar är så pass cpu/vsync-begränsade att ojämna renderingstider inte märks, kanske. Har allafall aldrig tänkt på det.

Hehe, jo det förstås... Jag är lite småparanoid av mig, har aldrig gillat tanken på att ha sånt i telefonen. Delvis pga risken att tappa den, men också för att jag kör lite halvexperimentella custom roms och därmed inte alltid kan lita på att den fungerar. Mycket praktiskt

Fungerar sin CF för dig så låt det vara. Kan bara bli värre

Håller med dig att jag var paranoid först med BankID, men så länge du använder en vettig kod och låser den till att köra över 3G/4G (inte Wifi) så är det Banken som får problem om det hackas.

Jag själv kör just nu 5.1.1 på en gammal Galaxy S2, fungerar rätt bra. Måste uppdatera snart dock, för jag har hittat 2 buggar som tydligen ska vara fixade i nyare rev.

Btw en öppen fråga till guru:na:

Hur är det med TRIM och moderna Linux? Hade tänkt köra SSD, och vill veta om där är något jag måste tänka på med just TRIM, OP och liknande? Tanken var då iaf att börja med Ubuntu då det är det jag har (pytte)lite erfarenhet av iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur är det med TRIM och moderna Linux? Hade tänkt köra SSD, och vill veta om där är något jag måste tänka på med just TRIM, OP och liknande? Tanken var då iaf att börja med Ubuntu då det är det jag har (pytte)lite erfarenhet av iaf.

trim fungerar utmärkt! har en samsung 830 och en kingston mS200.
i fstab så skriver du i discard som option för att enablea trim. noatime rekommenderas också till SSDer.

finns att läsa lite på https://wiki.archlinux.org/index.php/Solid_State_Drives

exempel ur fstab

/dev/sda2 /boot ext4 defaults,noatime,discard 0 2

ubuntu gör nog detta under installation

trimmar gör du sedan med kommandot fstrim! exempel

fstrim -v /dev/sdb1

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExoCranial:

VMware har VM gratis... "VMware vSphere Hypervisor is a free bare-metal hypervisor that virtualizes servers so you can consolidate your applications on less hardware."

Tanka här från VMware
http://www.vmware.com/se/products/vsphere-hypervisor

Fast ESXi är ju inte rätt produkt för en som har Windows installerat och vill testa Linux. ESXi är en headless typ 1 hypervisor, vad man behöver om man ska köra under Windows är antingen Hyper-V eller en typ 2 hypervisor (VMWare Workstation, Virtualbox, VirtualPC eller liknande).

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Håller med dig att jag var paranoid först med BankID, men så länge du använder en vettig kod och låser den till att köra över 3G/4G (inte Wifi) så är det Banken som får problem om det hackas.

Jo det är nog dags att acceptera verkligheten och komma ikapp teknikutvecklingen, har hört att mobilappar är #framtiden!
Varför inte wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hur är det med TRIM och moderna Linux? Hade tänkt köra SSD, och vill veta om där är något jag måste tänka på med just TRIM, OP och liknande? Tanken var då iaf att börja med Ubuntu då det är det jag har (pytte)lite erfarenhet av iaf.

Skrivet av Emrik:

trim fungerar utmärkt! har en samsung 830 och en kingston mS200.
i fstab så skriver du i discard som option för att enablea trim. noatime rekommenderas också till SSDer.

Om jag hade en Samsung SSD så hade jag nog uppgraderat till Kernel 4.2 för att få med uppdateringarna angående det felaktiga köade TRIM kommandot som upptäcktes i sommar.

Permalänk
Medlem

Lägger till mej och hela släkten till antalet linux användare sedans Vista tiden. En del kompisar har anslutit senare tid när supporten för XP upphörde. Vi kör Ubuntu eller Kubuntu beroende på förkunskaper.

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snal_Jonas:

Jo det är nog dags att acceptera verkligheten och komma ikapp teknikutvecklingen, har hört att mobilappar är #framtiden!
Varför inte wifi?

Heh, jag själv gillar hellre en PC än mobilen också. Använder fortfarande bankdosan till det mesta, men det är bra att ha alternativ och det är smidigt att kunna föra över några 100Kr direkt i SEB appen i mobilen, mellan sina konton.

Wifi är generellt mer utsatt för intrång än din 3G anslutning. Det krävs inte så mycket för att knäcka en del WPS routrar på 10 sekunder, eller ännu värre WEP eller ingen kryptering. Sen kan de avlyssna allt, inkl ev trafik mellan dig och bank.

3G signalen går ju att hacka också, men då måste de ändå specifikt gå efter dig och din telefons ID. Det är (vad jag vet) inte lika enkelt att göra denna upplåsning eller för den delen göra det lika generellt för flera personer, som det är med Wifi.

Använder själv Droid Wall för att stänga av internet till de appar jag inte vill ska ha det, och stänga av Wifi för tex Swich/BankID mm eller stänga av 3G för de som envisas med att försöka uppdatera och äta min dataplan.

NSA lär ju lyssna av din 3G ändå, men vf... de kan säkert redan alla dina koder

Skrivet av beh:

Om jag hade en Samsung SSD så hade jag nog uppgraderat till Kernel 4.2 för att få med uppdateringarna angående det felaktiga köade TRIM kommandot som upptäcktes i sommar.

Minns jag hörde något om det. Men vilken kärna har Ubuntu 14.04 / 15.x då? (då jag inte har en aning hur man håller reda på detta). Tackar för varningen iaf

Har inte haft tid i veckan att bygga maskin ens... övertid, akut problem med SD kort som havererat med massa viktigt på bla. Så jag har inte ens tittat på versionsskillnader på OSet heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddanx:

Wifi är generellt mer utsatt för intrång än din 3G anslutning. Det krävs inte så mycket för att knäcka en del WPS routrar på 10 sekunder, eller ännu värre WEP eller ingen kryptering. Sen kan de avlyssna allt, inkl ev trafik mellan dig och bank.

Riktigt så illa är det inte, då anslutningen är TLS-krypterad från klient till klient. För att komma förbi denna kryptering så behöver en attackerare i praktiken ha kontroll över din telefon (för att exempelvis installera ett nytt "elakt" certifikat) snarare än bara nätverket, men har de kontroll över telefonen så finns det minst lika enkla sätt att snoka reda på uppgifter ändå (oavsett anslutningstyp).

Se exempelvis

Man får lätt lite huvudvärk när man försöker förstå asymmetrisk kryptering, men man kan om inte annat vara trygg i att smartare individer och organisationer än en själv kan intyga att det fungerar . Ifall all trafik hade gått att få fram i klartext av vem som helst på dess resa över nätet (inklusive på ett lokalt nätverk) så hade vi legat värre till än vad vi redan gör.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Riktigt så illa är det inte, då anslutningen är TLS-krypterad från klient till klient. För att komma förbi denna kryptering så behöver en attackerare i praktiken ha kontroll över din telefon (för att exempelvis installera ett nytt "elakt" certifikat) snarare än bara nätverket, men har de kontroll över telefonen så finns det minst lika enkla sätt att snoka reda på uppgifter ändå (oavsett anslutningstyp).

Se exempelvis

Man får lätt lite huvudvärk när man försöker förstå asymmetrisk kryptering, men man kan om inte annat vara trygg i att smartare individer och organisationer än en själv kan intyga att det fungerar . Ifall all trafik hade gått att få fram i klartext av vem som helst på dess resa över nätet (inklusive på ett lokalt nätverk) så hade vi legat värre till än vad vi redan gör.

Jo du har en mycket bra poäng. Med som du säkert vet så finns alltid säkerhetshål. Om personen inte ens kan avlyssna trafiken så minskar risken något. Det tar inte direkt många MB från ens 3G räkning heller, så till det offrar jag gärna för att slippa gå inom nätverk jag inte vet status över.

Jag har själv testat hur lägg det var att knäcka en WPS router, och det tog inte lång tid
Ännu enklare är ju att sätta upp en "gratis Wifi" som folk skickar både lösenord och annat i klartext. Är ju skrämmande hur folk inte tänker sig för. Nu är dock bankens system betydligt bättre säkrat än detta så klart.

Så jag är kanske lite vidskeplig, men med tanke på alla bakdörrar som rapporteras hit och dit och tex Lenovos bloatware certifikat fjasko så kan man nog inte vara nog försiktig.

Sen att det är kört om personen redan har kontroll över telefon/datorn är ju en helt annat sak. Enklaste sättet att göra det är tydligen att ringa dem och säga att man jobbar från Microsoft (skämtar inte, har 2 fall av detta). Skrämmande vad folk går på från en okänd som ringer upp dem...