Javascript, nybörjarhjälp! Inputelement, value, text

Permalänk

Javascript, nybörjarhjälp! Inputelement, value, text

Hej!

Jag ska hämta en sträng i ett textfält. Jag ska spara inputfältets elementet i en variabel inne i en lyssnare som jag skapat, och hämta stängen med attributet value. Sedan skriva ut värdet i consolen för att kolla så det fungerar. Vilket det inte gör :-(. Jag har helt fastnat och skulle behöva hjälp för att komma vidare. Ska jag kunna få ut ett värde i consolen enligt nedanstående eller vad har jag missat??? Tack på förhand!

var addButton=document.getElementById("my-button"); var myList=document.getElementById("list"); var myListenerFunction =function(){ var myText =document.getElementById("task").value; } addButton.addEventListener("click", myListenerFunction);

<html> <head> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="mycss.css" /> </head> <body> <h2>To-do list!</h2> <div> <input type="text" id="task" placeholder="Write task" /> <button id="my-button">Add task</button> </div> <ul id="list"> </ul> <script src="javascript.js"></script> </body> </html>

Permalänk

@Spacething:

Börja med lägga upp din script fil uppe i head. Varför vill du få värden i console?

Visa signatur

CPU: Intel core i5 3450 | GPU: Asus Radeon HD 7870 | PSU: Corsair GS 600W | Moderkort: MSI b75a-g43 | HDD WD blue 500 GB | RAM: Crucial ballistiX 2x4gb DDR3 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar DG |

Permalänk
Medlem

Vill du skriva ut värdet från #task i konsollen använder du console.log(sträng).

var myListenerFunction =function(){ var myText = document.getElementById("task").value; console.log(myText); }

Vill du skriva ut värdet från #task till din #list skapar du ett nytt element och lägger sedan till det i #list.

var myListenerFunction =function(){ var myText = document.getElementById("task").value; var li = document.createElement('li'); li.textContent = myText; list.appendChild(li); }

document.createElement()
node.appendChild()
node.textContent

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

@Spacething:

Börja med lägga upp din script fil uppe i head. Varför vill du få värden i console?

Nja, bättre praxis är att ladda JS skripten sist, alltså ska de ligga längst ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbogeten:

@Spacething:

Börja med lägga upp din script fil uppe i head. Varför vill du få värden i console?

Fungerar nog inte så bra i det här fallet heller med en listener på ett element som inte finns än.