Permalänk
Medlem

Frakta CPU

Tja ska skicka en processor men vet inte riktigt hur man bästa ska förpacka den. Måste man ha en ESD påse eller kan man göra som de gjorde i denna videon eller kommer den ta skada av statisk elektricitet?

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat på videon.

Men rekommenderar helt klart att du förpackar den i en ESD påse eller i en förpackning avsedd för CPU:er.
Processorn kan överleva utan ESD skydd om du har tur, jag har många komponenter som överlevt den omildaste behandling. Men det är verkligen inte att rekommendera.
En dator med ESD-skadade komponenter kan bete sig hopplöst och vara allmänt besvärlig och omöjlig att få ordning på...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slurrper:

Tja ska skicka en processor men vet inte riktigt hur man bästa ska förpacka den. Måste man ha en ESD påse eller kan man göra som de gjorde i denna videon eller kommer den ta skada av statisk elektricitet?

Varför riskera det över priset för en ESD-påse? Hade aldrig skickat iväg något som är känsligt utan att använda en ESD-påse - speciellt inte en CPU. Det är helt enkelt inte värt det.
Det skaparen av videon säger i en kommentar är att du ska lägga förpackningen i en ESD-påse efteråt vilket som, så detta är väl mest för att skydda CPUn mot fysiska skador?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

sålde en cpu här nyligen. jag la den i en esd påse och en väldigt liten kartong med mycket bubbelplast. tror att det funkade

Permalänk
Medlem

Vart köper man en ESD påse lättast då? tror inte jag har en hemma

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slurrper:

Vart köper man en ESD påse lättast då? tror inte jag har en hemma

Elfa.se
eller så provar du med närmsta datorbutik och kollar om dem har någon du kan köpa för en billig peng.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Linda in den i lite papper tillsammans med tejp. Pappret kan varken skapa eller leda elektricitet så det är lugnt. Tidningspapper är ju en sån sak som man ofta har hemma.

Permalänk
Inaktiv

Gå till närmsta datorbutik och fråga om de har en lite esd påse att sälja och du får nog en gratis.

Skrivet av Ruzikx:

Linda in den i lite papper tillsammans med tejp. Pappret kan varken skapa eller leda elektricitet så det är lugnt. Tidningspapper är ju en sån sak som man ofta har hemma.

Anggående papper och ESD: http://www.electrostatics.net/esdanswers/ESDanswers.htm
We transport pcb assemblies in ESD trays, accompanied by an A4 paper document. What are your views of the possibility of ESD damage being caused by laying sheets of A4 paper over the assemblies?

Paper is a very variable material and can be highly insulating when dry. Documents can be highly charged, especially if they have just come out of a laser printer or copier! I recommend you don't place paper documents inside ESD protective packaging with an ESD sensitive device, or bring them unprotected into the EPA. You can reduce any risk from charged documents by placing them within a dissipative ESD bag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Gå till närmsta datorbutik och fråga om de har en lite esd påse att sälja och du får nog en gratis.

Anggående papper och ESD: [/i] http://www.electrostatics.net/esdanswers/ESDanswers.htm
We transport pcb assemblies in ESD trays, accompanied by an A4 paper document. What are your views of the possibility of ESD damage being caused by laying sheets of A4 paper over the assemblies?

Paper is a very variable material and can be highly insulating when dry. Documents can be highly charged, especially if they have just come out of a laser printer or copier! I recommend you don't place paper documents inside ESD protective packaging with an ESD sensitive device, or bring them unprotected into the EPA. You can reduce any risk from charged documents by placing them within a dissipative ESD bag.

Ouf. Det trodde jag aldrig 0.o