Separat hårddisk för endast OS?

Permalänk

Separat hårddisk för endast OS?

Som titeln antyder så undrar jag om det skulle vara en bra idé att använda en enda liten SSD för OS:et. Hårrdisken ska inte ha några spel, dokument, inget alls. Jag skulle kunna installera om Windows utan att rensa bort alla mina filer eller behöva ha en backup. Vad tycker ni om det det?

Permalänk
Inaktiv

Vad vi tycker om det?
Det är väl så de flesta tänker och kör i praktiken. OS på en disk, allt annat på andra diskar.

När det kommer till storlek är det väldigt individuellt.
Jag körde tidigare på 128gb ssd för OS. Klarade mig ett par år men sen blev det trångt för min del. I dagsläget kör jag på en 250gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arrebarritra:

Som titeln antyder så undrar jag om det skulle vara en bra idé att använda en enda liten SSD för OS:et. Hårrdisken ska inte ha några spel, dokument, inget alls. Jag skulle kunna installera om Windows utan att rensa bort alla mina filer eller behöva ha en backup. Vad tycker ni om det det?

Det brukar generellt sett vara en bra idé med Windows på SSD och lagring på en mekanisk

Jag själv har även gjort så att jag har Windows och random program installerade på en SSD. T.ex. Steam, Origin, Uplay, Blizzards battle.net, dessa program är installerade på en SSD (C:) men själva spelen lagras på en stor mekanisk disk. Och sedan har jag en sekundär SSD och på den lägger jag spel som jag prioriterar.

Jag har installerat HELA mitt Steam-bibliotek samt alla andra av dessa "spelsamlingsprograms" spel på min mekaniska disk, förutom då mina favorit/prioriterade spel som ligger på en annan SSD.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Är väll i stort sett så alla SweCare kör?
Har själv 2 st ssds en för OS och en för Steam, sedan kör jag allt annat på mekaniska (filmer, serier, bilder, musik).

"eller behöva ha en backup"
Du borde alltid ha MINST en backup gärna fler på dina viktiga filer så som skolarbeten/jobb och foton, själv har jag endel hårddiskar så jag har 5 backups på mina foton/mobilbilder på olika hdd modeller/batches.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

SSD för OS och de program/spel som man använder. Mekaniska diskar för långtidslagring.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Som du kanske har märkt är din idé ansedd standard

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Något som kan vara värt att tänka på är att SSDer oftast presterar bättre ju större de är (fler minnesmoduler = bättre hastighet). Så flera små SSDer kan mycket väl prestera sämre än en stor SSD. SSDer är ju också så pass snabba på att hitta data, till skillnad mot hårddiskar, att det inte gör så mycket om datan är utspridd på den.

Min rekommendation är därför att du köper en så stor SSD som du tycker är vettigt, och sen kan du partitionera den bäst du vill ifall du vill ha OS på en separat partition för att t.ex. göra det enkelt att installera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arrebarritra:

Som titeln antyder så undrar jag om det skulle vara en bra idé att använda en enda liten SSD för OS:et. Hårrdisken ska inte ha några spel, dokument, inget alls. Jag skulle kunna installera om Windows utan att rensa bort alla mina filer eller behöva ha en backup. Vad tycker ni om det det?

Inga problem att köra liten SSD för OS. SSD prestanda är dock snabbare när de blir större, men även en liten gör skillnad.

Men utan backup? Nej. Alldeles för många gör denna missen, och du kan söka på detta forum så ser du hur många som fått panik när de plötsligt blivit av med allt.

Vad gör du om du får virus som rensar allt? Eller enheten som alla din spel, filer och dokument ligger på rasar? Eller Åskan slår ner och slår ut allt?

Om du syftar på att slippa ha backup på Windows:et, så kan det gå. Men jag brukar ändå rekommendera att ha en image backup, då det är så mycket mindre jobb att återställa än att installera om, patcha 100-tals uppdateringar och sen försöka ställa rätt alla små inställningar som man trots allt gör. Modernare OS har dock smarta lösningar för detta, så visst går det att komma runt en del av det.

Sen måste du veta att även om du lägger "bara" Windows på en liten disk, installerar du om den, måste samtliga spel och program (som är moderna) installeras om. Finns undantag som tex Steam går att få runt detta genom att den identifierar om en extra spelkatalog och tar ner det som behövs.
Detta är för att alla dessa spel lägger sig i ditt Windows register, installerar tillbehörs programvara som Visual C++, Direkt X moduler eller något annat som de behöver. Allt detta försvinner vid en tömning av Windows partitionen, och gör att dessa program/spel måste installeras om ändå.

Därför rekommenderar jag mer att ha lite större SSD, lägga Windows, Program och Spel (sånt som ska installeras) på den. 240-500GB brukar vara lagom beroende på dina behov, och sen lägger man allt man lagrar på en mekanisk disk. Komplettera med iaf en extern disk för backup (helst även online backup eller annat).

Sen självklart är ekonomin en viktig faktor. Men om du känner att du inte har råd att köpa en SSD nu, och inte behöver den just nu, vänta. Nästa år ska flertalet tillverkare ösa ut betydligt större SSDer, och med lite tur kommer priserna gå ner rätt kraftigt, samtidigt som prestandan och skrivtålighet går upp. Oavsett så snåla inte på backup, det kommer bara kosta dig mer när något väl sker.