AMD Radeon R9 380X med fullskaliga "Tonga" på ingång

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon R9 380X med fullskaliga "Tonga" på ingång

Ett år efter att grafikkretsen Tonga först äntrade scenen med Radeon R9 285 kan lanseringen av dess fullskaliga variant vara på ingång, inte helt oväntat i form av R9 380X.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Potential!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Hoppas nu detta har en fin prestanda/prislapp. Känns verkligen som det är något AMD behöver just nu.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

MM... Hoppas det inte blir för dyrt för då kommer andra kort att bli mer intressant. Eftersom prestandan kan man redan nu ha lite uppfattning om.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Fint av amd.. Smiska Nvidia

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk

Ja det känns verkligen som priset blir avgörande. Tycker att det finns potential att detta blir den givna mellanklassaren. Nvidia har allt för stort gap mellan 970 och 960.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Spöar det 960 hårt och kostar ett par hundralappar mer lär de sälja en hel del!

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att Tonga är en doldis.
285 fick ett dåligt mottagande, undermåliga drivisar, en small minnesbuss, för lite VRAM.
Men samtidigt var det den senaste GCN-generationen.

Nu verkar det som att 380X råder bot på alla dessa problem,drivrutinerna är bättre, bredare minnesbus, tillräckligt med VRAM.

Varför har inte AMD satsat mer på denna GPU tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har fått för mig att Tonga är en doldis.
285 fick ett dåligt mottagande, undermåliga drivisar, en small minnesbuss, för lite VRAM.
Men samtidigt var det den senaste GCN-generationen.

Nu verkar det som att 380X råder bot på alla dessa problem,drivrutinerna är bättre, bredare minnesbus, tillräckligt med VRAM.

Varför har inte AMD satsat mer på denna GPU tidigare?

Apple har haft ensamrätt på fullskaliga kretsen.
Heter Radeon R9 M295X, dock listas även den med 256bit buss. Så det är möjligt att Tonga helt enkelt bara har 256bit buss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Spöar det 960 hårt och kostar ett par hundralappar mer lär de sälja en hel del!

380 Spöar 960 redan så om 380X inte kommer göra det är något väldigt fel.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag har fått för mig att Tonga är en doldis.
285 fick ett dåligt mottagande, undermåliga drivisar, en small minnesbuss, för lite VRAM.
Men samtidigt var det den senaste GCN-generationen.

Nu verkar det som att 380X råder bot på alla dessa problem,drivrutinerna är bättre, bredare minnesbus, tillräckligt med VRAM.

Varför har inte AMD satsat mer på denna GPU tidigare?

De flesta problem med 285 löstes redan med 380 som fungerar utmärkt.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kindh:

380 Spöar 960 redan så om 380X inte kommer göra det är något väldigt fel.

De flesta problem med 285 löstes redan med 380 som fungerar utmärkt.

380 2GB verkar ha liknande problem som 285, medan 380 4GB inte har det.

Äntligen något som minskar den stora skillnaden mellan 960/380 och 970/390.
Många verkar ha en budget på 3k och då är det 380 4GB för 2400 kr som är bäst... Kan man lägga lite extra är det 970 på 3300 kr eller 390 på 3500 kr, rätt stort hopp.
Bra pris på 380X skulle kanske vara ca 2650-2850 kr. Många 380 4GB ligger på 2600-2800 kr så de måste sänkas.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Om bussen höjs är detta klart intressant. Ställer mig i skaran som klart anser att amd inte gjorde sig en tjänst i att sega med detta kort/låsa det till appel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

380 2GB verkar ha liknande problem som 285, medan 380 4GB inte har det.

Äntligen något som minskar den stora skillnaden mellan 960/380 och 970/390.
Många verkar ha en budget på 3k och då är det 380 4GB för 2400 kr som är bäst... Kan man lägga lite extra är det 970 på 3300 kr eller 390 på 3500 kr, rätt stort hopp.
Bra pris på 380X skulle kanske vara ca 2650-2850 kr. Många 380 4GB ligger på 2600-2800 kr så de måste sänkas.

Mm har läst något om det.

Ja det är ett dumt glapp där mellan när man ska försöka klämma in så mycket som möjligt inom budgetarna.

Visa signatur

Mini ITX bygget:Corsair 250D | Asus z97i-plus | i5 4690k | Asus GeForce GTX 1070 Dual OC | EVGA 750w G2 | Corsair 8GB LP | 500GB SSD
Gamla bygget: Fractal Design Define S | MSI p67 | i5 2500k | Sapphire tri-x r9 290 | Fractal design 650W integra M | Corsair dominator 6GB | 256GB SSD
Fraktfritt för Sweclockers på Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.T.G:

Om bussen höjs är detta klart intressant. Ställer mig i skaran som klart anser att amd inte gjorde sig en tjänst i att sega med detta kort/låsa det till appel

Skickades från m.sweclockers.com

Har du en inblick i vad Apple betalade för ensamrätten?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kindh:

380 Spöar 960 redan så om 380X inte kommer göra det är något väldigt fel.

De flesta problem med 285 löstes redan med 380 som fungerar utmärkt.

380 och 960 är tillräckligt nära varandra för att olika spel ska ge olika "vinnare", framförallt om man pratar om de modeller som faktiskt säljs och inte referensmodellerna.

Ett stort problem med 285 var väldigt kraftiga FPS-dippar, låg lägsta / 1%-low FPS. Det problemet verkar i stort sett helt försvinna med mer VRAM, 4GB 380 har i princip inte problemet medan det kvarstår i många fall för 2GB 285/380.

Tror att 380X kommer ha en 256-bitars buss. Dels har GCN1.2 "delta compression" på frame-buffer precis som Maxwell (där man smalnande av bussen jämfört med motsvarande Kepler just p.g.a. detta), dels skulle 384-bitars buss ge en dyrare krets (tillverkningskostnad) och det är ett strömproblem då breda VRAM-bussar käkar massor med effekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

380 och 960 är tillräckligt nära varandra för att olika spel ska ge olika "vinnare", framförallt om man pratar om de modeller som faktiskt säljs och inte referensmodellerna.

Ett stort problem med 285 var väldigt kraftiga FPS-dippar, låg lägsta / 1%-low FPS. Det problemet verkar i stort sett helt försvinna med mer VRAM, 4GB 380 har i princip inte problemet medan det kvarstår i många fall för 2GB 285/380.

Tror att 380X kommer ha en 256-bitars buss. Dels har GCN1.2 "delta compression" på frame-buffer precis som Maxwell (där man smalnande av bussen jämfört med motsvarande Kepler just p.g.a. detta), dels skulle 384-bitars buss ge en dyrare krets (tillverkningskostnad) och det är ett strömproblem då breda VRAM-bussar käkar massor med effekt.

Det jag undrar mest över är hur man lyckats göra kretsen större trots mindre buss, jag vet att TrueAudio, Delta Compression osv kan sluka lite transistorer, men det låter kontraproduktivt ändå om Tahiti är mindre. :/ Tonga är ju nästan halvvägs upp till Hawaii i transistortal från Tahiti mätt. Får väl veta snart om den har 256bit eller 384bit buss. Även om jag tycker det känns rimligast med 256bit buss så undrar jag hur de använt de transistorerna.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas på att det blir AMDs vändpunkt känns som Nvidia behöver lite mer konkurrens idag

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Problemet verkar vara när denna krets får slut på VRAM. Då får den stora problem med prestanda dippar som tydligt märks. Är troligen någon optimering i kretsen som fått negativ verkan.

Hade de bara släppt 285 med 4GB så hade de nog också fungerat bra, då det inte var direkt brist på beräkningskraft (i denna klass då), utan denna bugg som var problemet. Vill minnas att SweC även sa att med freesync så fungerade detta kort betydligt bättre.

380 med 4GB ska fungera betydligt bättre iaf även utan freesync. Tror inte de påverkas då GPUn inte har nog med kraft att driva spel normalt så att de kräver mer än 4GB RAM. Men frågan är vad som sker när nästa gen spel kommer som vill ha mer än 4GB VRAM (om de nu bygger vidare på kretsen).

Skrivet av Aleshi:

Har du en inblick i vad Apple betalade för ensamrätten?

Pengar

Permalänk
Medlem

Perfekt!

Ska leta efter delar till en väns första speldator och 970/290 är lite väl dyra för hennes budget. Å andra sidan vill jag inte rekommendera ett 960 då det i mitt tycke inte håller kraven på prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ja, det verkar troligt.

Permalänk
Medlem

Minns Swec recension av R9 285. Ingen fin läsning. Det var då Nvidia fick all uppmärksamhet iom GTX 970 3.5GB storyn.

285 hade så mycket problem, allt ifrån prestanda, ljudnivå till spel som inte fungerade. Men ingen som köpte skiten så det klagades inte :D. Än idag är kortet inte felfritt tydligen.
Hoppas inte det blir likadant.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Det jag undrar mest över är hur man lyckats göra kretsen större trots mindre buss, jag vet att TrueAudio, Delta Compression osv kan sluka lite transistorer, men det låter kontraproduktivt ändå om Tahiti är mindre. :/ Tonga är ju nästan halvvägs upp till Hawaii i transistortal från Tahiti mätt. Får väl veta snart om den har 256bit eller 384bit buss. Även om jag tycker det känns rimligast med 256bit buss så undrar jag hur de använt de transistorerna.

Jag skulle gissa att Tonga har mer L2-cache jämfört med tidigare kretsar. Det SRAM som typiskt används för CPU/GPU-cache tar massor med transistorer i anspråk. Större L2-cache + delta color compression är båda väldigt bra "vapen" för att kompensera för en smalare VRAM-buss.

Verkar tydligen som det inte finns något officiellt från AMD gällande L2-cache storlek i Tonga, kanske SweC-redaktionen vet eller hört några rykten som kan tänkas stämma?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Exakt när i höst kommer det släppas? Funderar på att köpa en ny dator eftersom min gamla har gått sönder, så vill ha den rätt fort. Tycker ni att det är värt att vänta till ett 380X eller satsa på 380?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag skulle gissa att Tonga har mer L2-cache jämfört med tidigare kretsar. Det SRAM som typiskt används för CPU/GPU-cache tar massor med transistorer i anspråk. Större L2-cache + delta color compression är båda väldigt bra "vapen" för att kompensera för en smalare VRAM-buss.

Verkar tydligen som det inte finns något officiellt från AMD gällande L2-cache storlek i Tonga, kanske SweC-redaktionen vet eller hört några rykten som kan tänkas stämma?

Behövs väl en jävla massa L2 för att täcka upp en miljard transistorer tänker jag. Tahiti har ju 768KB. Hur mycket har då Tonga egentligen? Tänker att L2 verkligen inte kan göra stor skillnad. Samtidigt får vi också tänka på att dubbelprecisionsprestandan är bantad kraftigt. Skulle vara intressant om AMD kunde redogöra närmare för det hela.
Kollade lite, Hawaii har 1MB L2. Jag finner det väldigt orimligt att Tonga har mer än 1MB. I så fall har de ändå dubblerat cachen per minneskontroller.

EDIT: Med andra ord lär eventuella förändringar i cachestorlek vara försumbara när man ser till de stora förändringarna i transistorantal.

Permalänk
Medlem

Om inte amd gör något radikalt så fortsätter jag hålla mig till nvidia på grund av ljudnivåer och orsakerna till en lägre ljudnivå

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Ja, AMD. Får hoppas att de hamnar i grafikkortskriget i detta prissegment.

Väntar än på ord från Fury x2 Dubbel-GPU som skall väl komma nu i höst?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Exemplet i bilderna, gillar den lösningen med fläktarna.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Behövs väl en jävla massa L2 för att täcka upp en miljard transistorer tänker jag. Tahiti har ju 768KB. Hur mycket har då Tonga egentligen? Tänker att L2 verkligen inte kan göra stor skillnad. Samtidigt får vi också tänka på att dubbelprecisionsprestandan är bantad kraftigt. Skulle vara intressant om AMD kunde redogöra närmare för det hela.
Kollade lite, Hawaii har 1MB L2. Jag finner det väldigt orimligt att Tonga har mer än 1MB. I så fall har de ändå dubblerat cachen per minneskontroller.

EDIT: Med andra ord lär eventuella förändringar i cachestorlek vara försumbara när man ser till de stora förändringarna i transistorantal.

Inte nödvändigtvis, det går åt 6-8 transistorer per bit för en cache baserad på SRAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FlashTec:

Om inte amd gör något radikalt så fortsätter jag hålla mig till nvidia på grund av ljudnivåer och orsakerna till en lägre ljudnivå

Tonga är något radikalt, smalare minnesbus, komprimering och större cache, det är också skapligt snålt, i förhållande till dess prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |