Permalänk
Medlem

144hz sladd

hej, ska köpa mig en 144hz skärm i morgon, men så googla jag på vilken sladd jag ska köra såg att folk i forumet skrev att man ska ha display port, men displayport tar ju bara 60hz :S

https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Display port 60hz
HDMI ----- 60hz
DVI ----- 60-174hz

känns som jag är helt ute och cyklar..
vilken ska man ha en massa snack om dual link osv

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Minns jag rätt fick man med en dvi kabel till min som klarar av 144hz.

Permalänk
Inaktiv

Det är inte riktigt så enkelt som ni vill ha det till. Det är bandbredden som begränsar, så vilken frekvens du kan köra beror också på upplösningen, och eftersom du inte anger upplösning blir frågan omöjlig att besvara.

Permalänk

Jag kör min 144Hz skärm med DVI kabel

Visa signatur

Bara för att jag inte är paranoid längre betyder det inte att dom har slutat jaga mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superhjalte:

Jag kör min 144Hz skärm med DVI kabel

Det hjälper inte trådskaparen på något sätt och vis. Läs mitt inlägg ovanför.

Permalänk
Avstängd

Displayport är bättre än både DVI och HDMI. Helt klart det bästa valet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Fick en Displayport kabel med min Acer 27" XB270HU, och en dual link DVI kabel med min BenQ 27" XL2720Z. Så du får nog en kabel med skärmen när du köper den.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Inaktiv

Varför inte läsa Thomas artikel som publicerades här på Swec för inte så länge sedan, och ger svar på frågan och mer därtill: http://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-del...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HypnoToad420:

vilken ska man ha en massa snack om dual link osv

HDMI, DVI Dual Link och Displayport är alla kapabla att köra 144 Hz. Det hänger på hur skärmen är konstruerad och vad ditt grafikkort klarar av. Därför ska du inte välja sladd. Du ska välja skärm. En skärm du kan driva idag men också imorgon.

I ditt fall lär det endast finnas ett sätt att köra 144 Hz (och 1920x1080 pixlar) med GTX460* och det är DVI Dual Link. De flesta 144 Hz-skärmar i lägre prisklass drivs via DVI Dual Link och enbart DVI-DL för 144 Hz.

Nackdelen, eller risken med DVI-DL är att DVI är på väg bort från grafikkort. Nästa grafikkort du köper kanske inte kan driva skärmen i 144 Hz över DVI eftersom de endast uppnår single link. Då krävs det aktiv signalomvandling vilket dyrt för dual link och ännu inte finns för 144. Så vill du vara framtidssäker, välj en 144 Hz-skärm som har DVI dual link och Displayport. Alternativet är förstås en ny skärm när det lider, eller att välja ett begagnat grafikkort framöver.

*Jag är inte GPU-expert, så jag googlar på GTX460 vad den klarar. Den har inte Displayport och har sannolikt för långsam klocka för att köra 144 Hz över HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HDMI, DVI Dual Link och Displayport är alla kapabla att köra 144 Hz. Det hänger på hur skärmen är konstruerad och vad ditt grafikkort klarar av. Därför ska du inte välja sladd. Du ska välja skärm. En skärm du kan driva idag men också imorgon.

I ditt fall lär det endast finnas ett sätt att köra 144 Hz (och 1920x1080 pixlar) med GTX460* och det är DVI Dual Link. De flesta 144 Hz-skärmar i lägre prisklass drivs via DVI Dual Link och enbart DVI-DL för 144 Hz.

Nackdelen, eller risken med DVI-DL är att DVI är på väg bort från grafikkort. Nästa grafikkort du köper kanske inte kan driva skärmen i 144 Hz över DVI eftersom de endast uppnår single link. Då krävs det aktiv signalomvandling vilket dyrt för dual link och ännu inte finns för 144. Så vill du vara framtidssäker, välj en 144 Hz-skärm som har DVI dual link och Displayport. Alternativet är förstås en ny skärm när det lider, eller att välja ett begagnat grafikkort framöver.

*Jag är inte GPU-expert, så jag googlar på GTX460 vad den klarar. Den har inte Displayport och har sannolikt för långsam klocka för att köra 144 Hz över HDMI.

Jag har inte bestämt mig vilken skärm jag ska ta ennu blir 2500-3000 kr

Ber om ursäkt för att jag inte har uppdaterat mina specs . Men nu har jag ett radeon r280x. Något kommer inte ihåg hehe

Men tips om skärm hade vart utmärkt.
Jag ska ha 144hz till csgo tack för alla snabba och inspirerande svar

Skickades från m.sweclockers.com

Men vi omformulerar frågan till. Vilken sladd är bäst för 144hz

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Skrivet av HypnoToad420:

Jag har inte bestämt mig vilken skärm jag ska ta ennu blir 2500-3000 kr

Ber om ursäkt för att jag inte har uppdaterat mina specs . Men nu har jag ett radeon r280x. Något kommer inte ihåg hehe

Men tips om skärm hade vart utmärkt.
Jag ska ha 144hz till csgo tack för alla snabba och inspirerande svar

Skickades från m.sweclockers.com

Men vi omformulerar frågan till. Vilken sladd är bäst för 144hz

Här har du skärmar med både DVI och DP jag har själv Asus VG248QE. Väldigt nöjd med den.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HypnoToad420:

Men vi omformulerar frågan till. Vilken sladd är bäst för 144hz

Radeon R280X bör klar 1920x1080 och 144 Hz över både DVI-DL och DP.

Fast frågan är ju inte omformulerad. Du ska köra den anslutning som skärmen kräver och som ditt grafikkort klarar av, dvs DP eller DVI-DL. Det finns ingen skillnad i bildkvalitet, ifall det var det du undrade över.

Permalänk
Medlem

Asus VG248QE tror jag är bland de populäraste, prisvärd! Brukar alltid vara rea på den hos komplett när det är gaming-rea eller liknande! Inet hade rea på en BenQ i helgen för 2000kr som nog nu är över...

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier