Beräkningsdator som jobbar mot flera diskar samtidigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

Beräkningsdator som jobbar mot flera diskar samtidigt

Hej!

Jag sitter just nu med en jobbdator som har en ohållbart liten SSD-disk för alla mina simuleringsprogram och all data som kommer ut ur dessa. Min fråga är om det finns någon nackdel med att ha OS och simuleringsprogrammet på en hårddisk och att stoppa i en ny som beräkningsfilerna (temp.-filer och alla data) hamnar på. Kan simuleringarna slöas ner av att man jobbar mot två diskar samtidigt?

Jag har externa diskar för lagringen, så det är inte där skon klämmer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Men käre nån? Det är det bästa sättet att göra! Helst två olika kontroller om du har den lyxiga möjligheten ovanpå det hela.
Om OS är skilt från dit data slungas så blir minneshanteringen i windows bättre, köerna för läs/skriv blir mindre... finns mest fördelar med det hela.

//edit - nackdel sa du, öh... nja, det är lite dyrare med flera diskar än en?! Det drar ... mer ström? Eh... dina enhetsbokstäver blir fler?!

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Gurk:

//edit - nackdel sa du, öh... nja, det är lite dyrare med flera diskar än en?! Det drar ... mer ström? Eh... dina enhetsbokstäver blir fler?!

Glöm inte den jobbiga "ena disken är nu full, medan den andra har massor med plats"