Kryptera hel partition på extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

Kryptera hel partition på extern hårddisk?

Hej jag behöver kryptera en partition på 64GB på en extern hårddisk. Laddade ner AxCrypt men den ville bara installera sig på C-disken och då kommer jag ju inte åt mina krypterade filer från någon annan dator än en som har AxCrypt så det sög. Dessutom kunde den inte kryptera mappar bara filerna i mapparna och det är lönlöst för mig. Jag har Win 10 ska sägas, har även en annan dator med 7an. Ska helst kunna öppna mapparna på båda datorerna.

Något tips på program? Truecrypt verkar ha gott i graven.

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem

TrueCrypt fungerar dock fortfarande, och eftersom du inte ska boota från disken så ser jag det som riskfritt att använda TrueCrypt för detta.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Nix jag får inte TrueCrypt att fungera, extraherar det till partitionen men den vägrar öppna TrueCrypt Format, svårt att kryptera något då...

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorped:

Nix jag får inte TrueCrypt att fungera, extraherar det till partitionen men den vägrar öppna TrueCrypt Format, svårt att kryptera något då...

har du version 7.1a av TrueCrypt? VeraCrypt är annars ett bättre alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

har du version 7.1a av TrueCrypt? VeraCrypt är annars ett bättre alternativ

Nää 7.2

Visa signatur

ASRock Z87 Extreme4 | i7 4770K | Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | ASUS R9 280X DC2T 3GB

MVH Jesper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorped:

Nää 7.2

med version 7.2 kan man endast dekryptera diskar.