Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Ja AMD har 390x, fury och furyx där 390x presterar som ett 980 och fury och fury X presterar bättre än ett 980. Så AMD har redan kort som fightar i det prestandasegmentet.

Jo det är sant. Har däremot för mig jag köpte mitt 970 för ~2.7-2.9kkr. Det hade varit bra om 380x presterat bättre.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Massa folk citerar mig och förstår inte hur jag resonerar, ska man inte svara då? Det vore ju oartigt.
Gtx 980 och bättre kort intresserar mig. Jag hade hoppats på att Amd skulle ge nvidia en fight, därav min besvikelse.
Och för att förtydliga så inga fanboys börjar tänka snett, jag struntar i märken hit och dit. Vad som behövs är konkurrens kring kronan vilket vi tyvärr nu inte har.

Glömde svara ang. 970, jo det var ett misstag att köpa det. Trodde det skulle prestera bättre än det gjorde jämfört med mitt föregående kort. Samtidigt när jag köpte det behövde jag inget top notch kort, men blir nog till att uppgradera i vinter

390x presterar ju grymt bra tycker 980 har för dåligt prestanda för prislappen, bara 15% bättre än 970 (fast är ju oftast standard i grafikkortsvärlden att skillnaden mot toppkortet är litet och stor prislapp).

Men att tycka 380 är dåligt kort bara för du jämför det emot 680, så är du i fel tråd. Kan säga att det inte är en uppgradering för dig, utan snarare 390/fury, 980/980TI i så fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jo det är sant. Har däremot för mig jag köpte mitt 970 för ~2.7-2.9kkr. Det hade varit bra om 380x presterat bättre.

Mmm mycket är nog valutans fel som tidigare nämnts.
Sen mars 2014 till idag har dollarn blivit ca 30% dyrare i SEK.
Troligtvis det som står för den största prisökningen. Sen tar det ett tag innan en ändring i växelkursen fullt slår igenom på priserna i konsumentledet.

Råvarupriserna har gått ner senaste tiden och kan ev motverka uppgången något, men även här tar det ett tag innan konsumentpriserna justeras.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Datavetare
Skrivet av stimpen:

Haha woot? Ett kort som kostar som ett 960 och är snabbare, hur kan det anses "tråkigt" eller att konkurrensen skulle försvinna lol.
Imo ser ett 380 ut att vara det självklara köpet i det prissegmentet om man prioriterar prestanda.

Beror på hur man definierar "prestanda". Optimerar man för "worst-case" i stället för "average-case" så skulle med stor sannolikhet ett fabriksöverklockat 960 vara något bättre än detta fabriksöverklockade 380 i 1920x1080 då både genomsnittlig- och lägsta-FPS verkar öka 5-7% i SweC test av 960 för fabriksöverklockade varianter. Skillnaden skulle dock vara hårfin (fast det är med i7-5930k, långsammaste CPU jag sett någon testat dessa kort med är 4770k, skulle vara kul att se resultatet med en i3).

Vad man anser är den viktigaste parametern är upp till var och en. Skulle själv säga att när det handlar om så små skillnader att det blir olika vinnare i olika titlar och olika vinnare beroende på exakt vad som är måttstocken, så är det nog bäst att lämnade det osagt vem som är "snabbast".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Haha woot? Ett kort som kostar som ett 960 och är snabbare, hur kan det anses "tråkigt" eller att konkurrensen skulle försvinna lol.
Imo ser ett 380 ut att vara det självklara köpet i det prissegmentet om man prioriterar prestanda.

Billigaste 380 4GB (eftersom 380 2GB verkar vara som 285) kostar ca 400 kr mera än billigaste 960 2GB (presterar samma som 4GB) alltså ca 21%. Det fabriksöverklockade 380 presterade ca 0-20% bättre än ett referens-960 med ett medeltal på lite under 10%. Alla köper ju dock fabriksöverklockade vilket minskar skillnaden i prestanda (och gör så att 960 vinner ibland) och ökar 960:s prisvärdhet. Detta är alltså 1080p. Spelar man endast spel där skillnaden är runt 0% är ju 960 betydligt mera prisvärt.
Köper man en hel dator har 380 en bättre chans i prisvärdheten, speciellt i spelen med en stor prestandaskillnad.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

duger väl som grafikkort i en linux-server, om man måste redigera nån textfil..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Mmm mycket är nog valutans fel som tidigare nämnts.
Sen mars 2014 till idag har dollarn blivit ca 30% dyrare i SEK.
Troligtvis det som står för den största prisökningen. Sen tar det ett tag innan en ändring i växelkursen fullt slår igenom på priserna i konsumentledet.

Råvarupriserna har gått ner senaste tiden och kan ev motverka uppgången något, men även här tar det ett tag innan konsumentpriserna justeras.

Tydligen var det ett bra tag sedan jag uppdaterade mig på priserna.
Vilka galenskaper, 970 kostar 4kkr i dagsläget ser jag. Riksbanken och deras minusränta har verkligen sänkt kronan. Bra för exporten... men dåligt för oss som är intresserade av importerade varor.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

duger väl som grafikkort i en linux-server, om man måste redigera nån textfil..

Haha

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Intressant läsning, hade ju varit kul att se AMD släppa fulla Tonga när dom tidigare sagt att den aldrig existerat.

Personligen så ser jag det som så att det vore kul att se fulla Tonga mot en Thiti XT rebrandas för tredje gången vilket jag tror många fler skulle hålla med om.

Även om tahiti var en bra krets när den kom men tonga är modernare!

Permalänk
Medlem

Tonga har samma frontend som Fury mer eller mindre och med den nya ACE som kallas HWS. HWS är en effektivare ACE där en HWS är som 2 ACE. Skulle gissa att HWS har en viss OoO funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Mitt förra kort var ett fabriksöverklockat gtx 680, några år gammalt nu och sålt men var grymt, detta nya kort från amd presterar ungefär som det.

är ditt 970gtx (tror inte det kortet kommer från AMD) lika långsamt som ditt 680 ???? ( i din sign står det att du har 970GTX)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

är ditt 970gtx (tror inte det kortet kommer från AMD) lika långsamt som ditt 680 ???? ( i din sign står det att du har 970GTX)

Yeap, eller fan inte långt ifrån. Mitt förra kort, jävligt bra gtx 680 fabriksöverklockat kort av av asus är det fan inte stor skillnad på jämfört med deta 970 från asus i de lir jag testade och jämförde med. Några få fps hit och dit mätte jag upp men inga stora skillnader alls. Blev rätt besviken efter mitt köp.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Förstår att du säkert är en raging fanboy för det gröna laget men det borde ju inte betyda att du inte kan räkna?

1080p 70/64= +9,4%

1440p 68/61= +11,5%

2160p 66/50 = +32%

Just nu så lutar jag mycket mer åt AMD (sedan async compute "uppdagningen") och hoppas att de har stora fördelar när DX12 blir vanliga i spel. Jag är helt utan lojalitet till något av företagen. Jag kommer att köpa det som är bäst för stunden. Det ändå jag är fanboy till är Microsoft skulle jag vilja säga.

Oftast såg jag en skillnad på runt 4-5 frames, höftat ungefär 10%. Det är ju inte så att jag kommer att köpa kortet och sedan bara spela de spel där det är stora skillnader. Min skärm kan inte visa mer än 1080p =\.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Just nu så lutar jag mycket mer åt AMD (sedan async compute "uppdagningen") och hoppas att de har stora fördelar när DX12 blir vanliga i spel. Jag är helt utan lojalitet till något av företagen. Jag kommer att köpa det som är bäst för stunden. Det ändå jag är fanboy till är Microsoft skulle jag vilja säga.

Oftast såg jag en skillnad på runt 4-5 frames, höftat ungefär 10%. Det är ju inte så att jag kommer att köpa kortet och sedan bara spela de spel där det är stora skillnader. Min skärm kan inte visa mer än 1080p =\.

Problemet är att Nvidia dominerar marknaden, så användningen av async compute kan bli rätt begränsat tyvärr. Har man tur med DX 12 så blir det en generell optimering oavsett grafikkort eller i värre fallet till Nvidias fördel.

Får hoppas med pascal att dom har bättre stöd för detta. Dock blir ju dom med äldre kort, lämnade i sticket.

Men i alla fall beror det i slutändan på hur många köer det behövs och hur "fler trådad" GPU:n behöver/kan bli.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det framstod som att du inte visste det när du säger att skillnaden är 0-10%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

duger väl som grafikkort i en linux-server, om man måste redigera nån textfil..

Tycker du borde gå över till Windows i så fall. Där kan du tom redigera en textfil på integrerade GPUer.

Trodde inte Linux var så långt efter

Permalänk
Medlem

Detta kan ju vara något..

Permalänk

Härlig prisklass.

Permalänk
Hjälpsam

Necro denna tråd, ber om ursäkt för det, men det kan vara roligt att kika bakåt nu när man har facit.
Nu mindre än ett år senare, kan man konstatera att 2GB ofta inte räcker och att 960 tenderar att prestera betydligt sämre 380, detta gäller även för de exemplar som har lika mycket minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |