Problem med gtx 960.Datorn startar ej med det i

Permalänk
Medlem

Problem med gtx 960.Datorn startar ej med det i

Allting började så här. Jag uppgraderade min gammla hp -G5451SC med ett nytt grafik kort och nätagg, allting fungerade fint i några månader. Tills datorn pep tre gånger (med en lång paus imellan varje pip) vid varje start. Jag googlade runt lite och fick svaret att det var något med min processors värme. Jag bestämde mig för att tvätta denns fläkt och sätta på ny kylpasta. När jag väl stoppat i alla delarna i datorn igen så pep det fortfarande men nu startade inte windows utan jag fick bara ett blinkande minus tecken på skärmen. När jag tog ur mitt grafikkort och använde det inbyggda så startade windows normalt. Jag testade med flera grafikkort.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 home premium och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i3 2100
Processorkylare: corsair fläkt
Moderkort: cupertino
Minne: 2x 4 GB 1 600 MHz
Grafikkort: gtx 960 2gb
Hårddisk: hitachi 650 GB
Nätaggregat:bequiet 400w

Permalänk
Skrivet av Failrat:

Allting började så här. Jag uppgraderade min gammla hp -G5451SC med ett nytt grafik kort och nätagg, allting fungerade fint i några månader. Tills datorn pep tre gånger (med en lång paus imellan varje pip) vid varje start. Jag googlade runt lite och fick svaret att det var något med min processors värme. Jag bestämde mig för att tvätta denns fläkt och sätta på ny kylpasta. När jag väl stoppat i alla delarna i datorn igen så pep det fortfarande men nu startade inte windows utan jag fick bara ett blinkande minus tecken på skärmen. När jag tog ur mitt grafikkort och använde det inbyggda så startade windows normalt. Jag testade med flera grafikkort.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 home premium och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i3 2100
Processorkylare: corsair fläkt
Moderkort: cupertino
Minne: 2x 4 GB 1 600 MHz
Grafikkort: gtx 960 2gb
Hårddisk: hitachi 650 GB
Nätaggregat:bequiet 400w

hur tvättar man en fläkt ?
har du testat grafikkortet i nån annan dator ?
använde du ESD-armband när du plocka inne i datorn ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Med att tvätte en fläkt så menade jag inte själva fläkten utan själva värme avledaren och med att tvätta den så menade jagg att jag av dammade den. Ja jag använde ett armband som jag har köpt på inet. Jag har inga andra datorer att testa det i men jag testade med ett äldre grafikkort ( gt 730 ) som inte heller funkade. Sist jag använde det kortet så funkade det.

Permalänk
Skrivet av Failrat:

@Grönahunden: Med att tvätte en fläkt så menade jag inte själva fläkten utan själva värme avledaren och med att tvätta den så menade jagg att jag av dammade den. Ja jag använde ett armband som jag har köpt på inet. Jag har inga andra datorer att testa det i men jag testade med ett äldre grafikkort ( gt 730 ) som inte heller funkade. Sist jag använde det kortet så funkade det.

kan lika väl betyda att det är moderkortet som är paj, har du nån bekant som har nån stationär du kan testa iallafall gt 730.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Byt moderkort så löser det sig.

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: men om datorn/windows startar normalt om man använder intel´s grafik så kan det väl inte vara hela moderkortet det borde väl bara vara pci-sloten?

Permalänk
Skrivet av Failrat:

@Grönahunden: men om datorn/windows startar normalt om man använder intel´s grafik så kan det väl inte vara hela moderkortet det borde väl bara vara pci-sloten?

jo lite det ja menade är delen fastlödd på moderkortet.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

jo lite det ja menade är delen fastlödd på moderkortet.

Var det en fråga eller ett uttalande? Om det var en fråga ja den är fastlödd på moderkortet

Skickades från m.sweclockers.com