Varför XLR/USB mikrofon? Åsikter

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Aa, ska fixa den så gott jag kan med pop filtret och nya armen som kommer snart

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GGlucke:

@mrqaffe: Aa, ska fixa den så gott jag kan med pop filtret och nya armen som kommer snart

Försök att tysta din omgivning också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Försök att tysta din omgivning också.

Kanske har något och göra med att jag inte har några tavlor eller något på väggarna också

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GGlucke:

Kanske har något och göra med att jag inte har några tavlor eller något på väggarna också

Ja det blir inte bättre om det finns en massa reflexer i rummet, bra akustik är dessutom viktigt för "trivselkänslan"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det blir inte bättre om det finns en massa reflexer i rummet, bra akustik är dessutom viktigt för "trivselkänslan"

Hur menar du då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GGlucke:

Hur menar du då?

Bra akustik är viktigt, är det dålig akustik så vill man helst inte vara i rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra akustik är viktigt, är det dålig akustik så vill man helst inte vara i rummet.

Menar du då typ ha tavlor på väggarna och inredning? Haha sry är lite förvirrad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GGlucke:

Menar du då typ ha tavlor på väggarna och inredning? Haha sry är lite förvirrad

Jag menar bra akustik och det kan man lösa på många olika sätt men hårda kala ytor är för det mesta inte bra, textilier och oregelbundna mått är möjliga metoder att få bättre akustik, tavlor, vettiga möbler, mattor och gardiner är saker man kan använda för att få till en angenäm ljudmiljö utan att ett rum ser akustikbehandlat ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag menar bra akustik och det kan man lösa på många olika sätt men hårda kala ytor är för det mesta inte bra, textilier och oregelbundna mått är möjliga metoder att få bättre akustik, tavlor, vettiga möbler, mattor och gardiner är saker man kan använda för att få till en angenäm ljudmiljö utan att ett rum ser akustikbehandlat ut.

Jaha okej, tack för förklaringen. Nu vet jag haha, blir nog några tavlor m.m.

Permalänk

Hej! Jag tänkte köpa en mic för youtube/twitch, tänker mig en podcast mic men ska använda den för gaming. Vill kunna komma in nära mic:en och få en up close effect.

För twitch så tänker jag mig en xlr mic med en liten mixer eller eqaulizer sen när man inte kan fixa ljudet in post.

Någon som känner till nån bra setup? Har funderat på Audio technica ATR 2100 men hittar inte den nånstans tillgängligt förutom typ amazon eller ebay.
Är ute efter den där up close effekten när man pratar närmare i mic:en.

https://www.youtube.com/watch?v=_5KYAE-e8mE

Mic:en som jag funderar på men vet inte om den är bra. Ska vara prisvärd enligt många

Visa signatur

Meep meep! Frwl!