Permalänk
Datavetare

Vad betyder i praktiken att ett nätaggregat är, säg 750W? Är det då verifierat att kontinuerligt kunna leverera strax under denna effekt utan att det påverkar stabilitet?

Frågan kommer av att jag noterat att GPU-tillverkarna rekommendera rätt rejält kraftiga nätaggregat jämfört med de uppmätta värde som fanns i t.ex. recensionen av 380 tidigare i veckan.

För 380 tror jag rekommendationen är 500-550W medan det ligger på 450W för ett 960. I båda fallen handlar det om runt 200W högre rekommenderad effekt än vad dessa kort drog i ett system som var utrustad med Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz, d.v.s. inte precis den strömsnålaste CPU-konfigurationen.

Eller är det så att det blir optimalt i någon bemärkelse om man ligger på runt 50% belastning, vilket är det ungefär handlar om för de rekommenderade kapaciteterna på PSUer?

Vad skulle resultatet vara om jag tog ett 450W PSU och försökte använda det i SweC testrigg när den körde 290-kortet i mätningen ovan, där var maxeffekt 385W och genomsnittseffekt 365W?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Yoshman:

Vad betyder i praktiken att ett nätaggregat är, säg 750W? Är det då verifierat att kontinuerligt kunna leverera strax under denna effekt utan att det påverkar stabilitet?

Frågan kommer av att jag noterat att GPU-tillverkarna rekommendera rätt rejält kraftiga nätaggregat jämfört med de uppmätta värde som fanns i t.ex. recensionen av 380 tidigare i veckan.

För 380 tror jag rekommendationen är 500-550W medan det ligger på 450W för ett 960. I båda fallen handlar det om runt 200W högre rekommenderad effekt än vad dessa kort drog i ett system som var utrustad med Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz, d.v.s. inte precis den strömsnålaste CPU-konfigurationen.

Eller är det så att det blir optimalt i någon bemärkelse om man ligger på runt 50% belastning, vilket är det ungefär handlar om för de rekommenderade kapaciteterna på PSUer?

Vad skulle resultatet vara om jag tog ett 450W PSU och försökte använda det i SweC testrigg när den körde 290-kortet i mätningen ovan, där var maxeffekt 385W och genomsnittseffekt 365W?

Det skulle antagligen gå alldeles utmärkt med ett 450W nätaggregat. Rekommendationerna från tillverkare av övriga komponenter (framförallt GPUs) baseras helt enkelt på att de inte kan veta om du som konsument sitter på ett 500W aggregat från seasonic för strax under 2000:- eller ett kinesiskt "500W" pirat-agg från aliexpress för 200:-.

För att därmed slippa skitstormen av att Kalle 17 år klagar högljutt när hans nya grafikkort fick hans dator att börja brinna ("det funkade ju bra innan") så tar de rejält med marginal vid sina rekommendationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Yoshman:

Vad betyder i praktiken att ett nätaggregat är, säg 750W? Är det då verifierat att kontinuerligt kunna leverera strax under denna effekt utan att det påverkar stabilitet?

Frågan kommer av att jag noterat att GPU-tillverkarna rekommendera rätt rejält kraftiga nätaggregat jämfört med de uppmätta värde som fanns i t.ex. recensionen av 380 tidigare i veckan.

För 380 tror jag rekommendationen är 500-550W medan det ligger på 450W för ett 960. I båda fallen handlar det om runt 200W högre rekommenderad effekt än vad dessa kort drog i ett system som var utrustad med Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz, d.v.s. inte precis den strömsnålaste CPU-konfigurationen.

Eller är det så att det blir optimalt i någon bemärkelse om man ligger på runt 50% belastning, vilket är det ungefär handlar om för de rekommenderade kapaciteterna på PSUer?

Vad skulle resultatet vara om jag tog ett 450W PSU och försökte använda det i SweC testrigg när den körde 290-kortet i mätningen ovan, där var maxeffekt 385W och genomsnittseffekt 365W?

Precis som du skriver innebär ett nätaggregats effektspecifikation vad enheten klarar av att leverera maximalt under kontinuerlig last. Nu har inte alltid detta varit fallet, då många "mindre nogräknade" tillverkare hade för vana att specifiera en enhet för ett "peak"-värde, där exempelvis det maximala effektuttaget endast kunde plockas ut under en kortare period innan eventuella skyddsfunktioner kickade in.

Grafikkortsmakarnas rekommenderade specifikationer för nätaggregat är oftast kraftigt överdrivna och troligtvis mer ett sätt för tillverkaren att gardera sig mot sämre enheter som inte klarar full belastning kontinuerligt. Sen är det visserligen ingen nackdel i det här fallet att ligga på en nivå där nätaggregatet belastas till 50 procent under vanlig spelbelastning, då verkningsgraden oftast är som bäst då.

En bra 450 W-enhet ska utan problem kunna driva runt vår testrigg med ett R9 290, då det maximalt uppmätta effektuttaget i diagrammet även inkluderar förlusterna vid konverteringen från växel- till likström. Marginalerna är med andra ord större i praktiken då det sker en förlust på ungefär 10 procent (räknar med att vårt Corsair AX1200i har en verkningsgrad på ungefär 90 procent vid 350-400 W belastning).

Permalänk
Datavetare

@Xyborg & @JonasT: tackar så mycket! Är säkert ett icke-problem för normala byggen, men när man ska bygga något som ska stå under TV vill i alla fall jag att det ska vara så litet som möjligt och då blir det betydligt enklare om det går att lita på PSU specifikationen.

Då "80 Plus-märkningen" har ett mätvärde vid 100% last, tänker på tabellen här, kan man då anta att nätaggregat som har en sådan märkning också har effektkapacitet som går att lita på?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Yoshman:

@Xyborg & @JonasT: tackar så mycket! Är säkert ett icke-problem för normala byggen, men när man ska bygga något som ska stå under TV vill i alla fall jag att det ska vara så litet som möjligt och då blir det betydligt enklare om det går att lita på PSU specifikationen.

Då "80 Plus-märkningen" har ett mätvärde vid 100% last, tänker på tabellen här, kan man då anta att nätaggregat som har en sådan märkning också har effektkapacitet som går att lita på?

Njae, blir mitt svar på den frågan. Jag är inte 100% insatt i hur 80-plus certifieringen görs, men jag tror inte testerna körs under särskilt lång tid. Därmed kan ett nätaggregat rent hypotetiskt har en 500W 80-plus märkning men bara klarar den sortens belastning under en kortare tid, så som testet körs. Jag vet också att det förekommit att mindre nogräknade tillverkare har märkt sina aggregat med 80+ cert utan att någonsin ha klarat - eller ens testats - för certifieringen.

Det bästa rådet jag kan ge är att kolla efter ordentliga recensioner och köpa från välrenommerade tillverkare. Evgas G2 serie, Corsair TX och HX, Coolermaster VS och typ allt från Seasonic brukar vara säkra val.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av Yoshman:

@Xyborg & @JonasT: tackar så mycket! Är säkert ett icke-problem för normala byggen, men när man ska bygga något som ska stå under TV vill i alla fall jag att det ska vara så litet som möjligt och då blir det betydligt enklare om det går att lita på PSU specifikationen.

Då "80 Plus-märkningen" har ett mätvärde vid 100% last, tänker på tabellen här, kan man då anta att nätaggregat som har en sådan märkning också har effektkapacitet som går att lita på?

80 Plus-märkningen är generellt en bra kvalitetsstämpel att gå efter, då inga skräpenheter klarar sig genom de testerna.

EDIT: Är man osäker om ett nätaggregat verkligen har testats för 80 Plus-certifiering så finns det en officiell lista:
http://www.plugloadsolutions.com/80pluspowersupplies.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad är nyttan av att ha en modulär 24 pins kontakt?

Skrivet av Mr Andersson:

Enklare för sleeving?
Och enklare att byta ut i fall 24pin kabel skulle gå sönder

Dock två väldigt specifika fall
Skulle hellre sett att den och cpu 8pin kabeln var fastlödd och fick ett lägre pris

Detta har jag också frågat mig. Det kan underlätta vid vissa chassis montering, ja, men jag har aldrig någonsin behövt byta min 24-pins kontakt... någonsin. Jag har heller aldrig monterat ett chassi där jag inte använt just 24-pins kontakten.. så varför måste den kunna tas av?
Sata/IDE och PCI-E kan jag förstår då, då de anpassar man efter behov, som kan skilja mycket mellan byggen.

Faran är mer att någon kommer tro att det är 24-pin standard kopplat (vilket inte är säkert) och sen säger det "poff" i någons moderkort när de byter PSU om några år. Man ser detta rätt ofta med SATA/PCI-E kontakterna och grillade HDD/SSD och grafikkort när folk "återanvänt sina kablar".

Skrivet av JonasT:

80 Plus-märkningen är generellt en bra kvalitetsstämpel att gå efter, då inga skräpenheter klarar sig genom de testerna.

EDIT: Är man osäker om ett nätaggregat verkligen har testats för 80 Plus-certifiering så finns det en officiell lista:
http://www.plugloadsolutions.com/80pluspowersupplies.aspx

Som jag har förstått det så är det dock inte någon garanti för kvalitet i bygget.

Det som krävs är att de stöder energieffektiviteten i de olika nivåerna, samt ATX grundläggande ripple och spänningsvariationer. Men dessa är ju enormt vaga jämfört med kvalitets agg. Så jag antar att det beror på vad du syftar på med "skräpenheter"

Dessutom så innebär 80 PLUS endast att enheten stöder det dag 1. Det säger inget om hur bra det förhåller sig om 3-5 år när dåliga kondensatorer, lödning och kylning ger vika. De kan i dessa fall skilja enormt mellan 2 agg som båda har samma nivå av 80 PLUS certifiering. Det är ju hela anledningen varför man som entusiast vill veta vad som är "under huven" på dem.

Sen håller jag fullständigt med dig att ett agg som är 80 PLUS är betydligt bättre än ett som inte är det, då det är ett bra grund att de iaf ska klara sin märkning.

Lagt till svar
Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta har jag också frågat mig. Det kan underlätta vid vissa chassis montering, ja, men jag har aldrig någonsin behövt byta min 24-pins kontakt... någonsin. Jag har heller aldrig monterat ett chassi där jag inte använt just 24-pins kontakten.. så varför måste den kunna tas av?
Sata/IDE och PCI-E kan jag förstår då, då de anpassar man efter behov, som kan skilja mycket mellan byggen.

Faran är mer att någon kommer tro att det är 24-pin standard kopplat (vilket inte är säkert) och sen säger det "poff" i någons moderkort när de byter PSU om några år. Man ser detta rätt ofta med SATA/PCI-E kontakterna och grillade HDD/SSD och grafikkort när folk "återanvänt sina kablar".

Som jag har förstått det så är det dock inte någon garanti för kvalitet i bygget.

Det som krävs är att de stöder energieffektiviteten i de olika nivåerna, samt ATX grundläggande ripple och spänningsvariationer. Men dessa är ju enormt vaga jämfört med kvalitets agg. Så jag antar att det beror på vad du syftar på med "skräpenheter"

Dessutom så innebär 80 PLUS endast att enheten stöder det dag 1. Det säger inget om hur bra det förhåller sig om 3-5 år när dåliga kondensatorer, lödning och kylning ger vika. De kan i dessa fall skilja enormt mellan 2 agg som båda har samma nivå av 80 PLUS certifiering. Det är ju hela anledningen varför man som entusiast vill veta vad som är "under huven" på dem.

Sen håller jag fullständigt med dig att ett agg som är 80 PLUS är betydligt bättre än ett som inte är det, då det är ett bra grund att de iaf ska klara sin märkning.

Modulär 24-pin är bra vid sleeving, både om man köper färdiga och sleevar själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

Modulär 24-pin är bra vid sleeving, både om man köper färdiga och sleevar själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Hmm. Nu har jag inte gjort detta själv, så du kan mycket väl ha en bra poäng.
Men hur är det lättare att göra detta om de har en 24 pin kontakt i båda ändorna, som tex denna har?

Det måste ju vara lika lätt att trä detta över en PSU med en sida fast över 24-pin kontakten som en med 2 avtagbara 24-pin kontakter. Eller är det något jag missar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Hmm. Nu har jag inte gjort detta själv, så du kan mycket väl ha en bra poäng.
Men hur är det lättare att göra detta om de har en 24 pin kontakt i båda ändorna, som tex denna har?

Det måste ju vara lika lätt att trä detta över en PSU med en sida fast över 24-pin kontakten som en med 2 avtagbara 24-pin kontakter. Eller är det något jag missar?

Att köpa färdiga går inte alls om kablarna inte är modulära. Har ingen egen erfarenhet av att sleeva själv men ska det se snyggt ut lär man få skruva upp agget och eventuellt göra hålet för de icke modulära kablarna större då de blir lite tjockare. Med ett modulärt slipper man det och kan bara koppla in kabeln när man är färdig.

Skickades från m.sweclockers.com

Även värt att notera att man har kvar garantin om man köper färdiga till ett modulärt och inte behöver modda.

Permalänk
Medlem

Tycker gott ni kan stänga in nätdelen i heatbox (någon större papplåda) eller dylikt, få upp temperatur och mäta. Många nätdelar beter sig ganska annorlunda när temperaturen stiger.

Se valfri nätdelsrecension från JonnyGURU till exempel:
http://www.jonnyguru.com/

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Xyborg & @JonasT: tackar så mycket! Är säkert ett icke-problem för normala byggen, men när man ska bygga något som ska stå under TV vill i alla fall jag att det ska vara så litet som möjligt och då blir det betydligt enklare om det går att lita på PSU specifikationen.

Då "80 Plus-märkningen" har ett mätvärde vid 100% last, tänker på tabellen här, kan man då anta att nätaggregat som har en sådan märkning också har effektkapacitet som går att lita på?

Ett exempel på nätagg som gick igenom certifieringen men misslyckas i fristående test.
http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...
Att det havererade fick sin förklaring i att det har 30A schootkydiod på 12V-linan, som är specificerad till 34A. Det överlevde testen kalltesten, men exploderade i varmtesten.
Förutom att vara överspecificerat saknar det alltså alla former av skyddskretsar som ska stänga av innan något katastrofalt inträffar.

Jonnyguru gör några av de bästa nätdelstesterna på nätet, med demontering av nätdelen efter test och undersökning av uppbygnad och komponentval.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad betyder i praktiken att ett nätaggregat är, säg 750W? Är det då verifierat att kontinuerligt kunna leverera strax under denna effekt utan att det påverkar stabilitet?

Frågan kommer av att jag noterat att GPU-tillverkarna rekommendera rätt rejält kraftiga nätaggregat jämfört med de uppmätta värde som fanns i t.ex. recensionen av 380 tidigare i veckan.

För 380 tror jag rekommendationen är 500-550W medan det ligger på 450W för ett 960. I båda fallen handlar det om runt 200W högre rekommenderad effekt än vad dessa kort drog i ett system som var utrustad med Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz, d.v.s. inte precis den strömsnålaste CPU-konfigurationen.

Eller är det så att det blir optimalt i någon bemärkelse om man ligger på runt 50% belastning, vilket är det ungefär handlar om för de rekommenderade kapaciteterna på PSUer?

Vad skulle resultatet vara om jag tog ett 450W PSU och försökte använda det i SweC testrigg när den körde 290-kortet i mätningen ovan, där var maxeffekt 385W och genomsnittseffekt 365W?

Skrivet av Yoshman:

@Xyborg & @JonasT: tackar så mycket! Är säkert ett icke-problem för normala byggen, men när man ska bygga något som ska stå under TV vill i alla fall jag att det ska vara så litet som möjligt och då blir det betydligt enklare om det går att lita på PSU specifikationen.

Då "80 Plus-märkningen" har ett mätvärde vid 100% last, tänker på tabellen här, kan man då anta att nätaggregat som har en sådan märkning också har effektkapacitet som går att lita på?

Som det redan gått igenom, så är det mer än 80+ man ska gå efter mycket mer. T.ex har CX och CX m 80+ märkning, men det gör dom inte till bra agg.

Sen överdrivna spex, är som sagt folk köper rent ut sagt skit agg, bara för det inte påverkar FPS mätaren. Bedrövligt enligt mig :/

Är caps, ripel och volt som är bra mycket viktigare än 80+ märkningen.

Skrivet av sniglom:

Tycker gott ni kan stänga in nätdelen i heatbox (någon större papplåda) eller dylikt, få upp temperatur och mäta. Många nätdelar beter sig ganska annorlunda när temperaturen stiger.

Se valfri nätdels recension från JonnyGURU till exempel:
http://www.jonnyguru.com/

Troligen för dom inte har tiden, hade gärna hjälpt till om jag vetat hur en konstlast fungerar Var något sådant dom sa, när man frågat tidigare om dom ska utöka testet.

Även från 0 till full strömstyrka bör dom testa, även avstängning, ska hålla par ms igång (helst 16ms).

Hur som som dom tog upp på fredagspanelen, verkar detta vara minst sagt förvirrande. Att detta ska vara ersättare till VxxxS, Enhance Electronic gör ju ändå okej agg vad jag sett tidigare.

Men man får se upp med både be quiet, CM och corsair vid köp även evga. dom har även rätt dåliga agg i sitt sortiment.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nu snackar vi power...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta har jag också frågat mig. Det kan underlätta vid vissa chassis montering, ja, men jag har aldrig någonsin behövt byta min 24-pins kontakt... någonsin. Jag har heller aldrig monterat ett chassi där jag inte använt just 24-pins kontakten.. så varför måste den kunna tas av?
Sata/IDE och PCI-E kan jag förstår då, då de anpassar man efter behov, som kan skilja mycket mellan byggen.

Faran är mer att någon kommer tro att det är 24-pin standard kopplat (vilket inte är säkert) och sen säger det "poff" i någons moderkort när de byter PSU om några år. Man ser detta rätt ofta med SATA/PCI-E kontakterna och grillade HDD/SSD och grafikkort när folk "återanvänt sina kablar".

Som jag har förstått det så är det dock inte någon garanti för kvalitet i bygget.

Det som krävs är att de stöder energieffektiviteten i de olika nivåerna, samt ATX grundläggande ripple och spänningsvariationer. Men dessa är ju enormt vaga jämfört med kvalitets agg. Så jag antar att det beror på vad du syftar på med "skräpenheter"

Dessutom så innebär 80 PLUS endast att enheten stöder det dag 1. Det säger inget om hur bra det förhåller sig om 3-5 år när dåliga kondensatorer, lödning och kylning ger vika. De kan i dessa fall skilja enormt mellan 2 agg som båda har samma nivå av 80 PLUS certifiering. Det är ju hela anledningen varför man som entusiast vill veta vad som är "under huven" på dem.

Sen håller jag fullständigt med dig att ett agg som är 80 PLUS är betydligt bättre än ett som inte är det, då det är ett bra grund att de iaf ska klara sin märkning.

Efter att ha monterat ett nätagg med typ 50 cm kabel till 24 pin kontakten där det hade behövts kanske 20 cm max kan jag mycket väl förstå meningen med en modulärt sådan, då man kanske antingen kan köpa en i rätt längd eller modda längden på den, något man kanske inte gärna ger sig på med en fast monterad kabel. Istället ska man hitta någonstans att göra av dom där extra 30 cm kabel

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Permalänk

@Ratatosk: På en del riktigt gamla ska det väl vara 20? Minns at jag fick 20+4 på det första nätagget jag köpte som krävde 24 pin.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av HerrParasit:

@Ratatosk: På en del riktigt gamla ska det väl vara 20? Minns at jag fick 20+4 på det första nätagget jag köpte som krävde 24 pin.

Ja så var det nog, många nätagg har ett delbart don 20+4 pinnar, liknande det som sitter på PCIe för grafikkort, 6+2 pinnar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |