Hjälp med installering av NAS

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Hjälp med installering av NAS

Hej!

Har precis gett mig in i NAS världen för att kunna komma åt alla filmer och liknande från flera datorer, så jag är med andra ord en riktig nååb när det gäller detta.

Jag har en ZyXEL NSA325 v2, och började med att montera in en 4TB WD Red. Tänkte att jag skulle avvakta lite innan jag skaffade en till disk pga kostnadsskäl. Satte därför in en hårddisk som jag hade liggandes (WD Green) på 2TB. Installerade dessa som JBOD (valde dock i installations trollkarlen Individual Disks, men är väl samma lika)

Nu till mitt problem, jag kan inte komma åt Disk2 så som jag hade önskat. Jag trodde nämligen att jag skulle kunna ha dessa diskar separerade och välja vad jag vill lagra på varje. Samt att jag enbart kan se att diskarna har storlek på 3,58TB.

Ska försöka förklara med lite bilder:

Medföljande mjukvara
Här kan jag ju se att jag har utrymme från båda diskarna på ca 6TB.

Även inne i administrationsverktyget kan jag se att båda diskarna känns igen och det ser ut som det ska. Hittills har jag fört över lite film som har lagt sig enbart på disk1 (4TB disken). Vilket även var tanken.

Nu till det jag tycker verkar vara konstigt.
Jag har monterat diskarna som "Network Drives", där jag på Z: har lagt den stora disken. På Y: ligger den mindre. Dock ser det här ut som att båda diskarna är lika stora och är fyllda lika mycket..

Jag kan gå in på Disk1, där jag även får upp en färdig mappstruktur där jag endast har läsrättigheter, och väl inne i en av dessa mappar (bilder, video, etc) så har jag skrivrättigheter.
Går jag in i Disk2 så är det tomt, och jag har inga skrivrättigheter.

Det jag alltså vill är att ha dessa diskar som individuella, och kunna välja vad som ska sparas på varje disk. Hur ska jag gå tillväga?

Fråga på, jag har säkert förklarat otydligt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

När du valde JBOD, kunde du välja om de skulle vara spanned?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2003

Det låter som att något har gått snett vid konfigurationen. Eftersom den mindre disken fortfarande är tom så kan du lika gärna göra om allt från början, det där ser tokigt ut.

Med det sagt så skulle jag personligen inte någonsin använda en grön disk i en NAS igen, de har inte gett mig annat än huvudvärk.

It's time to kick ass and chew bubble gum, but I'm all out of gum...
citera för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Blofeld:

När du valde JBOD, kunde du välja om de skulle vara spanned?

Inte vad jag kan dra mig till minnes... Men problemet har i princip löst sig för mig, se nedan om det lockar att veta.

Skrivet av Role_Model:

Det låter som att något har gått snett vid konfigurationen. Eftersom den mindre disken fortfarande är tom så kan du lika gärna göra om allt från början, det där ser tokigt ut.

Med det sagt så skulle jag personligen inte någonsin använda en grön disk i en NAS igen, de har inte gett mig annat än huvudvärk.

Provade att konfigurera igen, med samma resultat som ovan.. Tanken slog mig att göra om det igen från början, men sen sket jag i det och skaffade en till 4TB Röd. Så mitt problem existerar egentligen inte längre.
Satte de röda diskarna i Raid1, samt den gröna disken sitter nu USB ansluten. Och då har jag inga problem att välja vad som ska in på usb disken respektive NASen.

Den gröna disken är från en lite äldre extern hårddisk, som jag i princip har haft stående som en slags "ful NAS" och alltid haft igång i min htpc 24/7 senaste året. Har inte upplevt några problem! Därav tänkte jag att jag tillfälligt kan montera in den.

Men tackar er båda för hjälpen, jag antar att det är sånt här strul som uppstår när man köper billigare grejjer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Gå in där du skapade shares. Där väljer du vilken disk/volume respektive share ska ligga på.

Sida 299 i manualen. www.zyxel.fr/support/download/56465_1