Säkerställa läsbarhet på CD skivor?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Jul 2012

Säkerställa läsbarhet på CD skivor?

Då jag äntligen skall avveckla Arkivet med CD skivor skulle jag vilka kontrollera att det har blivit korrekt inlästa.
Vill inte ha korrupta filer som beror på enstaka läsfel i cd läsaren. Har ju all tid i världen att utföra kopieringen.
Har tillgång både till Windows och Linux dator och undrar nu hur jag skall kopiera filerna på säkraste sättet.

En del skivor är rätt gamla så man vet inte vad det är för läsbarhet.
Skall man rippa dem i ett brännarprogram i RAW eller iso och sedan kopiera från hårddisken t.ex daemontools.

GA-Z97P-D3 | i5 4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GF 760GTX | Samsung 850EVO 120Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | CPU: Arctic TwinTurbo II | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus 3T | NAS: Synology 211j + XPEnology Hemmabygge

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

Googla "CD verfy" ger 194 mill svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

Det mest använda och säkra programmet som används till detta syfte är Exact Audio Copy (EAC).

Det är gratis.

EAC använder sig bl a av AccurateRip. Den gör en jämförelse med andras rippar för att säkerställa att din kopia är korrekt.

Jag använder en gammal trofast version, eac-0.99pb5. De nya versionerna innehåller adware och annat skräp som man helst är utan.

Se för guds skull till att inte konvertera något till MP3. Behåll kvaliteten som finns på skivorna. Original-format är WAV (PCM) men det du helst ska använda är FLAC. Det är ett s k lossless-format. Filerna blir mindre men du förlorar ingen information och kvalitet som med MP3. I EAC kan du välja att rippa skivorna till FLAC direkt för enkelhetens skull.

Det är en viss inlärningsperiod på programmet men när du väl fått till alla inställningar (finns gott om tips på nätet) så funkar det klockrent och det är bara att köra på.

Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Exact_Audio_Copy

Den bästa spelaren till att skapa bibliotek och spela dina filer är Foobar2000. Den är också gratis och har mängder med möjligheter.

Wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Foobar2000

1: Fractal Design Define Mini | ASRock Z77 EXTREME4-M | Intel Core i7 3770K | EVGA GeForce GTX 570 HD | Samsung SSD EVO 850 500 GB | WD Black 3+4 TB | Crucial 2x8 GB CL9 1600 Mhz | be quiet! Straight Power E9 600 W

2: Cooler Master HAF 912 | ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6 MB + Cooler Master Hyper 212 EVO | Kingston HyperX 2x8 GB DDR4 2133 MHz Fury | ASUS GeForce GTX1070 Turbo | A-DATA SSD Premier Pro SP900 128 GB | WD Blue 1 TB | Fractal Design Integra M 750 W

3: Fractal Design Define R4 | Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 | Intel Core i5-4690K | | Corsair Vengeance LP 4x4 GB 1600 MHz | Kingston UV400 120GB | WD Black 1 TB | be quiet! Pure Power 9 500 W