Windows vs serverprogram

Permalänk
Medlem

Windows vs serverprogram

Hej,

Om man ska köra en server för lite hårddisk utrymme. Räcker det då att köra med Windows på den eller finns det någon fördel mot att köra någon form av serverprogramvara. Kommer mest att vara några hårddiskar för delning av filmer och musik till utrustning i hemmet och ett tvkort. Hoppas det där va begripligt.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@FlashTec: Vanligt windows går utmärkt.
Kör Windows Server 2008 R2 på filservern här hemma, trots den är gammal och trött. (HP med AMD X2 4000+ 4GB RAM)

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Kör oxå Windows Server 2008 R2, på en gammal AMD X2 5200+, 8TB, 6GB ram med två styck ytterligare virtuella Windows Server 2008 R2 maskiner (publika webservrar).

Har tuffat på i 6 år nu utan problem.

Permalänk
Inaktiv

Kör Windows Server 2012 och med Data dedublication så sparar jag just nu 45% av utrymmet på diskar. Helt sjukt, och det kostar inget extra!

Permalänk
Medlem

Men windows server är väl ändå mera riktat för att köras på server, jag tänkte typ mera vanliga exempelvis Windows 8 eller nåt sånt. Eller fungerar Windows server som vanliga Windows bara att det har bättre stöd för nätverk?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlashTec:

Men windows server är väl ändå mera riktat för att köras på server, jag tänkte typ mera vanliga exempelvis Windows 8 eller nåt sånt. Eller fungerar Windows server som vanliga Windows bara att det har bättre stöd för nätverk?

Vanliga windows fungerar utan problem. Men du frågade om det fanns någon fördel att köra "serverprogram". Med data dedublication (som även går att aktivera på windows 8 med lite trix) så kommer du troligen spara runt 50% utrymme på en vanlig filserver med filmer, bilder etc. Min sparar just nu 45%. Det innebär nästan 2x utrymmet för ingen extra kostnad (om du har OS:et).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Vanliga windows fungerar utan problem. Men du frågade om det fanns någon fördel att köra "serverprogram". Med data dedublication (som även går att aktivera på windows 8 med lite trix) så kommer du troligen spara runt 50% utrymme på en vanlig filserver med filmer, bilder etc. Min sparar just nu 45%. Det innebär nästan 2x utrymmet för ingen extra kostnad (om du har OS:et).

Ja det kanske jag gjorde nu när jag läste vad jag skrev

Vill ju gärna ha en miljö man känner igen sig i så då är ju Windows bra

Funderade tidigare på att försöka få tag på nåt gammalt och begagnat då bara för att det skulle vara billigt. Hur mycket kraft behöver man egentligen för att det ska funka bra?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlashTec:

Ja det kanske jag gjorde nu när jag läste vad jag skrev

Vill ju gärna ha en miljö man känner igen sig i så då är ju Windows bra

Funderade tidigare på att försöka få tag på nåt gammalt och begagnat då bara för att det skulle vara billigt. Hur mycket kraft behöver man egentligen för att det ska funka bra?

Inte mycket alls. Kör det just nu på en Microserver med en dual core.. Har dessutom 13 virtuella igång. Så är det bara för hemmet kommer det antagligen funka på vad du en kör. Man måste dock separera data och os antingen via partition eller fysisk disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Inte mycket alls. Kör det just nu på en Microserver med en dual core.. Har dessutom 13 virtuella igång. Så är det bara för hemmet kommer det antagligen funka på vad du en kör. Man måste dock separera data och os antingen via partition eller fysisk disk.

Tack för tipsen, nu har jag nått att fundera på

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Kör Windows Server 2012 och med Data dedublication så sparar jag just nu 45% av utrymmet på diskar. Helt sjukt, och det kostar inget extra!

Det kostar prestanda

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_Lazy:

Det kostar prestanda

Inget man behöver oroa sig för om man schemalägger att den ska köra på natten eller en tid när man inte använder datorn så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Inget man behöver oroa sig för om man schemalägger att den ska köra på natten eller en tid när man inte använder datorn så mycket.

Ursäkta en glad mindre vetande amatör men det här data dedublication är alltså någon form av program som rensar upp i systemet eller vadå?

Och hjälper det på en server innehållande mest filmer och musik?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlashTec:

Ursäkta en glad mindre vetande amatör men det här data dedublication är alltså någon form av program som rensar upp i systemet eller vadå?

Och hjälper det på en server innehållande mest filmer och musik?

Nej, data dedublication styckar upp dina filer i många väldigt små delar. Sedan kollar datorn om hårddisken innehåller flera likadana bitar vilket är troligt eftersom det inte finns oändligt med kombinationer och sparar en av bitarna och pekar sedan till de andra. Du ser givetvis inte detta förutom att du ser att du får mer utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Ursäkta en glad mindre vetande amatör men det här data dedublication är alltså någon form av program som rensar upp i systemet eller vadå?

Den letar upp delar av filer som återkommer flera gånger och ser till att det bara lagras en gång.

Eftersom det då tar längre tid att få ihop en hel fil förlorar man prestanda vid läsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Nej, data dedublication styckar upp dina filer i många väldigt små delar. Sedan kollar datorn om hårddisken innehåller flera likadana bitar vilket är troligt eftersom det inte finns oändligt med kombinationer och sparar en av bitarna och pekar sedan till de andra. Du ser givetvis inte detta förutom att du ser att du får mer utrymme.

Skrivet av jocke92:

Den letar upp delar av filer som återkommer flera gånger och ser till att det bara lagras en gång.

Eftersom det då tar längre tid att få ihop en hel fil förlorar man prestanda vid läsning

Om man förlorar vid läsning så känns det väl kanske inte som det mest optimala att göra om man ska använda en äldre dator som server, eller?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Om man förlorar vid läsning så känns det väl kanske inte som det mest optimala att göra om man ska använda en äldre dator som server, eller?

Om du nu förlorar på läsning för operativsystemet har ju fortfarande en fil/blockcachei minnet och om den används till dom betydligt färre blocken som används i dedupen i stor utsträckning så kommer filer som tidigare inte rymdes i filcachen kunna servas från minnet.
Du öppnar även för att använda en liten billig ssd som cache enligt samma hypotes.

En snabb titt gav dock dåligt med prestandatester av data dedup i windows så detta förblir en hypotes tills någon testar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Vanliga windows fungerar utan problem. Men du frågade om det fanns någon fördel att köra "serverprogram". Med data dedublication (som även går att aktivera på windows 8 med lite trix) så kommer du troligen spara runt 50% utrymme på en vanlig filserver med filmer, bilder etc. Min sparar just nu 45%. Det innebär nästan 2x utrymmet för ingen extra kostnad (om du har OS:et).

Nej, du har fel. Så funkar inte dedup.
Deduplication sparar utrymme utifrån filer som är liknande efter att de styckats upp i många, mindre segment.
Tex. en Windows/linuxinstallation.

Inget, eller mkt lite, på filmer, bilder och musik.

När du skriver 45% är det i själva verket på Windowsfilerna, som med dedup då tar ca hälften av vad OS:et normalt skulle ta.

Dedup kräver dessutom särskilt mkt RAM varför man måste ha det i åtanke då servern speccas.

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av sithson:

Nej, du har fel. Så funkar inte dedup.
Deduplication sparar utrymme utifrån filer som är samma.
Tex. en Windows/linuxinstallation.

Inget på filmer, bilder eller musik.

När du skriver 45% är det i själva verket på Windowsfilerna, som med dedup då tar ca hälften av vad OS:et normalt skulle ta.

Dedup kräver dessutom särskilt mkt RAM varför man måste ha det i åtanke då servern speccas.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller så kör man tex linux Mint 17.2 (17.3 i november 2015) och sparar åtskilliga GB då en installation, inklusive diverse avancerade program, office paket, gimp och program för web, mail och ssh samt swapfilen klarar sig på ca 8GB mot Windows 7 som i en grundinstallation tar 20GB lätt själv + ca 25-60 GB till för drivrutiner, hiber, swap och program.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Eller så kör man tex linux Mint 17.2 (17.3 i november 2015) och sparar åtskilliga GB då en installation, inklusive diverse avancerade program, office paket, gimp och program för web, mail och ssh samt swapfilen klarar sig på ca 8GB mot Windows 7 som i en grundinstallation tar 20GB lätt själv + ca 25-60 GB till för drivrutiner, hiber, swap och program.

Japp. Jag körde debian sedan -99 men gick stolt över till lmde för ca 4 år sedan.

Den ÄR i princip debian testing + Mint repos.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sithson:

Nej, du har fel. Så funkar inte dedup.
Deduplication sparar utrymme utifrån filer som är liknande efter att de styckats upp i många, mindre segment.
Tex. en Windows/linuxinstallation.

Inget, eller mkt lite, på filmer, bilder och musik.

När du skriver 45% är det i själva verket på Windowsfilerna, som med dedup då tar ca hälften av vad OS:et normalt skulle ta.

Dedup kräver dessutom särskilt mkt RAM varför man måste ha det i åtanke då servern speccas.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag undrar vem som har fel.. Jag har inte ens dedup aktiverat på mina windows installationer då det inte är rekommenderat. Kör en separad VHD-disk till filservern som jag har dedup på. Sparar just nu 47% vilket motsvarar 219GB. Tror inte det är på systemet va?

Att det sedan skulle ta mycket ram är inte heller helt sant, jag har gett min filserver dynamiskt 2gb ram, men minimum 512MB, vilket den ligger på 99% av tiden.

Bevis:

Permalänk
Medlem

Kör själv freenas som är baserat på freebsd. Det kräver mer konfiguration för att komma igång men är samtidigt väldigt anpassningsbart då det finns både en gui samt även en terminal med full åtkomst till systemet. Det går även att köra virtuella maskiner med tillexempel owncloud och openvpn. Freenas kan installeras på ett usb minne på 8 gb och behöver inte mer utrymme än så.

Edit: precis som de flesta linux distar är freenas gratis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Eller så kör man tex linux Mint 17.2 (17.3 i november 2015) och sparar åtskilliga GB då en installation, inklusive diverse avancerade program, office paket, gimp och program för web, mail och ssh samt swapfilen klarar sig på ca 8GB mot Windows 7 som i en grundinstallation tar 20GB lätt själv + ca 25-60 GB till för drivrutiner, hiber, swap och program.

Men ingen kör Windows 7 på en NAS/Server, förstår heller inte varför du vill ha mint med gimp och grejjer. Man Kör bäst båda OS:en i shell (Windows Core, Linux utan gui).