Bra filmer för både 2,5-åring och vuxna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige igen
Registrerad
Mar 2002

Bra filmer för både 2,5-åring och vuxna?

Fåret Shaun är ju lite småtrevligt men i övrigt har jag hittat få filmer och serier som passar för en 2,5-åring och som även är underhållande för vuxna. Tips mottages tacksamt!

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Apr 2015

chicken raCE

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Delight:

Fåret Shaun är ju lite småtrevligt men i övrigt har jag hittat få filmer och serier som passar för en 2,5-åring och som även är underhållande för vuxna. Tips mottages tacksamt!

Många animerade, typ Pixar, har ofta vissa skämt som endast vuxna förstår och jag tycker att de är väldigt underhållande. Kanske 2,5 år är lite för ungt, men om ett par år borde de passa perfekt.

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005
Skrivet av Delight:

Min dotter snart 3år , älskar Stadens Hjältar och Rory en racerbil även biet maja är en favorit.
Dom kan man se på Youtube.
Mvh / Mange

MALMÖ FF - Mästarnas Mästare 19 Guld!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2009

talespin (kommer inte ihåg svenska namnet)

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2001

Nya Bamsefilmen är inte dum

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av Christley:

talespin (kommer inte ihåg svenska namnet

Luftens hjältar.

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige igen
Registrerad
Mar 2002

Bamsefilmen har vi hemma, den var faktiskt rätt bra de första 10 gångerna. Ska se om jag kan få tag på luftens hjältar, dom skulle jag nog uppskatta själv, inte minst av sentimentala skäl

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Öland
Registrerad
Dec 2013

Kanske Småkryp (Miniscule Monstre eller nåt sånt i original) och Oscars oas.

# = Brädgård

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Röjar Ralf är bra

l Main PC l QNIX QX2710 l Fractal Design Define R4 | i5 2500k @ 4.5Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Corsair 16GB DDR3 l CF 7970 @ 1050/1500 l CORSAIR TX 650W l 3DMark: 10985 l
l HTPC l ASRock E350M1 l Corsair 8GB DDR3 1333MHz CL9 l OCZ Vertex Plus R2 60GB l Chieftec Uni BT-02B l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2006

När lammen tystnar. Alla ungar gillar väl lamm?

Annars finns det ju många roliga Astrid Lindgren-klassiker.

3570k @ 4,4 // Zotac 980 ti Amp Edition // 16GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011

The General med Buster Keaton från 20-talet pumpa jag och brorsan när vi var små

Intel i7 2600K, ASUS Geforce GTX 780, 16Gb Ram, ASUS mATX Z67, Fractal Design Define Mini, Corsair AX-750.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Dec 2011

Svampbob fyrkant, fruktansvärt kul även för oss vuxna! Finns ju bara två filmer, men en väldigt massa avsnitt från tv serien.

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

De filmer som min treåring har uppskattat allra mest:

Frost (stora favoriten)
Bamse och Tjuvstaden
Dumbo
Trassel
Lejonkungen
Nasses stora film
Nalle Puhs äventyr
Aladdin

Mycket Disney, minsann. Vad gäller TV älskar han Daniel Tigers Kvarter och Katja Katt (båda finns på SVT Play), samt den animerade Mumin-serien.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Masha och Björnen, de pratar typ minimalt, allt är med rörelser och gester, perfekt för små barn. Ryssar som tillverkar serien, vilket märks lite då och då
Och ja, jag skrattar lite då och då också

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2006

Jag tycker överlag att barn brukar vara väldigt trollbundna till Studio Ghibli's 'Totoro'. Den har ett ganska lugnt tempo, jättevackert tecknad och fantastisk musik.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007

Netflix Kids är ju överlägset.

|MSI X99 Gaming 9| I7 5820 @ 4,6| 16GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| CF Asus Fury Strix | Samsung 950 Pro 256gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Carbide Air 540| Sennheiser game Zero| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Asus MG279Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping
Registrerad
Jul 2012

Dr Snuggles

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av PointMan:

Masha och Björnen, de pratar typ minimalt, allt är med rörelser och gester, perfekt för små barn. Ryssar som tillverkar serien, vilket märks lite då och då
Och ja, jag skrattar lite då och då också

Skrivet av _genki:

Jag tycker överlag att barn brukar vara väldigt trollbundna till Studio Ghibli's 'Totoro'. Den har ett ganska lugnt tempo, jättevackert tecknad och fantastisk musik.

Instämmer med dessa. Mina barn älskar både Masha och björnen och Totoro.

Ett tips till som faktiskt är riktigt roligt för vuxna (med visst barnasinne i behåll) är Larva. Finns på svtplay och youtube. Avsnitten är bara 2 min långa men på Youtube finns spellistor med 100+ stycken.

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005

Alla Astrid lindgren filmer, Pippi långstrump och barnen i bullerbyn går alltid hem.

Tecknat:
Luftens hjältar, Ankliv, bumbibjörnarnam, darkwing duck - dessa är underhållande för vuxna med.

Lite äldre pedagogiskt program men fungerar bra är Från A till Ö med hedvig och ugglan.

Edit: Testa Greve Duckula (duck som i anka) med, flera av de tecknade filmerna uppskattas av barn

Något annorlunda? Baron von munchausen (den tecknade filmen, dock svår att få tag på den Svenska versionen) Varför inte titta på en film med galna historier och en kanin med åtta ben?

Något som man undrar vad som rökts under produktionen? Professor Baltazar.

Något gammalt som du kommer ha svårt att få tag på? Doktor krall. (små sjuka råttor hästar och kaniner får hjälp av en viss doktor krall, var tvungen att sjunga lite)

Klassiker som kanske han/hon är för ung för att uppskatta? Tårtan. (Apan har tagit Janos!) Dock svartvitt men vem behöver färg?

Edit: Är barnprograms samlare från mitten av 90-talet och bakåt så listan kan göras lång

Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an). www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Jan 2002

Kan fylla på med Alfons, Pocoyo, chugginton, stora maskiner och Krambjörnarna, det kanske inte är det roligaste för vuxna men passar bra i den åldern. Barnkanalen har en app med mycket bra.
Vår grabb har även han kollat mycket på Daniel tiger, rorry racerbil, stadens hjältar, masha och björnen, fåret shaun m.m.

Thomas tåget och yakari (vissa avsnitt kan vara läskiga för en 2,5åring.) har även tittats på endel. Sen finns det en hel del filmer på youtube med traktorer, sopbilar och andra "roliga" fordon. Dock är youtube lite vanskligt i början för på något vis så hamnar man alltid på ryska filmer och det är inte alltid barnvänliga. Men om man skapar en användare så kan man dels lägga till kanaler med barnprogram och efter ett tag så har den lärt sig vad barnet brukar kolla på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

I princip allt animerat gjort av Dreamworks/Pixar/Disney?

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2010

En riktig klassiker som min dotter tyckte om då hon var i den åldern var Flåklypa Grand Prix

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av LazySoft:

En riktig klassiker som min dotter tyckte om då hon var i den åldern var Flåklypa Grand Prix

Den och Skrotnisse var såna filmer som jag tyckte var väldigt bra, men lite läskiga. Och jag var nog runt 6 år när jag såg på det, så skulle inte rekommendera det för 2,5 år gamla barn.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

Fragglarna

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eslöv
Registrerad
Nov 2011

Pettson och Findus, Thomas tåg. Skratt kommer inte på fler, då min dotter driver mig till vansinne fortfarande med biet maja och fåret Shaun. Hon är idag 4 år och har tjatat dom 2 serierna i över 2 år.

Cooler Master CM 690 II Basic > XFX Pro Series 700W > Asrock Z77 Extreme4 > Intel I7 3770K > Antec Kühler H2O 620 > 8GB Corsair Vengeance > MSI GTX 760 TwinFrozr 2GB > OCZ AGILITY 3 120GB > Seagate Barracuda 1.5TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av StarglowOne:

Pettson och Findus, Thomas tåg. Skratt kommer inte på fler, då min dotter driver mig till vansinne fortfarande med biet maja och fåret Shaun. Hon är idag 4 år och har tjatat dom 2 serierna i över 2 år.

Fåret Shaun är i alla fall vagt underhållande för vuxna... vagt.

Mina barn såg på Drömmarnas Trädgård alldeles för länge, där kan man snacka om hjärntvätt...

/hulle.

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Delight:

Oscars oas eller gråben och hjulben finns massor på Youtube knappt någon text så behövs inte översättas.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Rio ett och två, roliga sympatiska filmer, speciellt i 3d för alla åldrar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skogen
Registrerad
Mar 2003

Kolla på Pingu med texning, barn älskar Pingu sen är texningen som finns humor för vuxna om man nu gillar lite mer buskis.

- Allt om nätagg - Jag är inte nörd, jag är entusiast :) -