Varför köper du ett grafikkort typ 980 ti när du kan köpa 2 gtx 780 som presterar bättre?

Permalänk
Medlem

Varför köper du ett grafikkort typ 980 ti när du kan köpa 2 gtx 780 som presterar bättre?

Jag menar 2 kort i sli/crossfire är ofta billigare och bättre än ett ensamt kort.

Permalänk
Medlem

780 har la 3GB Vram? hälften av 980 TI (du får inte dubbla av sli)

Notera att SLI skalar inte att du får 100% mera prestanda, snarare 50%

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Batwoman:

Jag menar 2 kort i sli/crossfire är ofta billigare och bättre än ett ensamt kort.

Tänkte samma sak.. Körde på SLI systemet och svaret är att SLI är bättre enligt prestandaindexet MEN i verkligheten innebär det mest problem då 9 av 10 spel måste tweakas i Nvidia Inspector för att vara spelbara..
Många spel funkar inte överhuvudtaget och då måste man ändå inaktivera ett av korten!!

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
99:e percentilen

Finns många anledningar.

  • Man slipper allt krångel. Dubbel-GPU är den sista utvägen när en tillräckligt snabb GPU inte finns.

  • Tillåter betydligt mindre chassi. Jag vill aldrig mer ha ett stort, klumpigt tower om jag inte ska bygga någon form av monsterdator; det är verkligen sjukt overkill för de allra flesta.

  • Drar betydligt mindre ström. Vilket också innebär att det är lättare att hålla nere ljudnivån.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

För att multi-gpu lösningar inte fungerar för alla eller allas maskiner.
Personligen orkar jag inte med att hålla på med att försöka få två kort att fungera i alla spel jag kör. Det är nog med polarens två GTX660 som han alltid har problem med när vi ska lira spel.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag menar 2 kort i sli/crossfire är ofta billigare och bättre än ett ensamt kort.

Så enkelt är det inte och det beror lite på vad syftet med datorn är.

Tar man spel t.ex.
Sli/CF kan ofta medföra problem också eftersom inte alla spel är optimerade för detta, därför är en högpresterande singel gpu ofta att föredra framför sli/cf.
Sen har vi minnesbiten, 2 x 780 har 3GB minne medans ett 980Ti har 6GB minne, detta medför att i vissa läge kommer ett 980Ti prestera bättre än 2 x 780.

Sen finns det andra aspekter också att ta hänsyn till.
Sli/CF innebär också mer ström och värme samt man måste ha utrymmet, alla vill inte ha stora chassi.

Personligen anser jag bara sli/cf är berättigat i ett läge och det är om du vill uppgradera ett äldre kort men inte har budget för ett kort som motsvarar den prestandan du är ute efter.
Då kan man lägga lite mindre pengar och köpa ytterligare ett sådant kort man har och på så sätt komma upp i prestanda.

Finns ju ett läge till där det är berättigat och det är om du verkligen behöver mer kraft än vad ett singelkort kan ge, men då pratar vi förmodligen inte spel längre, och då är det oftast en sli/cf av värstingkort som efterfrågas.

Men i de flest fall som sli/cf införskaffas är det bara en fråga om att förlänga sin E-penis

Permalänk
Medlem

660 SLI

@Elghinnarisa: Hej, funderar själv på att köra två Gtx 660 ti i SLI för att hålla datorn i liv till ett lågt pris tills nästa generations grafikkort kommer ut. Du sa att du hade haft problem med 660 i SLI, hur dåligt blir det?

Permalänk

Sitter idag med två 780 i Sli (Inte 780Ti) och en i7 2600k och funderar på en ny dator.

i7 6700 och ett Gtx 980 t1 G1

Menar ni att det inte är värt det?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pentagram:

Sitter idag med två 780 i Sli (Inte 780Ti) och en i7 2600k och funderar på en ny dator.

i7 6700 och ett Gtx 980 t1 G1

Menar ni att det inte är värt det?

Skulle hellre klockat cpun till 4,8-5ghz och vara nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

För att multi-gpu lösningar inte fungerar för alla eller allas maskiner.
Personligen orkar jag inte med att hålla på med att försöka få två kort att fungera i alla spel jag kör. Det är nog med polarens två GTX660 som han alltid har problem med när vi ska lira spel.

Vad spelar ni för spel då?

Aldrig själv haft problem i något spel, men spelar heller inga små indie spel eller liknande.

Skrivet av NiklasHR:

@Elghinnarisa: Hej, funderar själv på att köra två Gtx 660 ti i SLI för att hålla datorn i liv till ett lågt pris tills nästa generations grafikkort kommer ut. Du sa att du hade haft problem med 660 i SLI, hur dåligt blir det?

Jag har aldrig haft problem med något spel, spelar dock mest bara större spel. Dota/D3/CSGO/WoW/PoE/GTA/BF4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Tänkte samma sak.. Körde på SLI systemet och svaret är att SLI är bättre enligt prestandaindexet MEN i verkligheten innebär det mest problem då 9 av 10 spel måste tweakas i Nvidia Inspector för att vara spelbara..
Många spel funkar inte överhuvudtaget och då måste man ändå inaktivera ett av korten!!

Nej, så är det verkligen inte. Det är snarare tvärt om, att det är ovanligt att spel funkar dåligt med SLI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Batwoman:

Jag menar 2 kort i sli/crossfire är ofta billigare och bättre än ett ensamt kort.

Jag köper alltid två av de bästa korten när jag uppgraderar. Ett ensamt kort räcker sällan till för mina krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

Jag menar 2 kort i sli/crossfire är ofta billigare och bättre än ett ensamt kort.

För att dom vill ha mera minne så dom kan använda lite högre AA inställning.

Själv har jag gått från 8AA till 4AA och minnet räcker till med en ordentlig prestanda ökning för mina 780ti kort i 2-3K upplösning och då spelar AA mycket mindre roll.

4K utan AA problemfritt.

Permalänk
Medlem

Wot har ingen sli stöd.
Hots får artifacts med sli.
Finns spel som fungerar bra också.

Har testat sli, gillar ett kort bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag har kört crossfire med mina hd6970 flera år nu utan det minsta strul. Presterar som ett gtx 780 typ.

Permalänk
Medlem

Har kört SLI 6950 när dom kom ut men efter 2 månader bytte jag till 580 3gb SLI då jag tröttnade på när fläktarna på 6950 varvade upp.
Kör just nu 970 SLI, köpte dom på netonet 2490kr/st. Det var antingen 980 för ca 5300 eller 970 SLI för 5000 k.
Det jag försöker säga är att det beror på prestanda/kr, ibland kan det vara värt att köpa SLI.
Datorkomponenter går garanterat ned i pris så varför inte köpa det man har råd med och vara nöjd den tid man brukar datorn. Räkna hur många timmar du sitter vid datorn och du kommer nog fram till att kostnad/h är inte särskilt stor om du är nöjd med datorn i flera år.

Min egen åsikt är att man sällan blir nöjd om man köper en svagare cpu/gfx och senare spenderar man mer pengar på vad man borde köpt från början och har alltför många datorer från resterande komponenter.
Har du 1 st 780 så kan du lika gärna gå till SLI, men skall du köpa nytt hade jag satsat på 980 TI.
Toppkortet brukar ligga för högt i pris men snäppet under brukar hålla ett tag och vara mycket mer prisvärd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Nej, så är det verkligen inte. Det är snarare tvärt om, att det är ovanligt att spel funkar dåligt med SLI.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att det fungerar bättre med SLI än ett ensamt kort?
Det tror jag nog inte jag håller med om. Det kan vara likvärdigt i några få fall, men i 99% av fallen är ett ensamt grafikkort bättre.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Sitter idag med två 780 i Sli (Inte 780Ti) och en i7 2600k och funderar på en ny dator.

i7 6700 och ett Gtx 980 t1 G1

Menar ni att det inte är värt det?

Inte värt det. Din CPU håller i sig bara överklocka lite.
Dina grafikkort håller också i sig till Pascal då det blir intressant.

Du tjänar inte mycket på att uppgradera om du inte spelar i 4K och vill försöka pressa 60FPS.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasHR:

@Elghinnarisa: Hej, funderar själv på att köra två Gtx 660 ti i SLI för att hålla datorn i liv till ett lågt pris tills nästa generations grafikkort kommer ut. Du sa att du hade haft problem med 660 i SLI, hur dåligt blir det?

mycket fin kombo, körde det innan jag bytte till GTX 780 Ti och märker ingen skillnad i spel med bra stöd för SLI

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tar mer plats, alstrar mer värme, microstutter, inget SLI stöd i vissa spel eller väldigt dåligt, samt begränsat vram. Varför sålde jag av mina två r9 290 och gick till ett 980ti? Jo eftersom spelen jag lirade inte stödde CF samt att CF gav microstutter vilket var superjobbigt. Jag var också tvungen att ha två radiatorer i bottnen av mitt chassi istället för en. Ett snabbt kort är alltid bättre än två svagare eftersom den totala summan man spenederar kommer vara samma ändå.

Permalänk
Medlem

multi gpu är roligast i benchmarks

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Så du menar att det fungerar bättre med SLI än ett ensamt kort?
Det tror jag nog inte jag håller med om. Det kan vara likvärdigt i några få fall, men i 99% av fallen är ett ensamt grafikkort bättre.

Läs hoskis inlägg igen och inse att det inte är vad hoski säger.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Läs hoskis inlägg igen och inse att det inte är vad hoski säger.

Har läst 5 gånger nu och jag ser inte hur han kan ha menat det på något annat sätt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Har läst 5 gånger nu och jag ser inte hur han kan ha menat det på något annat sätt.

Hoski säger att personen han citerar har fel när den säger att många spel överhuvudtaget inte fungerar med SLI och skriver att det är tvärtom: att det är ovanligt att spel fungerar dåligt med SLI.

Hoski pratar inte om singelkort överhuvudtaget i inlägget så jag förstår inte hur du får det till att han jämför singelkort mot SLI?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Har läst 5 gånger nu och jag ser inte hur han kan ha menat det på något annat sätt.

Han skriver enbart om SLI och inte singelkort, missade du att läsa att han köper enbart det bästa i nedre post?
Hur kan han då påstå att 2 st toppkort är sämre än 1 st toppkort?

Permalänk
Skrivet av hakd:

780 har la 3GB Vram? hälften av 980 TI (du får inte dubbla av sli)

Notera att SLI skalar inte att du får 100% mera prestanda, snarare 50%

Sanning med modifikation.

Är väldigt olika vilket spel det handlar om.

Vissa spel ger en ökning med nära 100% medans
andra som du säger ger knappt inget alls
och vissa går t.om sämre med sli t.ex world of warcraft som har uselt sli stöd och går sämmre med sli än med singelkort av samma modell

Beror precis på om spelet är ordentligt optimerat för sli eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relive:

Vad spelar ni för spel då?

Aldrig själv haft problem i något spel, men spelar heller inga små indie spel eller liknande.

Jag har aldrig haft problem med något spel, spelar dock mest bara större spel. Dota/D3/CSGO/WoW/PoE/GTA/BF4

Fint att du nämner två spel som är kända för att ha problem med SLI (och inte ens tar nytta av det).
D3 och WoW. Inte direkt små indiespel
Kul för dig om det fungerar bra, men många har problem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Sen har vi en av de bästa anledningen, är inte alla som VILL lägga ut över 10000 på grafikkort.
Tyckte mitt 980 var lite för dyrt på 5000.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Stör mig på microstutter så SLI är inget alternativ.

Permalänk
Medlem

Har kört med ett 690 sedan det släpptes i Sverige, enda gången jag har haft problem är i wow, men det va lätt fixat att stänga av en gpu i just det spelet. Folk blåser upp att SLi är jordens undergång av någon anledning.