Felsökning nybyggd skylake dator, fryser vid spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

@SvanteP: Du tog väll inte exakt likadana minnen? Kör med 2133 minnen istället.

Att 4 Corsair stickor skulle vara trasiga vid leverans är inte så troligt. Mycket troligare att Moderkortet och minnena har kompatibilitetsproblem.

Hade inte så stort val, butiken där jag köpt kräver att jag testar med nya minnen av samma variant först.

Skrivet av snudedans:

Fick du nån ordning på detta? Har samma problem med min splitter nya dator, den fryser sig totalt ibland när jag lirar (har hänt i h1z1 och cs:go), bokstavligt talat allt fryser sig, och headsettet fylls av ett jävla ljud, och jag måste starta om datorn. Händer ungefär varannan timme.

Har windows 8, skylake.

Nja det kan jag väl inte påstå, men som OrlMrt sa så är det kompatibilitetsproblem. Med senaste bios till mitt Asrock (bios ver 1.50) så kan jag nu köra 8GB/2 stickor utan problem, men med 4 stickor så går det inte. Spelar ingen roll vilka stickor jag kör så länge jag håller mig på 2 st. Har kontaktat både Corsair och ASRock och kollat om det kommer några lösningar på detta (ligger väl helt på ASRocks sida). Dock före BIOS 1.50 så spelade det ingen roll vilka stickor jag körde när jag bara hade 1,2 eller 4 inkopplat, frös oavsett.

Så lite surt att just nu ha 8GB DDR4 som papperstyngd.

Edit: Fick aldrig chansen att testa med nya minnen i fredags då jag åkte innan nya minnena kom och idag är jag en odåga som är hemma och sjuk.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Hade inte så stort val, butiken där jag köpt kräver att jag testar med nya minnen av samma variant först.

Nja det kan jag väl inte påstå, men som OrlMrt sa så är det kompatibilitetsproblem. Med senaste bios till mitt Asrock (bios ver 1.50) så kan jag nu köra 8GB/2 stickor utan problem, men med 4 stickor så går det inte. Spelar ingen roll vilka stickor jag kör så länge jag håller mig på 2 st. Har kontaktat både Corsair och ASRock och kollat om det kommer några lösningar på detta (ligger väl helt på ASRocks sida). Dock före BIOS 1.50 så spelade det ingen roll vilka stickor jag körde när jag bara hade 1,2 eller 4 inkopplat, frös oavsett.

Så lite surt att just nu ha 8GB DDR4 som papperstyngd.

Edit: Fick aldrig chansen att testa med nya minnen i fredags då jag åkte innan nya minnena kom och idag är jag en odåga som är hemma och sjuk.

Och nu funkar datorn med alla 4 stickor, vet inte vad det är för skillnad från igår på datorn, någon win update kanske?

Så nu ska jag bara hämta ut en ny h100i gtx och ett nytt Corsair RM650x nätagg så är datorn klar sen.

Tack för all hjälp och input.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Ja vilken resa och arbete av dig att ligga i med felsökandet.
Man blev svettig av att bara följa tråden

Hoppas det funkar nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Japp, all den här &%¤#/ som jag har skrivit om att det äntligen funkar, ignorera det.

Precis som en gång tidigare så har datorn gått klockrent i två dagar och nu ikväll så har den hängt sig 13 gånger, oftast hinner den inte ens komma till bsod skärmen.

Började med 4 stickor gick ner till två och slutade med 1 sticka där jag testade med olika. Inga nya drivisar finns tillgängliga, ingen ny bios. Ska maila ASRock när jag vaknar.

Men det är lugnt, ja ä int bitter.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Jobbigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Så kör vi en update på den här då.

Har haft datorn i verkstaden på jobbet, stått med ett Asus rog hero och tuggat i 5 dagar nu. Funkar klockrent. Så blir en rma på mammaplankan så hoppas vi på det.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Så kör vi en update på den här då.

Har haft datorn i verkstaden på jobbet, stått med ett Asus rog hero och tuggat i 5 dagar nu. Funkar klockrent. Så blir en rma på mammaplankan så hoppas vi på det.

Risken finns att minnena inte vill umgås med MB. Bästa vore att prova andra minnen eller annat moderkort. Om du får ett nytt likadant kort så är risken stor att problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Risken finns att minnena inte vill umgås med MB. Bästa vore att prova andra minnen eller annat moderkort. Om du får ett nytt likadant kort så är risken stor att problemet kvarstår.

Har testat andra minnen dels av samma modell men sen även hyper-x, och nu som sagt så har datorn stått en vecka med ett nytt moderkort från ASUS ROG istället för mitt ASRock som jag hade från början. Både moderkorten har mina minnen med på sin qvl lista och testade med 4 stickor, hade bara otur med mitt ASRock och fick ett måndagsex.

Jättefint att du vill hjälpa till men snälla läs tråden så hade du åtminstone sett att det inte var samma moderkort.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Jättefint att du vill hjälpa till men snälla läs tråden så hade du åtminstone sett att det inte var samma moderkort.

Jag har läst allt men du är inte tydlig med att du fått Asus kortet i utbyte. Jag tog för givet att det var något du testade med och att du nu skall köra RMA på ditt Asrock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Jag har läst allt men du är inte tydlig med att du fått Asus kortet i utbyte. Jag tog för givet att det var något du testade med och att du nu skall köra RMA på ditt Asrock?

Jag ber om ursäkt du fick ta emot skit som du inte förtjänade, jag tror att jag har min vecka i månaden nu.

Nej hade visst bara skrivit att jag testat med asus rog brädan, då det var samma pris på ASRock och ASUS ROG brädan och ASUS ROG brädan fanns inne så tog jag den istället. Annars hade jag varit tvungen att vänta ytterligare två dagar, ohh the pain.

Så nu sitter jag konstant och väntar på att datorn ska BSOD'a

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.