Köpråd; Acer GN246HLBbid, BenQ XL2411Z eller ASUS VG248QE?

Permalänk
Medlem

Köpråd; Acer GN246HLBbid, BenQ XL2411Z eller ASUS VG248QE?

Tänkte köpa en ny datorskärm, och frågar därför er "experter" på SweClockers.

Skärmen ska användas till att se på film, vanlig surf och lite spelande.

Jag är inget proffs på skärmar direkt, jag vill ha så bra skärm som möjligt för under 3000kr.

Jag kommer köra den tillsammans med en gammal SyncMaster 152S.

Tack på förhand,

John

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla tre är 144 Hz gamingskärmar i den lägre prisklassen med TN-paneler. Det gemensamma är att de prioriterar höga uppdateringfrekvens, låg latens och låg responstid för minimalt eftersläp. Vad som inte prioriteras är bildkvalitet. För dig som beskriver användningen som "...lite spelande" så riskerar detta att bli skärmar som inte alls särskilt bra för användningsområdet.

Det är snarare så att de är till för spelande och inget annat spelande. Ifall du prioriterar filmtittande och vanlig surf finns det bildkvalitet att få för pengarna, men då kommer du få skärmar som inte alls är lika prioriterade på spel med 60 Hz-paneler och liknande gränser.

Å andra sidan jämför du med en Syncmaster 152S från 2003-04 någongång (enligt google). Då skulle jag säga att vilken skärm som helst i dagsläget är bättre.