Permalänk
Medlem

En snabb fråga angående minnen

Hejsan! jag har en väldigt snabb fråga angående minnen, vill mest ha klartecken än att jag och 2 av mina andra väldigt datorintresserade kompisar har fel (vi är alla ganska insatta)

Jo det är så att jag tänkte höra, det är väl moderkort/cpu som bestämmer om minnerna arbetar i dual/tri/quad channel, och inte själva kittet.

med andra ord, att köpa 2st 2x8gb kit, skulle vara att samma sak att köpa identisk kit av 4x8gb (samma märke, samma hastighet, samma timings)

dvs.
tillverkarens artikelnummer:
CMK16GX4M2A2400C14
CMK32GX4M4A2400C14

vilket är identiska förutom att den säger att det är 16gb/32gb, i kit på 2/4.

Eller har jag fått detta om bakfoten? tacksam för svar!

Permalänk
Rekordmedlem

Minnena har egentligen inget med det att göra, de ska bara ha samma egenskaper för att fungera bra tillsammans så tillverkarna säljer dem därför i matchade kit så man inte blandar olika timings, frekvenser och spänningar.
Men man kan plocka ihop det själv också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Japp dual/tri/quad channel bestäms av minneshandteraren, som antingen sitter i CPNn eller i chipsetet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Då är det exakt så som jag ville minnas att det var, och så som mina kompisar också sa att det var.
Då kvarstår mitt köp.

Tack så mycket för svaren!

Permalänk
Medlem

Jag bumpar upp denna tråd och vill höra vad ni tycker, det är så att jag köpte 2st 2x8 minnen-
Corsair LPX
Och jag har då tänkt använda dem i ett x99 system. och eftersom jag ville spara in pengar på smarta köp såg jag anledning att köpa dem när de var på 300kr rea, och då blev det totalt ~2000kr, istället för att köpa samma kit fast i 4 (4x8gb) som fullpris går på 3000kr~

Jag har inte hunnit köpa min x99 bräda och cpu än, fast kommer att göra det snart. jag kom över en tråd på asus formuet om att en asus admin hade postat att man inte ska kombinera kits, även om de är i samma märke, timings, hastigheter och spänningar, och bör hellre köra ett 4 kit istället för att slippa problem.

Kan detta bli ett smått problem? och tycker ni jag bör skicka tillbaka dem och hellre köpa ett 4kit istället? (de är oöppnade).

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla minneskompabilitet med det moderkort du tänker köpa, finns att ladda ner på på supportsidan för kortet. Dessutom har minnestillverkarna kompabilitetslistor.
Bara för att minnet inte är med på dessa listor behöver det inte betyda att det inte kommer att fungera. Däremot de minnen som finns på listen vet du hur och om de kommer fungera.

http://www.corsair.com/se-fi/memory-finder
http://www.gskill.com/en/configurator

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Jag skulle kolla minneskompabilitet med det moderkort du tänker köpa, finns att ladda ner på på supportsidan för kortet. Dessutom har minnestillverkarna kompabilitetslistor.
Bara för att minnet inte är med på dessa listor behöver det inte betyda att det inte kommer att fungera. Däremot de minnen som finns på listen vet du hur och om de kommer fungera.

http://www.corsair.com/se-fi/memory-finder
http://www.gskill.com/en/configurator

Jo, jag är medveten om att man kan kolla upp deras memory support list, men på dessa x99 memory support från asus så listar de bara 4kit minnen. eller singelstickor.

Men om vi säger så här, de listar iaf:
CMK32GX4M4A2400C14 (4x8gb)

men listar ej:
CMK16GX4M2A2400C14 (2x8gb)

Och vid min vetskap är det samma stickor, bara att de är parad(testad) i olika kits, i detta fall 2 / 4.

via din corsair.com länk, så hittar jag på dem om man sorterar via moderkort jag tänkt mig.