Köpråd Benq XL2411Z vs Asus VG248QE (Snälla Hjälp)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Köpråd Benq XL2411Z vs Asus VG248QE (Snälla Hjälp)

Hej!
Jag behöver verkligen hjälp. Jag har ingen aning om vilken som är bäst för mitt behov och hur dessa faktiskt är att använda så jag skulle vara väldigt tacksam, och gärna höra vad ni som har en eller båda av dessa skärmar har att säga om dem!

Jag är på väg att införskaffa min första plattskärm över 60hz.
Min prisklass är ca 2500kr och jag har då hittat dessa två kandidater - Benq XL2411Z och Asus VG248QE.
Vad jag har förstått så använder de exakt samma panel, dock så har de något annorlunda funktioner.

Benq har "Black eQualizer", "Flicker-Free", "Low Blue Light", och "Motion Blur Reduction".
Förutom Low Blue Light, så har Asus inga av de andra funktionerna som Benq har, dock så har den 6 färg profiler som de kallar "Splendid Video Intelligence Technology" som många tydligen säger hjälper med att göra mörka ytor i spel mer synliga, typ som "Black eQualizer"..

Vet dock inte om det stämmer så om någon som har en VG248QE kan säga om den har funktionen att göra mörka ytor ljusare vore det väldigt trevligt att höra.

Skärmen kommer att användas till spel, och om jag gillar 3D (har aldrig prövat) så kanske till en och annan film, dock kommer jag aldrig att spela i 3D.
När jag arbetar så går jag över till två 30" skärmar med S-PVA och S-IPS paneler (305T+ och LP3065).

Det som är viktigt för mig är att färger ska vara tydliga och gärna ha hög kontrast, jag gillar t.o.m. lite över mättade färger då och då, men om skuggor/natt i spel inte är kristall klara så kör jag gärna upp gamman tills allt svart nästan är grått istället för att inte kunna se tydligt nog.
Så hittills lutar jag mot Benq pga Black eQualizer, och flicker-free och motion blur reduction låter inte så dåligt heller, men jag har hört att XL2411Z kan ha någon typ av firmware problem?
Kan det problemet finnas hos Asusen också eller är det kanske redan fixat med alla skärmar på marknaden idag?
Dock om Asusen också har en typ av "Black eQualizer" så kanske den har bättre färger? (Jag vet dock att Benqn ska ha hemskt dåliga färger som dock skall gå att fixa med lite tweaking eller en nerladdad färg profil)
Har också hört att Benqn kan ha något typ av "grain" över sig, någon som har en som har något och säga om det kanske?

Tack så väldigt mycket för er tid!

Ursäkta grammatik och stavfel - Jag är dyslektiker.

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Risken finns att du blir lika besvikna på båda eftersom du utgår från lite bättre modeller med VA- och IPS-paneler. Jämfört med dem är båda gamingskärmarna lika usla så att säga. Prioriteten ligger på spelprestanda till lägsta möjliga kostnad. Har du högre krav på bilden och vill kliva upp till hög bildkvalitet måste du upp till skärmar som Asus MG279Q eller Acer XB270HU.

Gamma och färgåtergivning hos TN-panel av den här sorten beror främst på hur du vinklar skärmen och hur du sitter framför skärmen. Sex stycken färginställningar betyder därför inte mycket. Funktioner som black equalizer och liknande handlar främst om att kunna tweaka in en personlig inställning som passar vinklingen, skrivbordspositionen, kroppshållning och det spelandet olika individer använder.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2006

Har Benq-modellen och är nöjd för de ändamål den används till, tog dock ett tag innan man fullt accepterade den då jag sedan tidigare hade 2 st IPS-paneler sedan tidigare (har en kvar). Men efter ett tag "glömmer man bort" skillnaderna i färg och njuter bara av det bättre flytet. Film och liknande gör jag helst på min andra skärm med IPS-panel.

Läste på innan jag köpte med men såg inget som talade mer för den ena så jag köpte den som fanns inne hos Netonnet här i Örebro (mer återförsäljare önskar, Inet/Webhallen till Örebro tack).

Define S | NZXT Hale90 750w | Asus Z170-A | Intel i7 6700K @ 4.6GHz + Noctua NH-D15 | 2x8GB Corsair DDR4 2133Mhz | EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 850 Evo 500GB | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser HD650 + ModMic 4.0 | Acer XB271H | Dell U2412M