Gammal extern HDD (~10 år?)

Permalänk
Medlem

Gammal extern HDD (~10 år?)

Har en gammal extärn HDD som har iaf en 10 år på nacken och vet inte riktigt hur jag ska komma in i den. Är inte USB så vad kan jag behöva för kort eller adapter för att komma in i den. Har massa gamla bilder på den som skulle vara kul att komma åt.

http://postimg.org/image/6jnp2a2vn/

Permalänk
Medlem

Verkar vara firewire om jag inte är helt blind... Kanske finns adapter firewire-usb? Annars slit ut disken ur lådan och montera i datorn? Annars finns det firewire-pci kort att köpa.

Permalänk
Medlem

@Toaster: Skulle mycket väl kunna vara... Kollat runt lite på nätet men hittar ingen stans man kan köpa en USB-FireWire (kanske bara jag som är dålig på att leta), du råkar inte veta någon bra ?

Permalänk
Medlem

Antar att det är en sådan här, så det verkar finnas iaf.
http://www.amazon.com/EarlyBirdSavings-Firewire-Adaptor-Conve...

Verkar dock svårt att hitta i Sverige.

USB-hane till 1394 6-pin hona adapter 65kr

Permalänk
Entusiast

Nu vet jag ju inte vad kapaciteten är på hårddisken men såvida du inte hittar en adapter gratis eller för typ en tia på någon marknad eller inte så kommer det nog ärligt talat inte vara "värt det" att köpa en adapter och återuppliva den då den är så gammal.
Det är då ekonomiskt smartare att köpa en begagnad hårddisk för 100-200 istället.

Men om du vill göra det av sentimentala skäl så ja, då kan du ju alltid köpa en adapter för fullpris
Sitter i en liknande sits med en intern 80GB Western Digital-disk jag har som körs via PATA men en PATA->SATA adapter kostar runt 200kr tyvärr och det är absolut inte värt det...

Edit: Skumläste och missade det eventuella värdet av informationen på disken.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nu vet jag ju inte vad kapaciteten är på hårddisken men såvida du inte hittar en adapter gratis eller för typ en tia på någon marknad eller inte så kommer det nog ärligt talat inte vara "värt det" att köpa en adapter och återuppliva den då den är så gammal.
Det är då ekonomiskt smartare att köpa en begagnad hårddisk för 100-200 istället.

Men om du vill göra det av sentimentala skäl så ja, då kan du ju alltid köpa en adapter för fullpris

Nu skrev ju iofs TS att det fanns bilder på disken som man ville komma åt, då hjälper det inte mycket att köpa en annan disk

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TiasE:

Nu skrev ju iofs TS att det fanns bilder på disken som man ville komma åt, då hjälper det inte mycket att köpa en annan disk

Whoopsie, det märks att jag skippade kaffet idag
Ja då är det väl bara att hosta upp för en adapter.

Skrivet av Toaster:

Verkar vara firewire om jag inte är helt blind... Kanske finns adapter firewire-usb? Annars slit ut disken ur lådan och montera i datorn? Annars finns det firewire-pci kort att köpa.

Håller med om detta, prova att försöka få ut disken TS.
SATA kom ju runt 2003/2004 har jag för mig så det kanske finns en liten chans att disken körs via det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nu vet jag ju inte vad kapaciteten är på hårddisken men såvida du inte hittar en adapter gratis eller för typ en tia på någon marknad eller inte så kommer det nog ärligt talat inte vara "värt det" att köpa en adapter och återuppliva den då den är så gammal.
Det är då ekonomiskt smartare att köpa en begagnad hårddisk för 100-200 istället.

Men om du vill göra det av sentimentala skäl så ja, då kan du ju alltid köpa en adapter för fullpris

Vet inte hur du tänker här, känns lite fel, disken i sig är väl i princip värdelös. Det är informationen på den som (kanske) är intressant.
Antingen gammalt skräp, eller något som är av intresse

Permalänk
Medlem

Beroende på vad TS har för dator kanske det inte ens behövs någon adapter utan bara en vanlig firewirekabel, på mitt Sandy Bridge moderkort t.ex finns fortfarande Firewire anslutning, vet inte hur länge man fortsatte med detta men man behöver iaf inte gå tillbaka många generationer för att ha stöd för det.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Vänta nu... om vi inte bryr oss om "disken", utan bara ska ha info, ta ut disken ur externa lådan och om det är sata kontakt, montera in den tillfälligt och kopiera ut informationen.

Tom USB till Sata/IDE adaptrar är ju billigare än många firewire lösningar, om adapter måste användas.