Dilemma - Hur säkerställer jag all data?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Dilemma - Hur säkerställer jag all data?

Tjenare,

Som så många andra här inne har jag genom åren samlat på mig ett ganska stort (allt är väl relativt) lager av data som jag vill ha med mig senare i livet. Jag har under en väldigt lång tid velat säkerställa att all data jag har är uppbackad och säkrad ifall något skulle gå snett. Min lösning på detta var att jag skulle skaffa Google Drive och sedan köra ut allt i molnet (och aldrig tänka på det här problemet igen). Dock så har jag flaskhalsar i form av att jag inte kan synka mängden data upp till driven genom min macbook (på endast 240 gb) - skulle ta evigheter och kräva mycket underhåll i form av att "av"-synka mappar så fort det blivit fullt. Samt så har jag märkt att Google Drive ibland beter sig lite knäppt (flyttat på filer etc) vilket gör att det inte känns helt tryggt.

Jag har i dagsläget ca 2,8 TB utspritt på en dator (mb pro), tre externa hårddiskar samt en time capsule som också regelbundet backar upp macbooken. Utöver backupen för denna så har jag data på hårdiskarna + på time capsulen (i en egen partition) som är gammalt som jag vill "arkivera" och ha kvar tills ålderns höst.

Jag vill ha all data säkrad och jag vill fixa det här med så minimal arbetsbörda och så tidseffektivt som möjligt. Pengar är inga problem. Vad gör jag?

Tackar på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Jag skulle nog kolla på att föra över allt till en nested raid konfiguration lagd på en egen server, det finns ju lite olika alternativ där du kan ha flera säkerhets skydd för att inte förlora något i det fall att en disk krashar.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

Antingen så skaffar du crash plan eller liknande backup service. Ganska övertygad om att du bara kan koppla in en disk och ladda upp den. Kostar typ 1000 kr/år eller så. Andra alternativet, dyrare men ger dig mer egen "kontroll" över din data är ju att bygga en NAS box hemma, och en till någon annanstans och sedan synka över allt genom Rsync eller SSH. Gör du något av dessa är du säker mot allt förutom att du gör något extremt dumt. Att bara bygga en RAIDad enhet hemma skyddar ej mot brand, stöld etc.

En extremt billig variant (men lite slöare samt att det tar tid ifall en disk dör) av NAS lösningen är att göra den med 2 rasberry pie och varsin 3-4 Tb HDD. Det viktiga är att du har två fysiskt skilda platser!