Permalänk
Medlem

CPU kylning till mITX chassi

Hejsan!

Min fråga är följande : Vill ha en kylare till min CPU, men är lite osäker på vilken storlek som kommer fungera. Vet att max höjden på kylaren kan vara 150mm i mitt chassi (Corsair graphite 380t). Eftersom det är ett mITX moderkort, så vet jag inte hur trångt det blir runtom. Om kylaren i fråga kommer att ta i både minnen och grafikkort. Minnena jag har är tyvärr inte LP, utan vanliga corsair vengeance.
Och grafikkortet är, om det är av betydelse (Asus 970 strix).

Tacksam för svar

// Philip

Permalänk
Skrivet av vajan:

Hejsan!

Min fråga är följande : Vill ha en kylare till min CPU, men är lite osäker på vilken storlek som kommer fungera. Vet att max höjden på kylaren kan vara 150mm i mitt chassi (Corsair graphite 380t). Eftersom det är ett mITX moderkort, så vet jag inte hur trångt det blir runtom. Om kylaren i fråga kommer att ta i både minnen och grafikkort. Minnena jag har är tyvärr inte LP, utan vanliga corsair vengeance.
Och grafikkortet är, om det är av betydelse (Asus 970 strix).

Tacksam för svar

// Philip

Hej!
Har inte erfarenhet av just det chassit, men har en dator med mITX. Jag valde bort luftkylare till förmån för ett enkelt vattenkylningskit just p g a trångheten. Behöver inte vara värstingkitet, men du behöver kanske titta på fläkten till den.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

@Surgubben: Vad kan du tipsa om för vattenkylningskit då? Vet att det går att montera en radioator på ena sidan av chassit. Helst något som inte kostar multum. Är lite rädd för att det ska börja läcka å så, men kanske är så pass liten chans att man inte behöver oroa sig.
// Philip

Permalänk

@vajan:
Till min AMD A8-5600K (lite överklockad) köpte jag en Cooler Master Seidon 120V, vilken funkar bra i min rigg.
Har tidigare i vanligt chassi använt Corsair H80i samt har nu en H100i .

Du kommer nog(?) vara hänvisad till en 120mm radiator (?). Har som sagt var inte koll riktigt på ditt chassi.

Allt blir en balans mellan ekonomi(utrymme/krav på kylning/krav på ljudnivå.

Vet inte om det hjälpte så mycket, men är en start i a f.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av vajan:

@Surgubben: Vad kan du tipsa om för vattenkylningskit då? Vet att det går att montera en radioator på ena sidan av chassit. Helst något som inte kostar multum. Är lite rädd för att det ska börja läcka å så, men kanske är så pass liten chans att man inte behöver oroa sig.
// Philip

Hej Philip,

Du får plats med en 120mm radiator i fronten, eller en 240mm radiator på sidan av ditt 380T. Om du vill köpa ett färdigt slutet vattenkylningssystem så har vi flera olika alternativ, jag kan lova dig att det är otroligt liten risk för att det skulle läcka.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan