Låter min Wd blue normal?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Låter min Wd blue normal?

Hur ska en hårddisk låta? Min låter så högt så det är jobbigt, känns som det blir fred på jorden så fort jag kopplar ur den. Är detta vanligt? Är det så illa med moderna HDDs? Just min modell är en nyare WD Blue då jag köpte den i våras.

Naturligtvis är OS på en SSD. Enbart spel på HDDn men den låter ändå hela tiden. Enda skillnaden är att det inte är något knorrande laddljud utan den låter bara konstant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Nej, det ska inte låta så högt att du stör dig av den. Vad för slags ljud är det som låter? Hissande, väsandes? Spinnandes med friktionsljud? Eftersom det låter konstant kan det inte vara pekaren, därav drar jag slutsatsen att det är skivorna som tar i varandra.

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Här
Registrerad
Jul 2009

Vad sitter den i för chassi? Har du dämpning där disken sitter?
Jag har en blue i min node304 och den hör jag inte

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Allt beror ju på hur du har monterat den. Vad för chassi har du?

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Deatlev:

Nej, det ska inte låta så högt att du stör dig av den. Vad för slags ljud är det som låter? Hissande, väsandes? Spinnandes med friktionsljud? Eftersom det låter konstant kan det inte vara pekaren, därav drar jag slutsatsen att det är skivorna som tar i varandra.

Skrivet av NordhNet:

Skrivet av Adam West:

Jag har Fractal design R5 och installerat den med chassit medföljande gummidämpar.

Edit: Ljudet är inget klickljud utan den surrar bara på utan störningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av lennartstek:

Jag har Fractal design R5 och installerat den med chassit medföljande gummidämpar.

hårt åtdragen? prova att lossa lite på skruvarna så den kan röra sig lite friare.

annars låter den defekt..

CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 980 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Microfon: Modmic 4 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av swehunter2000:

hårt åtdragen? prova att lossa lite på skruvarna så den kan röra sig lite friare.

Hur hårt anser du att man bör skruva åt? Jag lossade på dem för ett tag sen för att jag fick vibrationsljud men det gjorde inte att själva HDD ljudet minskade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

Har själv haft WD Blue disk(ar) och vet att de kan låta lite.
Nu är detta länk till en gammal tråd men tror inte att saker förändrats (så väldigt mycket).
WD Caviar Blue noise

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av lennartstek:

Hur hårt anser du att man bör skruva åt? Jag lossade på dem för ett tag sen för att jag fick vibrationsljud men det gjorde inte att själva HDD ljudet minskade.

Dom bör bara sitta så att gummi-plopparna pressas ihop ca 1-2 mm

CPU: I7 4770k Noctua DH-14 MOBO: Maximus VI Hero GPU: Nvidia 980 RAM: 16 GB Corsair RAM 1600 MHz SSD: Corsair force GT 120 GB, OC Agility 3 120 GB HDD: WD 2TB Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Ljud: Asus Xonar D2X Hörlurar: AKG K 240 MK II Microfon: Modmic 4 Mus: Logitech G500s Matta: Steelseries QcK Mini Skärmar: en BenQ 22' och en Samsung 19'. V.v. citera mig för att få svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Deatlev:

Skrivet av NordhNet:

Skrivet av Adam West:

Skrivet av Belzader:

Har själv haft WD Blue disk(ar) och vet att de kan låta lite.
Nu är detta länk till en gammal tråd men tror inte att saker förändrats (så väldigt mycket).
WD Caviar Blue noise

Dom bör bara sitta så att gummi-plopparna pressas ihop ca 1-2 mm

Första länken, hur hårddisken låter utan sidoplåt: http://picosong.com/JWK3
Andra länken hur den låter med sidoplåt och därmed dämpad, låter kanske en aningen mindre än verkligheten: http://picosong.com/JWKn

Tror faktist man knappt hör på andra inspelningen, inte det bästa ljudet men ni kanske hör ett buller eller hur man ska beskriva det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2010

Kunde ärligt talat inte höra någon ting, och då höjde jag som tusan.

Intel i5-3470 / 24GB RAM / GTX 960 / 240GB SSD / 3TB HDD
2x 27" 1440p 60Hz / random tgb / MX518

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av Kattus:

Kunde ärligt talat inte höra någon ting, och då höjde jag som tusan.

Tyvärr mer brus än ljud från telefonen. Den låter ungefär som första klippet men lite mindre med dämparna som sitter på chassit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009

En disk ska inte låta så tiden, att det låter vid spinnup/sökning, är helt normalt fast det är ett helt annat ljud.
Har disken garanti hade jag reklammerat den, om återförsäljaren bråkar, kontakta WD direkt WD SUPPORT PORTAL då alla WD diskar har minst 2års (fabriks) garanti.
Var dock beredd på att precis som med Corsair, gäller det att du som slutkund måste betala frakten till dem.