After effects: Få bild att följa rörelse

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2008

After effects: Få bild att följa rörelse

Full disclosure så är det här en uppgift för en kurs jag läser på distans. Men jag vill inte att ni gör uppgiften åt mig. Skulle bara vilja ha en bättre förståelse hur jag ska tänka, och få reda på om jag tänkt helt fel i min lösning.

Det som ska göras är att en bok ska läggas in över en hand, så att boken följer handens rörelse. Så att det ser ut som att den stående boken står på en hand med handflatan uppåt.

Det jag har prövat är att skapa en mask som är formad som handen och som följer dens rörelse. Masken gör ett rätt bra jobb med att följa handens rörelse. Jag har sen skapat ett nytt lager där jag lagt in boken. Bilden på boken har jag sen scalat ner till 10% så att den inte täcker hela bilden. Jag har sen förstått det som att jag ska markera mask path från första masken, och lägga in den som position på bilden på boken. Problemet för mig är att after effects verkar skala ner tiden som masken är aktiv(men behåller alla rörelser), samt storleken på masken, vilket gör att den inte följer handen, utan snarare gör allt mycket snabbare än den ska.

Min största fråga är egentligen, är jag ute på helt fel spår med mitt sätt att lösa problemet på? Eller gör jag bara fel när jag ska koppla bokens rörelse till mask rörelsen.

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell