Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kinna
Registrerad
Okt 2010

Fattar inte överklockning av 1090

Har aldrig klockat nåt men skulle vilja klocka min amd processor som är en 1090 t 6kärning processor .Måste man ha pogram som man klockar med eller skall man in i bios ?.Kylningen jag har är ett corsair h100 .övriga kompomenter är ett 780 samt ett 1000 w nätdel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005

Ja, du går in i bios och ändrar diverse inställningar.

Det gäller att du har full koll på alla inställningar du tänker ändra.
Om du inte är bombsäker på vad konsekvenserna av vad en ändring blir, så är det bäst att du låter bli, annars kan det sluta med att datorn går sönder.

Här har du en artikel av sweclockers angående överklockning av just din plattform.

Här har du en generell FAQ angående överklockning och alla begrepp.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Ett tips när du gör tråden är att ha en titel som gör att man vet vad det är du behöver hjälp med innan man kommer in i tråden. På det sättet så kan du få mycket bättre svar snabbare.

I alla fall, jag tycker Devildoll har en bra post och du borde följa dem guiderna. Är det något mer specifikt du behöver hjälp med efter att du har läst igenom dem så är det bara att fråga.

GTX 570SC SLI | ASUS P8Z77 - v | Intel Core I7 3770K | 8GB corsair dominator | 650watt Corsair | Corsair Obsidian 800D | QPad 5K | Qpad MK - 80 pro | Ljud: QH-1339 med ett Creative Soundblaster Z |
| MacBook Pro Retina 13 |
iPhone 6s plus | The New iPad |

| Ljud: QH-1339 med ett Creative Soundblaster Z |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av MuLLvaD3n:

Ett tips när du gör tråden är att ha en titel som gör att man vet vad det är du behöver hjälp med innan man kommer in i tråden. På det sättet så kan du få mycket bättre svar snabbare.

Det är inte bara ett tips, det är ett krav för att skapa trådar på SweC.

MODERMODEM: Asus P8P67 PRO | i5 2500K @4.5GHz | 16GB RAM | R9 290 OC | 500GB SSD |
NAS 30TB: 8x3TB RAIDz2 | 2x3TB Mirrored | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

Folk numera är så ruskigt dåliga på att sätta informerande rubriker, varför undrar jag?

Ontopic: Överklockning gör du bäst i Biosen, mjukvaro-överklocking är inget jag gillar att pilla med. Speciellt inte för CPU:n.

Core I7 Q6700K@ 4,6 Ghz | ASUS Z170 MAXIMUS VIII HERO | Asus GTX 780 Ti |Corsair Vengeance 3000 Mhz 32GB|Noctua NH-D15 | Corsair AX860i | Windows 10 PRO 64 bit | Creative Soundblaster X-FI Titanium F4tality | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Roccat Tyon | Corsair k75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
kinna
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av MuLLvaD3n:

I alla fall, jag tycker Devildoll har en bra post och du borde följa dem guiderna. Är det något mer specifikt du behöver hjälp med efter att du har läst igenom dem så är det bara att fråga.

Yes skall sätta mig i kväll o läsa egenom tack för tipsen alla

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

@morxy49: Av min erfarenhet så brukar informationen komma fram bättre om man är trevlig!

GTX 570SC SLI | ASUS P8Z77 - v | Intel Core I7 3770K | 8GB corsair dominator | 650watt Corsair | Corsair Obsidian 800D | QPad 5K | Qpad MK - 80 pro | Ljud: QH-1339 med ett Creative Soundblaster Z |
| MacBook Pro Retina 13 |
iPhone 6s plus | The New iPad |

| Ljud: QH-1339 med ett Creative Soundblaster Z |