AOC G2460PG, nånting skumt, hemlig kamera som spionerar på mig?

Permalänk
Medlem

AOC G2460PG, nånting skumt, hemlig kamera som spionerar på mig?

Hej,

Upptäckte att min skärm, AOC G2460PG, har en liten plupp på nederkanten, se bild, som ser ut som en kamera. Står dock ingenting i specifikationerna om skärmen att det ska vara en kamera, men det ser definitivt ut som en kamera på nära håll. Någon som vet mer om detta? Jag har läst både manualen och på internet och ingenstans står det att det är en kamera inkluderat i skärmen.

Permalänk
Medlem

Är det inte en ljussensor? Så den kan ställa ljusstyrkan automatiskt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

@Ownage: Det är en ljussensor.

Från hemsidan:
AOC goes the extra mile for eye comfort with AOC i-Care technology, detecting the intensity of the surrounding light and adjusting monitor brightness accordingly. The on-board sensor measures ambient light around the monitor and automatically adjusts the display brightness for optimum comfort, reducing eye strain and fatigue - perfect for lengthy gaming marathons. Being tired will never be an excuse again.

Hur fick du ens idén att det var en "hemlig kamera som spionerar på dig"?

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Tack för svar! Vissa företag samlar information om sina kunder utan att man vet om det. Man måste vara på sin vakt i dessa tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur fick du ens idén att det var en "hemlig kamera som spionerar på dig"?

Folk har blivit paranoida för mindre..

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ownage:

@Sveklockarn: Tack för svar! Vissa företag samlar information om sina kunder utan att man vet om det. Man måste vara på sin vakt i dessa tider.

Varför skulle de behöva en kamera till det? Tror du AOC kollar vilken typ av frisyr du har, och säljer informationen till tillverkare av hårgele, vax osv?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Det finnes visst bærebare pc'er med kamera bygget inn. Sikkerhetseksperter anbefaler for slike tilfelle å dekke til kamera med en teipbit eller noe liknende, for å veldig enkelt kunne forsikre t kamera ikke blir stående og filme når man ellers ikke forventer det.

Jeg vet at Eizo har skjermer med en lyssensor på, tror disse ser litt annerledes ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decoman:

Det finnes visst bærebare pc'er med kamera bygget inn. Sikkerhetseksperter anbefaler for slike tilfelle å dekke til kamera med en teipbit eller noe liknende, for å veldig enkelt kunne forsikre t kamera ikke blir stående og filme når man ellers ikke forventer det.

Fast det har inget med att tillverkaren av laptopen skulle spionera på en att göra...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.