Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Nov 2010

Är det fel på min processor.

Tja, jag har en Intel i5 4690K klockad till 4 GHz .

Jag hade tidigare en H80I men den kylde inte vad jag har förväntat mig och efter läst recesnsioner om 212 så köpte jag en sån.
Läste t.ex. folk som hade klockat 4,4ghz och låg på max temp 54 med likadan CPU som mig, och en 212.

Så jag köpte en sån och trodde det var fel på min H80I, men nu när jag har klockat till 4gh/z går jag endå upp i 80grader i Prime95 med min nya 212.

Och ibland efter bytet när jag startar datorn står det att Warning LOW RPM CPU fan och den ligger bara på 500RPM. Jag har en Noctua fläkt till processorn och satte dit den som följde med också nu efter varningen. Har jag varit så dum så att det enbart varit fläkten som strulat hela tiden? Eller kan man få såna här exemplar av CPUn.

Också testat gå in i Speedfan och öka fläkten men den ligger fan alltid på 500-600 RPM, jag förväntade mig mycket mer av noctua då det var en dyr fläkt. Kan nån också tipsa om en ny fläkt utan sån där jävla funktion då den går sakta när den inte behöver arbeta, för det har ju för fan bara strulat.

Datorn är rätt kall överlag har bra flöde i den.

Hälsningar

ffffffffc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyköping/Sthlm
Registrerad
Sep 2008

Antar att det är en 212 EVO?
De är inte direkt några monster kylare när det kommer till överklockning. Men låter som det kan varit fläkten som spökat hela tiden.

Stream
Desktop: Obsidian 800D \ ASUS X99-A \ 5820K@stock \ 16GB DDR4@2133 \ Sapphire 390x 8GB\ 850 EVO 500GB \ 4TB storage \ 750HX Corsair \ Ducky Shine3 MX Black
Laptop: Asus G55
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av LucasSj:

Tja, jag har en Intel i5 4690K klockad till 4 GHz .

Jag hade tidigare en H80I men den kylde inte vad jag har förväntat mig och efter läst recesnsioner om 212 så köpte jag en sån.
Läste t.ex. folk som hade klockat 4,4ghz och låg på max temp 54 med likadan CPU som mig, och en 212.

Så jag köpte en sån och trodde det var fel på min H80I, men nu när jag har klockat till 4gh/z går jag endå upp i 80grader i Prime95 med min nya 212.

Och ibland efter bytet när jag startar datorn står det att Warning LOW RPM CPU fan och den ligger bara på 500RPM. Jag har en Noctua fläkt till processorn och satte dit den som följde med också nu efter varningen. Har jag varit så dum så att det enbart varit fläkten som strulat hela tiden? Eller kan man få såna här exemplar av CPUn.

Också testat gå in i Speedfan och öka fläkten men den ligger fan alltid på 500-600 RPM, jag förväntade mig mycket mer av noctua då det var en dyr fläkt. Kan nån också tipsa om en ny fläkt utan sån där jävla funktion då den går sakta när den inte behöver arbeta, för det har ju för fan bara strulat.

Datorn är rätt kall överlag har bra flöde i den.

Hälsningar

För 58 miljonte gången använd inte Prime95 för att stresstesta haswell baserad CPU, gäller speciellt när man har vcore på auto, volten sticker iväg och det blir för varmt.

Under normalt körande händer inte detta, och tempen kommer vara bra även med din kylare och fläkt.

Dom flesta moderkort har en inställd limit som varnar om fläkten snurrar under 600RPM, det är bara att ändra denna limit till 400-500RPM istället så är allt frid och fröjd.

Kylare och fläkt i sig är utmärkta och finns ingen anledning att byta fläkt, dock tänk på att det finns olika Noctua fläktar vissa tänkta som chassifläkt andra mer lämpade för radiatorer och CPU kylare, de senare har högre statiskt tryck, så det gäller att man väljer rätt fläkt till rätt jobb/ställe.

Använd Aida64 för stresstest, även Intel burn test på normalläge ska vara OK.
Om du överklockar lämna inte helst inte vcore på auto också..

Till sist Flesta moderkort har olika kylningsprofiler för CPU och chassifläktar, från där fläkten går på låga RPM till ingen styrning alls dvs den kommer gå i full fart, kolla över detta lite, dock finns ingen anledning att köra den med högre RPM än nödvändigt, att en bra 120/140mm fläkt bara går ca 500RPM under idle när CPU inte blir mer än ljummen är inget fel, bara normalt.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av ggustavsson:

För 58 miljonte gången använd inte Prime95 för att stresstesta haswell baserad CPU, gäller speciellt när man har vcore på auto, volten sticker iväg och det blir för varmt.

Under normalt körande händer inte detta, och tempen kommer vara bra även med din kylare och fläkt.

Dom flesta moderkort har en inställd limit som varnar om fläkten snurrar under 600RPM, det är bara att ändra denna limit till 400-500RPM istället så är allt frid och fröjd.

Kylare och fläkt i sig är utmärkta och finns ingen anledning att byta fläkt, dock tänk på att det finns olika Noctua fläktar vissa tänkta som chassifläkt andra mer lämpade för radiatorer och CPU kylare, de senare har högre statiskt tryck, så det gäller att man väljer rätt fläkt till rätt jobb/ställe.

Till sist Flesta moderkort har olika kylningsprofiler för CPU och chassifläktar, från där fläkten går på låga RPM till ingen styrning alls dvs den kommer gå i full fart, kolla över detta lite, dock finns ingen anledning att köra den med högre RPM än nödvändigt, att en bra 120/140mm fläkt bara går ca 500RPM under idle när CPU inte blir mer än ljummen är inget fel, bara normalt.

Ok , men varför ökar inte fläkten sin Rpm när den stresstestar, den gick upp till 80 grader och den låg på 500.

Tack för svar också, ska kolla vad vcore är på och kanske ändra volten ytterliggare

ffffffffc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av LucasSj:

Ok , men varför ökar inte fläkten sin Rpm när den stresstestar, den gick upp till 80 grader och den låg på 500.

Vilket fläkt är det du använder? länka.
Samt vilket är ditt moderkort?

Sen om det i moderkortets bios är inställt på en silent profil på en redan ganska lågvarvig fläkt så kan det nog hända att det inte blir mycket mer än 500RPM även under hög belastning, 80c är lite högt men det är inte överhettat.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av ggustavsson:

Vilket fläkt är det du använder? länka.

Sen om det i moderkortets bios är inställt på en silent profil på en redan ganska lågvarvig fläkt så kan det nog hända att det inte blir mycket mer än 500RPM även under hög belastning, 80c är lite högt men det är inte överhettat.

Ska rota fram de och redigerar svaret när jag hittat de, har ett tangentbord som inte funkar i bios så måste hämta det andra med. fan också

EDIT: det är NF-F12 PWM fläktar från Noctua.

ffffffffc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av LucasSj:

Ska rota fram de och redigerar svaret när jag hittat de, har ett tangentbord som inte funkar i bios så måste hämta det andra med. fan också

Om du kan, testa tryck 12V i den direkt... det kan ju vara moderkortets uttag som inte gör rätt också. Uteslut om det är fläkten först. 500 rpm är för lågt för den fläkten (om modellnamnet stämmer dvs). Frågan är varför...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av LucasSj:

RPM område på den fläkten är 300-1500RPM så kolla inställningarna i bios över styrningen.
Är en bra fläkt och det ska räcka bra att bara köra med den enbart, lite beroende på hur du kopplat kan det kanske bli knas om du har 2 olika fläktar på var sida om kylaren, så dom börjar motverka varandra osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Motala
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Paddanx:

Om du kan, testa tryck 12V i den direkt... det kan ju vara moderkortets uttag som inte gör rätt också. Uteslut om det är fläkten först. 500 rpm är för lågt för den fläkten (om modellnamnet stämmer dvs). Frågan är varför...

Hur ändrar jag detta har ett Asus z 87

hittade inte vcore i bios heller.

Jag satte däremot fläktarna på turbo i BIOS var det enda jag hitta, men nu går de från 20% till 100% var femte sekund.

När de når 100% gå cpun ner till 50grader från 78 max. Men saken är den att de hinner komma upp i 78% sen tar fläkten paus för den märker att de går ner men då går cpun upp igen

körde intel burner testet nyss.

ffffffffc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av LucasSj:

Hur ändrar jag detta har ett Asus z 87

hittade inte vcore i bios heller.

Jag satte däremot fläktarna på turbo i BIOS var det enda jag hitta, men nu går de från 20% till 100% var femte sekund.

När de når 100% gå cpun ner till 50grader från 78 max. Men saken är den att de hinner komma upp i 78% sen tar fläkten paus för den märker att de går ner men då går cpun upp igen

körde intel burner testet nyss.

Det är en PWM fläkt så mata den med konstant 12volt är inte helt lämpligt, se till att du har anslutet den till CPU_fan på moderkortet samt att PWM är aktiverat man kan ibland ändra om CPU_fan ska vara i PWM mode eller DC mode

PWM blir det rätta, vad stod fläkten i för profil förut, silent eller standard.
Förutom dessa profiler bör det finnas manuell mode då kan man styra fläkten lite mer precist ofta med % av max fart, och också i kombination efter temperatur på CPU

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av ggustavsson:

Prime95 funkar fint med Haswell om man kör en version utan AVX2-instruktioner, dvs 26.6 eller tidigare.
Vcore på auto är inte speciellt lämpligt däremot som sagt.

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av ggustavsson:

Det är en PWM fläkt så mata den med konstant 12volt är inte helt lämpligt, se till att du har anslutet den till CPU_fan på moderkortet samt att PWM är aktiverat man kan ibland ändra om CPU_fan ska vara i PWM mode eller DC mode

PWM blir det rätta, vad stod fläkten i för profil förut, silent eller standard.
Förutom dessa profiler bör det finnas manuell mode då kan man styra fläkten lite mer precist ofta med % av max fart, och också i kombination efter temperatur på CPU

Inga problem att testa med 12V. EN PWM fläkt kan köra al naturell också, den kör då på 100% bara. Mata bara röd med 12V, svart med 0V/Jord. Gul är varv sensorn och blå är PWM styrningen (som den då kör utan).

@LucasSj testa bara stänga av hela automatiska fläktstyrningen. Det kommer låta, men det kommer trycka upp fläktar på max. Då kan du iaf se om fläkten varvar upp som den ska. Gör den det kan det mycket väl vara lite små inställningar och en vettig fläktkurva du behöver ordna bara, och då är PWM läget det bästa.

Så välj inte turbo/silent, utan manuell och se om du kan ställa in div min/max fläkt % och min/max temps på CPU mm. Inte perfekt, men man brukar kunna göra en relativt enkel fläktkurva med det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Eftersom du kör asus så tycker jag du kan ta och ladda ner Asus suite II. Det du vill komma åt är asus fan xpert 2. Där kan du ställa in fläktkurva i windows och ändringen görs även på bios nivå.

https://www.youtube.com/watch?v=QRYUV3-gIhc&list=WL denna guide är rätt simpel och förklarar ganska bra hur man överklockar med ett asus kort.

Chassi: Corsair Obsidian 350D, Kylning: Noctua NH-D14, PSU: EVGA SN G2 750W,
CPU: Intel 4690K @ 4,5Ghz, GPU: Palit GTX 1080 Jetstream @ 2050/5652,
RAM: G.Skill Ares/Ballistix Sport 32GB 1600Mhz, MOBO: ASUS Z97M-PLUS,
SSD:
Samsung 840 PRO 256GB, HDD: WD Caviar Black 3TB,
Övrigt: Ducky Shine3 TKL, Roccat Kone Pure, 1x Asus PG279Q, 1x DELL U2515H, ModMic, Audio-Technica ATH-M50x, NZXT Sentry 3