Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Vortex har i alla fall sagt att de "snart" kommer lansera sin bakgrundsbelysta variant med nordiskt tangentbord - kanske kan vara något....
Hur som sitter jag och inspireras av "moddade" CM Rapid-I..

Jag kan också rekommendera Rapid-i! Riktigt fint tangentbord

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Tackar ödmjukast för tippsen! Har sett flera som "moddat" ett CM Rapid-I, kan vara något, är väl lite vad jag gör
Vad gäller pok3r så kan man ju alltid löda egna leds, förstått det som att det är mer eller mindre förberett för det?

Jag köpte precis mitt fjärde mekaniska tangentbord i år (man blir visst beroende..). Det blev ett Ozone Strike Battle. Ett TKL-bord med bruna (för min del) brytare. Det finns ett antal kvar att plocka upp, skulle tro att dom är på väg att sälja slut dock.

Det verkar ha det mesta du letar efter och jag är själv väldigt nöjd med köpet!

Ozone på prisjakt

Strike Battle-loggan syns inte lika mycket IRL tycker jag. Det är nog dessutom ganska enkelt att lacka om nu skulle vilja det! Det tråkiga är att versionen med röda brytare har en röd aluminum-topp. Men det kanske är något du gillar, annars kan man ju alltid lacka själv

Lycka till

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

@SYRE: Jag har sneglat på Ozone - men allt det röda har fått mig att titta åt ett annat håll. Man kan visserligen lacka om, men som jag förstår det är det även röda LEDs?
Men tackar för tipset - var ovetandes om att det fanns andra varianter än det röda!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

@Nizr: yes, att det är röda LEDs stämmer. Det går givetvis att stänga av, men om du inte gillar det så förstår jag

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Någon som vill gå ihop och köpa artisan keycaps från Hot Keys Project? Förra gången jag köpte kostade shipping and handling $8. Om någon mer vill köpa så kan vi spara på frakt. 16 december öppnar försäljningen, och tar säkert slut på kort tid.

http://imgur.com/a/GbLYM

Permalänk
Medlem

Hej

har några frågor som jag skulle vilja ha hjälp med, måste erkänna att jag är helt lost i den här tangetbordsträsket.

införskaffade mig en Filco majestouch 2011 med bruna brytare, har varit nöjd med det hittills. Men skaffade en func 460 med röda brytare på jobbet vilket fick mig inse att jag gillade röda brytarna mer. Dom är inte perfekta men känns skönare.

nu såg jag detta i tråden titigare och blev väldigt förtjust i det, men har som sagt lite frågor.
https://www.massdrop.com/buy/the-whitefox-keyboard

1. Vilken layout skall man välja och varför?
2. vilka brytare? jag vet att det är svårt o besvara detta, men som jag sa gillade röda bättre än bruna, men dom känns ändå inte 100
vågar man köra på gateron eller zealios. Tactile är inget måste för min del och ingen dealbreaker.
3. om man köper kit, innebär det att man måste löda osv, eller är det bara att sätta ihop det. om ja då får jag köpa assembled vilket minskar mina alternativ på brytare en aning.
4. som jag kan se är detta tangentbord inte RGB? eller har jag fel.

tack på förhand

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

@hajvan
1: TrueFox (as the master intended)
2: Gillar du linjära, kör linjära. Gaterons har problem med tangenter i Cherry-profil, så om du gillar den bör du hålla dig till Cherry. Vill du ha linjära Cherry skulle jag rekommendera att antingen smörja slidern ordentligt eller stoppa i en slider från en Gateron i Cherry-brytaren.
3: Kit - du löder. Assembled - MD löder åt dig. Det som skall lödas är dock bara brytare och LEDs.
4: Korrekt, det är inte RGB utan enfärgade LEDs.

Permalänk
Medlem

@Khers:

Tackar så mkt
En följdfråga, om man nu vill ha en tkl rgb bräda. Finns det några andra alternativ?

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

@hajvan Om du är sugen på just RGB och TKL finns det mig veterligen inte så mkt att välja på. Typ Corsair K65 och Logitech G410, eller vad de heter.

Jag kan dock ingenting alls om RGB-bakgrundsbelysta tangentbord då jag personligen anser bakgrundsbelysning vara både onödigt och fult. Det jag kan säga är att jag hade ett K65 (utan RGB) på jobbet ett kort tag. Sämsta tangentbordet jag haft (otroligt dålig kvalitet om man jämför med vad jag är van vid – Topre ftw – och tangenterna kan vara de sämsta jag stött på). Dessutom dog kontrollern inom en månad (lika så bra). Slaktades till slut för brytarna medan jag kunde njuta när resten skickades iväg för destruktion.

Permalänk
Medlem

@Khers:

Alltså jag är inte för så mkt belysning heller, men vore najs att ha den möjligheten ifall.

Jag var först inne på att skaffa en k65 rgb, nu vet jag att jag inte ska göra det

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem

Lite allmän fråga till er som kör med mini/60% tangentbord och spelar PC, hur gör ni i spel som t.ex. GTA V där man flyger flygplan/helikopter med hjälp av numpad? Tar ni bara och bindar om tangenterna i spelet, tar ni fram ett tangentbord med numpad eller råkar ni bara spela spel som inte använder numpad?

Är lite sugen på ett litet gulligt tangentbord, typ i stil med Ducky Mini eller Poker, men känns som att det kommer vara en rejäl kompromiss i spel.

Säkert många av er som har en extern numpad med mekaniska tangenter, men om vi bortser från sådana lösningar.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Lite allmän fråga till er som kör med mini/60% tangentbord och spelar PC, hur gör ni i spel som t.ex. GTA V där man flyger flygplan/helikopter med hjälp av numpad? Tar ni bara och bindar om tangenterna i spelet, tar ni fram ett tangentbord med numpad eller råkar ni bara spela spel som inte använder numpad?

Är lite sugen på ett litet gulligt tangentbord, typ i stil med Ducky Mini eller Poker, men känns som att det kommer vara en rejäl kompromiss i spel.

Säkert många av er som har en extern numpad med mekaniska tangenter, men om vi bortser från sådana lösningar.

Jag har kört några år med 60%, Ducky Mini. Jag har aldrig gillat att flyga med numpad, utan har kört med en Xbox-kontroll istället. Det är tillräckligt med tid i de flesta spel för att kunna plocka upp en kontroll från skrivbordet, om den ligger framme.

Jag har en fråga till tråden, är det någon som har prövat Kahil-switchar? Jag är sugen på att byta ut mitt Ducky mini, eftersom jag saknar piltangenter och navigeringsklustret. Jag vill alltså ha ett tenkeyless, och en kandidat är Tesoro Tizona G2N. Den har Kaihl Blue, men kostar också 350 spänn, vilket är långt under nästa alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Jag har kört några år med 60%, Ducky Mini. Jag har aldrig gillat att flyga med numpad, utan har kört med en Xbox-kontroll istället. Det är tillräckligt med tid i de flesta spel för att kunna plocka upp en kontroll från skrivbordet, om den ligger framme.

Jag har en fråga till tråden, är det någon som har prövat Kahil-switchar? Jag är sugen på att byta ut mitt Ducky mini, eftersom jag saknar piltangenter och navigeringsklustret. Jag vill alltså ha ett tenkeyless, och en kandidat är Tesoro Tizona G2N. Den har Kaihl Blue, men kostar också 350 spänn, vilket är långt under nästa alternativ.

Jag köpte precis det tangentbordet och gillar det skarpt. Enda som stör mig är dom 3 knapparna framför mellanslag men det finns säkert något bra sätt att koppla bort dom på.
För 350kr skulle jag lätt göra samma köp igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

hej jag letar efter full mekaniskt tangentbord med röda brytare för 1000~ kr

just nu använder jag qpad men jag vill prova något nytt

edit: hur tänker ducky när dom säljer sitt tangentbord för 1800kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepparkakor:

hej jag letar efter full mekaniskt tangentbord med röda brytare för 1000~ kr

just nu använder jag qpad men jag vill prova något nytt

edit: hur tänker ducky när dom säljer sitt tangentbord för 1800kr?

Kvalité kostar.
Så enkelt är det.
Endast div överprisade produkter det inte gäller, te x razer.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

då har man beställt ett whiteFox, synd att man får vänta till maj

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Skrivet av zablot:

Jag köpte precis det tangentbordet och gillar det skarpt. Enda som stör mig är dom 3 knapparna framför mellanslag men det finns säkert något bra sätt att koppla bort dom på.
För 350kr skulle jag lätt göra samma köp igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Du skulle kunna pröva Sharpkeys: http://sharpkeys.codeplex.com/ . Då kanske du kan binda de tangenterna till att göra ingenting. Om du använder tangentbordet till en enskild windows-burk d.v.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Du skulle kunna pröva Sharpkeys: http://sharpkeys.codeplex.com/ . Då kanske du kan binda de tangenterna till att göra ingenting. Om du använder tangentbordet till en enskild windows-burk d.v.s.

Provade SharpKeys men programmet känner inte igen knapparna tyvärr. Ska undersöka ikväll om jag hittar någon annan lösning (om inte någon annan har något bra förslag).

Permalänk
Skrivet av zablot:

Provade SharpKeys men programmet känner inte igen knapparna tyvärr. Ska undersöka ikväll om jag hittar någon annan lösning (om inte någon annan har något bra förslag).

Ah okej. Har du kollat om Tesero har någon proprietär mjukvara som är kopplat till tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Finns det något tangentbord med MX Green i Sverige? Har inte lyckats hitta och Prisjakt har det inte ens som en filtreringsmöjlighet, så verkar inte vara så populära.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Är det någon som har prövat Turtle Beach Impact 500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Ah okej. Har du kollat om Tesero har någon proprietär mjukvara som är kopplat till tangentbordet?

Dom har inte det tyvärr. Enda jag hittar är för RGB-varianten av tangentbordet.
MEN, jag löste det till slut med Hotkeycontrol. Det var enda programmet som kunde registrera knapparna korrekt. Fick lov att "fixa å trixa" lite med programmet men det fungerar bra nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Finns det något tangentbord med MX Green i Sverige? Har inte lyckats hitta och Prisjakt har det inte ens som en filtreringsmöjlighet, så verkar inte vara så populära.

heh, bord med enbart Greens och Whites är både svåra att få tag och att få sålt enligt mina erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Finns det något tangentbord med MX Green i Sverige? Har inte lyckats hitta och Prisjakt har det inte ens som en filtreringsmöjlighet, så verkar inte vara så populära.

Ducky gjorde iaf några med Mx Green.
Te x G2pro och Year of the horse.
Är lite synd att det knappt finns några fler. Jag kan inte använda något annat, eftersom alla andra känns för lätta och jag vill ha klick ljudet

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Skrivet av Flutters:

Ducky gjorde iaf några med Mx Green.
Te x G2pro och Year of the horse.
Är lite synd att det knappt finns några fler. Jag kan inte använda något annat, eftersom alla andra känns för lätta och jag vill ha klick ljudet

Du får gräva på loppisar efter ett Model M!

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Är det någon som har prövat Turtle Beach Impact 500?

Skulle vilja veta samma jag också då jag kikat på det.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Du får gräva på loppisar efter ett Model M!

Jo exakt det jag gjort men utan lycka

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Ducky gjorde iaf några med Mx Green.
Te x G2pro och Year of the horse.
Är lite synd att det knappt finns några fler. Jag kan inte använda något annat, eftersom alla andra känns för lätta och jag vill ha klick ljudet

Jag känner precis likadant. Har ett Model M med buckling spring och som jag förstått det har gröna brytare ungefär samma kraft som behövs för att aktivera en.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/3x3l8f/...

Om någon är sugen på artisans! Blev en Odd-Eye & Royal Blue Warmaster

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

https://www.reddit.com/r/MechanicalKeyboards/comments/3x3l8f/...

Om någon är sugen på artisans! Blev en Odd-Eye & Royal Blue Warmaster

Jag köpte en blå Warmaster och en röd Raven. Föredrar artisans som är bra ut med backlight. Har en monster Green Warmaster sedan tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com