Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem

Heter layouts som har en Windows tangent till höger om spacebaren något speciellt? Många tangentbord verkar gilla att byta ut den mot en FN tangent.
Vill ha en Windows knapp till höger om spacebar då jag kör OS X ibland där jag använder Windows knappen som en Option tangent.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag läste att dem skrev att filco manilla var stabilare än poker dock var de tvåan. Någon som jämfört poker 3 och manilla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ripan_:

Jag läste att dem skrev att filco manilla var stabilare än poker dock var de tvåan. Någon som jämfört poker 3 och manilla?

pok3r har har plate i stål och chassi i gjuten aluminium, förutom Ducky's YOTH-konstruktion kan jag inte tänka mig någon retaildesign som är stabilare.

Permalänk
Medlem

Har kört Func KB460 i MX red, Logitech G710+ i MX brown och har en Logitech G710 i MX blue påväg. Har kommit in i MK-träsket så att säga och är nu väldigt inne på TKL/60%, det blev till slut en 60% då jag känner att det är mer estetiskt tilltalande och att jag klarar mig utan dem tangenter som saknas.

Drog hursomhelst en sista minuten på The WhiteFox igår i True Fox layout (typ ANSI) på MD då jag vill kunna byta keycaps oftare pga större utbud och till ett billigare pris istället för ISO layout, det enda som oroar mig är avsaknaden av ÅÄÖ, hur gör ni med ANSI?

Kommer nog köra på en Pok3r också när den finns i bakgrundsbelyst/RGB eftersom WhiteFox kommer dröja 6 månader. Om det visar sig finnas en bra lösning på avsaknaden av ÅÄÖ kan jag mycket väl tänka mig köra på ANSI på Pok3r också för att även här underlätta moddande av keycaps. Som jag har förstått det är det PBT plast man vill ha på keycaps samt att legenderna helst ska vara dye-sub och doubleshot på det. Är som ni kanske märker inte superinsatt men har försökt att ta in så mycket som möjligt de senaste dagarna. Det som jag är mest osäker på är alla dessa profiler, det verkar ju finnas hur många som helst. Cherry, OEM, DSA, SA, DSC osv, har säkert stavat fel på någon av de också men hursomhelst, är det någon som kan förklara lite mer angående profilerna och kanske bidra med någon bild som visar skillnaderna?

Sist men inte minst. Om man ska köpa keycaps, var bör man hålla ögonen öppna? Kollar mycket här, /r/MK och Massdrop men om ni har tips som man bör bokmärka vore jag grymt tacksam!

Permalänk
Medlem

@RNT: Så här ser de olika profilerna du frågar om ut, plus några till (från Jacobulus på GH):

Å, Ä och Ö bestäms inte av vad som står på tangenten utan av vad ditt OS översätter den scan code som tangentbordet skickar till datorn när du trycker på en tangent, dvs du kan i OS bestämma att du vill ha svensk teckentolkning och då får du å, ä och ö på ditt ANSI-tangentbord när du trycker på [, ' respektive ;. Jag kör själv HHKB, som är ungefär som ANSI, men med BS där \| brukar vara och det funkar bra.

Utöver det du listat som ställen man kan få tag på tangenter finns även marknaderna på geekhack och deskthority. 7bit har till exempel deadline på en GB i SA-profil idag (Round 5a). SP har även sin egen försäljning på pimp my keyboard.

Vidare är PBT vs ABS högst subjektivt. Jag tar bra mycket hellre bra ABS än kass PBT. Tyvärr finns det väldigt mycket kass både PBT och ABS och vill du ha kvalitet kostar det en slant. Både GMK och SP gör ABS-plast som jag gillar bra mycket bättre än PBT från Vortex, Tai Hao osv, men Gaterons PBT-tangenter är fina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@RNT: Så här ser de olika profilerna du frågar om ut, plus några till (från Jacobulus på GH):
http://i.imgur.com/kFxqOm8.jpg

Å, Ä och Ö bestäms inte av vad som står på tangenten utan av vad ditt OS översätter den scan code som tangentbordet skickar till datorn när du trycker på en tangent, dvs du kan i OS bestämma att du vill ha svensk teckentolkning och då får du å, ä och ö på ditt ANSI-tangentbord när du trycker på [, ' respektive ;. Jag kör själv HHKB, som är ungefär som ANSI, men med BS där \| brukar vara och det funkar bra.

Utöver det du listat som ställen man kan få tag på tangenter finns även marknaderna på geekhack och deskthority. 7bit har till exempel deadline på en GB i SA-profil idag (Round 5a). SP har även sin egen försäljning på pimp my keyboard.

Vidare är PBT vs ABS högst subjektivt. Jag tar bra mycket hellre bra ABS än kass PBT. Tyvärr finns det väldigt mycket kass både PBT och ABS och vill du ha kvalitet kostar det en slant. Både GMK och SP gör ABS-plast som jag gillar bra mycket bättre än PBT från Vortex, Tai Hao osv, men Gaterons PBT-tangenter är fina.

Grymt bra bild!

DSA är alltså lite mer raka, SA höga. DCS, Cherry, Tai Hao och OEM ser väldigt lika ut förutom R1. Tror att SA skulle falla mig i smaken.

Tack för länkarna, ska hålla ett öga på dem. Såg att det fanns Midnight Caps från Matt3o för halva priset på pimpmykeyboard, blev ganska sugen, om jag köper till alternative modifiers kommer jag att kunna köra Midnight på mitt Whitefox i framtiden? Går inte att se storleken på de extra Shift och backspace man får för jag tror att det är dem som är annorlunda på True Fox layouten. Blir nog även ANSI på ett framtida Pok3r!

Permalänk
Medlem

@RNT: DSA är helt platt, alla rader ser lika dana ut (gäller för övrigt också en del SA-set som exempelvis Nuclear Data). DCS är ganska lik Cherry, men det finns skillnader, DCS är till exempel generellt en aning högre. OEM är ganska mycket högre än båda, vilket i alla fall inte jag tycker så mycket om.

Tangentseten kan dessutom grovt klassas som antingen sfäriska (SA, DSA...) och cylindriska (Cherry, DCS, OEM...), vilket beskriver formen på toppen av tangenten (gropen ser alltså antingen ut som avtrycket av en sfär eller en cylinder).

Om du vill täcka av en Truefox WhiteFox passar Midnight med ett stycke alphas, ett stycke modifiers och ett additional modifiers perfekt. Trufoxen använder sig av en 1.5u backspace och en 1.75u höger shift om inte jag missminner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@RNT: Så här ser de olika profilerna du frågar om ut, plus några till (från Jacobulus på GH):
http://i.imgur.com/kFxqOm8.jpg

Å, Ä och Ö bestäms inte av vad som står på tangenten utan av vad ditt OS översätter den scan code som tangentbordet skickar till datorn när du trycker på en tangent, dvs du kan i OS bestämma att du vill ha svensk teckentolkning och då får du å, ä och ö på ditt ANSI-tangentbord när du trycker på [, ' respektive ;. Jag kör själv HHKB, som är ungefär som ANSI, men med BS där \| brukar vara och det funkar bra.

Utöver det du listat som ställen man kan få tag på tangenter finns även marknaderna på geekhack och deskthority. 7bit har till exempel deadline på en GB i SA-profil idag (Round 5a). SP har även sin egen försäljning på pimp my keyboard.

Vidare är PBT vs ABS högst subjektivt. Jag tar bra mycket hellre bra ABS än kass PBT. Tyvärr finns det väldigt mycket kass både PBT och ABS och vill du ha kvalitet kostar det en slant. Både GMK och SP gör ABS-plast som jag gillar bra mycket bättre än PBT från Vortex, Tai Hao osv, men Gaterons PBT-tangenter är fina.

Deadline idag för R5a, hype!
Jag är helt såld på DSA, återstå att se om SA är något för mig. Bilden du länkat visar SA som det nu äntligen verkar bli. SP har ju inte haft R4 shift förut. Shift är inte heller shif t. Och det är rätt bredd på den.

Jag håller med dig om Vortex PBT. Jag är inte jätteimponerad. Den är bättre än vad som generellt levereras på tangentbord. T.ex. Filco med sin skittunna ABS. Men vilken skillnad det är mot Granite. Granite känns väldigt mycket mer kompakt än Vortex. Kanske pga av profilen. Jag hoppas mycket på R5a även om det är ABS. Jag tror att den håller bra kvalité.

Gateron känns lite aggressiva på marknaden. Både brytare och tangenter. Någon chans att de ger sig in på ISO? Svensk layout?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Deadline idag för R5a, hype!
Jag är helt såld på DSA, återstå att se om SA är något för mig. Bilden du länkat visar SA som det nu äntligen verkar bli. SP har ju inte haft R4 shift förut. Shift är inte heller shif t. Och det är rätt bredd på den.

Jag håller med dig om Vortex PBT. Jag är inte jätteimponerad. Den är bättre än vad som generellt levereras på tangentbord. T.ex. Filco med sin skittunna ABS. Men vilken skillnad det är mot Granite. Granite känns väldigt mycket mer kompakt än Vortex. Kanske pga av profilen. Jag hoppas mycket på R5a även om det är ABS. Jag tror att den håller bra kvalité.

Gateron känns lite aggressiva på marknaden. Både brytare och tangenter. Någon chans att de ger sig in på ISO? Svensk layout?

SP är som SP är; ena stunden gör de väldigt bra saker, i nästa är allt kasst – mycket beroende på deras totala avsaknad av kvalitetskontroll. Efter att ha köpt Nuclear Data, Granite och Pulse fick jag personligen nog av att vara deras kvalitetskontrollant och bestämde mig för att sluta köpa deras produkter. Det faktum att jag kommit fram till att jag inte är något större fan av sfäriska tangenter (samt knappt använder Cherry längre – har dock lite 1800-grejjer på ingående, skall bli spännande att se hur det blir) underlättar så klart, men någon stans fick det vara nog. Visst har de fördelar i att erbjuda en större färgpalett och lägre MOQ än deras konkurrenter, men det har ett pris. Round 5a sköts dock av 7bit som gör all den där kvalitetskontrollen åt dig, så det behöver du inte bekymra dig över. R4, R5 och R5a är så satans snygga att jag höll på att köpa R5a, trots att jag inte vill handla från SP.

Jag har sett det ryktas om att Gateron skall göra en ISO enter. Svensk layout handlar ju egentligen mest om att lyckas samla ihop tillräckligt många intresserade för att göra en GB och ett ställe som kan göra dyesubbandet för oss. Hur många som krävs och vad det kostar vet jag inte men om man tar Ivans PBT GBs på GH som utgångspunkt så skulle jag gissa att det skulle behöva skramlas ihop 50-100 intressenter som skulle behöva enas om en design eller två och betala runt $80. Med andra ord helt klart lättare än GMK, men fortfarande ganska svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

SP är som SP är; ena stunden gör de väldigt bra saker, i nästa är allt kasst – mycket beroende på deras totala avsaknad av kvalitetskontroll. Efter att ha köpt Nuclear Data, Granite och Pulse fick jag personligen nog av att vara deras kvalitetskontrollant och bestämde mig för att sluta köpa deras produkter. Det faktum att jag kommit fram till att jag inte är något större fan av sfäriska tangenter (samt knappt använder Cherry längre – har dock lite 1800-grejjer på ingående, skall bli spännande att se hur det blir) underlättar så klart, men någon stans fick det vara nog. Visst har de fördelar i att erbjuda en större färgpalett och lägre MOQ än deras konkurrenter, men det har ett pris. Round 5a sköts dock av 7bit som gör all den där kvalitetskontrollen åt dig, så det behöver du inte bekymra dig över. R4, R5 och R5a är så satans snygga att jag höll på att köpa R5a, trots att jag inte vill handla från SP.

Jag har sett det ryktas om att Gateron skall göra en ISO enter. Svensk layout handlar ju egentligen mest om att lyckas samla ihop tillräckligt många intresserade för att göra en GB och ett ställe som kan göra dyesubbandet för oss. Hur många som krävs och vad det kostar vet jag inte men om man tar Ivans PBT GBs på GH som utgångspunkt så skulle jag gissa att det skulle behöva skramlas ihop 50-100 intressenter som skulle behöva enas om en design eller två och betala runt $80. Med andra ord helt klart lättare än GMK, men fortfarande ganska svårt.

Det vore bra om Gateron tillverkade ISO enter. Jag skulle gärna köpa några blanka set i olika färger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, tjata på Matt3o om ISO enter i DSA-profil!
https://geekhack.org/index.php?topic=78236.0

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Fick hem blanka PBT-tangenter från Vortex idag, beställde från Leandre: http://leandren.bigcartel.com/product/iso-pbt-keycaps (sidan är nere, han ska tydligen uppdatera lite saker).

Jättefina tangenter, gör en jäkla skillnad från originalen på mitt Novatoch, mycket mer än vad jag trodde de skulle göra. Väldigt snygg gråsvart nyans också. Det var en hel del tangenter med "celluliter", alltså att själva fästet till brytaren "sticker upp" från tangenten. Det var dock inga problem, eftersom en numpad ingick och jag helt enkelt tog de snyggaste och lät bli att använda de fulaste.

Om någon skulle vara intresserad av att pröva dessa tangenter så skickar jag gärna ett gäng av de överblivna mot porto. Kommer ändå inte använda numpad.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Någon som vet var man kan få tag på moogle kits till cherry tangenter idag? Jag har ett gäng cherry orginal set som saknar motsvarande moogle kit. Skulle vara najs att kunna komplettera dem med dessa.

Eller de kanske rent av är någon som sitter på ett kit eller två som de inte behöver och vill göra sig av med?

Bottenraden på tangentbordet jag använder just nu är inte allt för upphetsande om man säger så..

Permalänk
Medlem

Jag letar tangentbord. Kraven är TKL och vit belysning. Har hittat CM Rapid-I än så länge. Finns det flera som ni känner till?

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Jag letar tangentbord. Kraven är TKL och vit belysning. Har hittat CM Rapid-I än så länge. Finns det flera som ni känner till?

Wasd Code
http://codekeyboards.com

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om det finns lösa Enter-tangenter (ISO) för Cherry MX med Costar-stabilisator någonstans? Har ett CM QuickFire Ultimate där den gått sönder och inte så sugen på att köpa ett helt set. Hittar bara för tangentbord med Cherry-stabilisatorer. Tips mottages tacksamt. Färg/tecken spelar ingen som helst roll, vill bara ha en som fungerar.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Är det någon som vet om det finns lösa Enter-tangenter (ISO) för Cherry MX med Costar-stabilisator någonstans? Har ett CM QuickFire Ultimate där den gått sönder och inte så sugen på att köpa ett helt set. Hittar bara för tangentbord med Cherry-stabilisatorer. Tips mottages tacksamt. Färg/tecken spelar ingen som helst roll, vill bara ha en som fungerar.

Det är väl ingen skillnad på själv keycapen? Plastbitarna från Costar-stabilisatorn är sätts väl i hålen som inte switchen använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Det är väl ingen skillnad på själv keycapen? Plastbitarna från Costar-stabilisatorn är sätts väl i hålen som inte switchen använder?

Tack för det, det har du helt rätt i. Har ingen koll på tangentbord. Då blev det genast betydligt lättare

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Tack. Trodde mig minnas att Wasd hade det men kollade bara under "Mechanical Keyboard" såklart...

Vem är det som tillverkar Wasd-tangentborden? Är det samma som gör CM Storm Rapid-I kanske? Dom är väldigt lika iaf.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Vem är det som tillverkar Wasd-tangentborden? Är det samma som gör CM Storm Rapid-I kanske? Dom är väldigt lika iaf.

Vet inte. Ja, de är enkla i sin design.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Skrivet av Recall:

Tack. Trodde mig minnas att Wasd hade det men kollade bara under "Mechanical Keyboard" såklart...

Vem är det som tillverkar Wasd-tangentborden? Är det samma som gör CM Storm Rapid-I kanske? Dom är väldigt lika iaf.

Costar, de tillverkar också filco tangentborden

Visa signatur

Tangentbord e kul

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att CM Storm kommer med en RGB-version av Rapid-I Intressant är att det går att ändra färger både genom knapptryckningar och genom mjukvara. Det kan bli en ersättare till mitt nuvarande Rapid-I!

https://youtu.be/drtvK9LG_fM?t=2m14s

EDIT: Finare legends också

Permalänk
Skrivet av twk:

Det ser ut som att CM Storm kommer med en RGB-version av Rapid-I Intressant är att det går att ändra färger både genom knapptryckningar och genom mjukvara. Det kan bli en ersättare till mitt nuvarande Rapid-I!

https://youtu.be/drtvK9LG_fM?t=2m14s

EDIT: Finare legends också

Ja, eftersom Cherrys deal med Corsair har gått ut så lär vi se många tillverkare hoppa på tåget med RGB-bord med Cherry-brytare. Kul för dom som gillar det! Även jag tycker att den nya fonten ser mycket bättre ut.

Permalänk
Medlem

Nu finns nästa runda Granite på Massdrop: https://www.massdrop.com/buy/granite-keycap-set?mode=guest_op...

Jag är lite sugen på att prova, men känner att 1000+ kr för något som jag kanske inte gillar är för mycket :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Nu finns nästa runda Granite på Massdrop: https://www.massdrop.com/buy/granite-keycap-set?mode=guest_op...

Jag är lite sugen på att prova, men känner att 1000+ kr för något som jag kanske inte gillar är för mycket :-/

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter i samma sits, jag vill men tror inte att det kommer bli av. Och de blir nog snare 1500+ än 1000:- :/

Såg även att någon i tråden klagade på att det var platta DSA tangenter. Tyvärr inte helt insatt i de olika profilerna så vet inte hur det nu "brukar" vara eller om där finns någon annan variant att föredra.
Där ska även vara problem med att de olika kitten ska ha lika olika nyanser och att inte all text är centrerad osv. Det är vad folk skriver av erfarenheten för föregående dropps samt vad man kan se på bilden på WhiteFox brädan, om det nu är exakt samma som dem återstår att se.

Hade ju dock väldigt gärna testa denna profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Sitter i samma sits, jag vill men tror inte att det kommer bli av. Och de blir nog snare 1500+ än 1000:- :/

Såg även att någon i tråden klagade på att det var platta DSA tangenter. Tyvärr inte helt insatt i de olika profilerna så vet inte hur det nu "brukar" vara eller om där finns någon annan variant att föredra.
Där ska även vara problem med att de olika kitten ska ha lika olika nyanser och att inte all text är centrerad osv. Det är vad folk skriver av erfarenheten för föregående dropps samt vad man kan se på bilden på WhiteFox brädan, om det nu är exakt samma som dem återstår att se.

Hade ju dock väldigt gärna testa denna profil.

Det är sant att det blir närmare 1500 kr. Jag har inte provat DSA och det är det som är problemet för min del. Om du scrollar upp i tråden så finns det en bild på de olika profilerna, med DSA högst upp. Profilen är helt platt och tangenterna kan sättas var som helst på tangentbordet utan att det blir fel på "profilen". Praktiskt och snyggt, men kanske inte lika bekvämt som andra profiler, tänker jag.

Permalänk
Medlem

Fick bli lite smått och gott nu när Granite är tillbaka.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det är sant att det blir närmare 1500 kr. Jag har inte provat DSA och det är det som är problemet för min del. Om du scrollar upp i tråden så finns det en bild på de olika profilerna, med DSA högst upp. Profilen är helt platt och tangenterna kan sättas var som helst på tangentbordet utan att det blir fel på "profilen". Praktiskt och snyggt, men kanske inte lika bekvämt som andra profiler, tänker jag.

Jag föll för designen i de tidiga rundorna (har lite R1 och lite R2) och lade ut en bra bit norr om 1500, som det gärna blir när man klickat i alla set som ser trevliga ut. Tyvärr kommer jag inte alls överens med DSA, jag avskyr att DSA är platt. Kombinationen platt och sfäriska toppar gör det svårskrivet för mig. Men snyggt är det... Skall göra mitt bästa för att inte trilla dit igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag föll för designen i de tidiga rundorna (har lite R1 och lite R2) och lade ut en bra bit norr om 1500, som det gärna blir när man klickat i alla set som ser trevliga ut. Tyvärr kommer jag inte alls överens med DSA, jag avskyr att DSA är platt. Kombinationen platt och sfäriska toppar gör det svårskrivet för mig. Men snyggt är det... Skall göra mitt bästa för att inte trilla dit igen

Förstår det! Jag har själv suttit och klickat i de olika alternativen på Massdrop och räknat om till SEK under dagen. Jag som är intresserad av att prova på ett 60%-tangentbord kanske har mer glädje av ett Poker 3 än keycaps, om jag ska spendera 1500 kr

Permalänk
Medlem

Lade själv en beställning på granite nyss, gick på ca 1800:-
:S dyrt

Visa signatur

Q1=Q2+QE