Mekaniska tangentbord – Allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Lite dålig fart är det allt, så här kommer en till bild:
http://i.imgur.com/GQ9AhLu.jpg

Raptor K1 GID?

Snart dags för en "Visa din artisan"-tråd kanske?

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@dorf_se: Stämmer bra det! Kanske inte riktigt en "artisan", men jag gillar den skarpt!

Permalänk

Jag sprang på ett billigt Filco MJ-2 TKL och tänkte att efter lite rengöring, nya hattar etc kunde man kanske leka lite med en ny controller.

Är Pegasus att rekommendera eller finns det någon annan jag bör leta efter?
Om någon av dem har mjukvara som kan köras på Mac skulle det uppskattas men annars löser jag det ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

Jag sprang på ett billigt Filco MJ-2 TKL och tänkte att efter lite rengöring, nya hattar etc kunde man kanske leka lite med en ny controller.

Är Pegasus att rekommendera eller finns det någon annan jag bör leta efter?
Om någon av dem har mjukvara som kan köras på Mac skulle det uppskattas men annars löser jag det ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Så vitt jag vet är det den som gäller. Jag kör med den iallafall och tycker att det fungerar bra.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Skrivet av Hund:

Så vitt jag vet är det den som gäller. Jag kör med den iallafall och tycker att det fungerar bra.

Tackar. Då blir det en sådan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det någon som känner till någon ÅF som säljer Cherry MX Clear switchar för en billigare peng än $1 st? Har kollat runt lite och hittar allt mellan $1-$5 per switch vilket är ju oerhört dyrt (behöver visserligen enbart ca 50 st för ett Planck-bygge)...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Är det någon som känner till någon ÅF som säljer Cherry MX Clear switchar för en billigare peng än $1 st? Har kollat runt lite och hittar allt mellan $1-$5 per switch vilket är ju oerhört dyrt (behöver visserligen enbart ca 50 st för ett Planck-bygge)...

KBDfans har MX Clear i 10-pack för $6.80.
https://kbdfans.cn/collections/swtich/products/cherry-mx-swti...

Andra varianter i 70-pack men inte clears verkar det som. Du kan ju alltid mejla och fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

KBDfans har MX Clear i 10-pack för $6.80.
https://kbdfans.cn/collections/swtich/products/cherry-mx-swti...

Andra varianter i 70-pack men inte clears verkar det som. Du kan ju alltid mejla och fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Ser att de även har MX Tactile Gray, tror jag skulle faktiskt föredra dessa (har börjat bottna mina MX Clear brädor)

Är detta det billigaste alternativet för MX Clear/Tactile Gray switchar eller skulle det vara billigare att hitta en bräda med dessa och löda av dem manuellt själv?

Och framförallt - är kbdfans en seriös butik?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

@Icte:

När det gäller om det är det billigaste eller inte vet jag faktiskt inte.
Men det verkar vara hyfsat bra priser.

KBDfans är mycket seriösa.
Suveräna att ha att göra med och ställer upp otroligt för kunderna.

Jag har handlat mycket av honom och har dessutom en tät personlig kontakt med honom.
Du har inget att vara orolig för.

Du kan alltid mejla honom om du har några frågor eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

@Icte:

När det gäller om det är det billigaste eller inte vet jag faktiskt inte.
Men det verkar vara hyfsat bra priser.

KBDfans är mycket seriösa.
Suveräna att ha att göra med och ställer upp otroligt för kunderna.

Jag har handlat mycket av honom och har dessutom en tät personlig kontakt med honom.
Du har inget att vara orolig för.

Du kan alltid mejla honom om du har några frågor eller så.

Tack, verkar som att de har ett bra omdöme! Blir en beställning på 70 st MX Gray Tactile

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Runda två med DSA Royal Navy är på gång. Visst är det PBT? Jag är genuint nyfiken på att införskaffa det.

http://www.ukkeycaps.co.uk/product/dsa-royal-navy-double-shot...

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: Garanterat ABS om det är SP, de fixar varken dubbelskjuten PBT eller inverterad dyesub, vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Hund: Garanterat ABS om det är SP, de fixar varken dubbelskjuten PBT eller inverterad dyesub, vad jag vet.

Det är det jag antar med. Jag sökte men kunde inte hitta något. Oavsett så är jag sugen på det till mitt HTPC-tangentbord. Jag är sjukt svag för skeppartemat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Hoppas det är ok att fråga om ett icke-mekaniskt tangentbord. Såg ett Apple Pro Keyboard M7803 i en second hand butik. Gulnat och skitigt innanför det genomskinliga skalet. Men det är ANSI som jag älskar och den var billig. Vet inte om jag ska köpa det och försöka återställa det. Kommer kosta mig en del i kemikalier och verktyg.

Permalänk
Inaktiv

@SweatyLlama:
Ja det är ok att fråga (för min del): vad är frågan?

Permalänk

@anon257891: Förlåt om jag var otydlig. Var bara osäker på om jag ska köpa det och försöka restorera eller om det inte är värt besväret då det är rubber dome och inget särskilt värde. Fast vad vet jag, det kan vara början på att samla alla Apple-bord

Permalänk
Inaktiv

@SweatyLlama:
Om DU tycker det är ett trevligt tangentbord, som du vill använda... så är det väl helt klart värt att restaurera för DIG?

Om du vill restaurera för att sälja med förtjänst... så får man ju rätt dåligt betalt för tangentbordsvård inom sverige. (oavsett hur vi personligen värderar våra tangentbord)

Permalänk
Medlem

Fick precis hem mitt första GMK set. Var tidigare tveksam, men det är väl värt pengarna!

Permalänk
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Fick precis hem mitt första GMK set. Var tidigare tveksam, men det är väl värt pengarna!

http://i.imgur.com/IPP0Adt.jpg

Det var en läcker vinröd nyans.
Snyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av myusername:

Det var en läcker vinröd nyans.
Snyggt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Foton gör dem inte rättvisa. Mycket mer vibrant i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

@hag: Drömmen är ju att kunna med sånna där tangentbord. Men jag har varken tålamod eller tid till att lära mig skriva med split tangentbord även om jag skulle behöva det för min musarm.
Imponerande bygge och att du faktiskt tagit dig tid att utnyttja "layouten" fullt ut!

Tack! Jag gillar det som sagt och rekommenderar det verkligen. De flesta split-tangentborden kan man ju dessutom lägga bredvid varandra och då blir det ju typ ingen skillnad mot ett vanligt tangentbord, så ser ingen nackdel att skaffa ett sådant.
Jobbigare kan ju vara att att lära sig använda tummarna till exempel, eller de andra delarna av en mer custom layout. Men även det tycker jag är nice, glömde skriva att jag har layouten customgjord och använder dvorak och lite annat kul, men det har ni nog redan hört om ni följt den här tråden.
Måste dock erkänna att jag nästan känner mig lite instängd med planck, till exempel navigering och enter hade varit trevligt att ha utan fn också tror jag. Men har ett ergodox på ingång, det blir nog bättre. Då får dessa bli on the go-tangentbord igen.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

@anon257891: Tack, inga planer på att sälja. Var bara rädd att det skulle ligga och skräpa.

Nu ska jag prova ta bort den gulna blekningen med denna metod http://www.vintagegames.se/mediawiki/index.php/Retr0brite

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Funkar inte!
*felsökning pågår*
http://i.imgur.com/IT6wpgE.jpg

Vad är det för ngt? Ett Alps-kompatibelt VA68 i kit-format?

Permalänk
Inaktiv

@Khers:
Jupp (mer eller mindre) köpte de vitala delarna från http://www.lfkeyboards.com/

Ska se om jag får ihop det i helgen

Edit: Om man ska va petnoga så är det ju VA69 (gäller att passa på att retas med ANSI-hedningarna när man kan )

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Khers:
Jupp (mer eller mindre) köpte de vitala delarna från http://www.lfkeyboards.com/

Ska se om jag får ihop det i helgen

Edit: Om man ska va petnoga så är det ju VA69 (gäller att passa på att retas med ANSI-hedningarna när man kan )

Du menar VA68M ISO?

Dold text

*ANSI-fanboy flies away*

Permalänk
Inaktiv

@willeykk:
Nja, jag vill nog (precis som varmilo) se ett tydligt samband mellan (an)talet(i namnet) och antalet tangenter:Bara för att LFK säger annorlunda: beyder inte det att den åsikten är mer rätt än andras åsikt

Permalänk
Medlem

@anon257891:

Kul projekt! Hur gillar du alps? Är det första alp-bordet?

Permalänk
Medlem

Någon som provat kbdfans dz60-PCB? Är de något att ha? Det är någon form av Ali-rea den här veckan, så man kan få tag på dem för $24, inkl. frakt via kbdfans Ali-butik.

$24 för en QMK-kompatibel PCB med lite ljusshow, korrekt roterade brytare och stöd för en hel hög med annars marginaliserade layouter verkar nästan för bra för att vara sant. Därför var jag naturligtvis tvungen att beställa en...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Någon som provat kbdfans dz60-PCB? Är de något att ha? Det är någon form av Ali-rea den här veckan, så man kan få tag på dem för $24, inkl. frakt via kbdfans Ali-butik.

$24 för en QMK-kompatibel PCB med lite ljusshow, korrekt roterade brytare och stöd för en hel hög med annars marginaliserade layouter verkar nästan för bra för att vara sant. Därför var jag naturligtvis tvungen att beställa en...

Nice! Synd bara med felroterade brytare/leds

Skickades från m.sweclockers.com