Dags för bättre NAS. Western Digital EX4 hot or not?

Permalänk
Medlem

Dags för bättre NAS. Western Digital EX4 hot or not?

Som trådtiteln säger.
Har fram till idag experimenterat med lite olika lösningar, allt från Laptops med USB-diskar till rackservers.

Laptops tycker jag går lite väl långsamt, speciellt då min ena disk är USB 2.0
Rackserver fungerade perfekt, men jag kan inte ljudisolera den och vill inte lyssna på ett flygplan.

Hade tänkt mig runt 6-7k med diskar och Western Digital EX4 föll mig rätt i budgeten.
Tänkte kolla om det finns något annat vettigt alternativ?
Kan eventuellt tänka mig att gå upp lite om jag får fler NAS-diskar i priset.
Kan även tänka mig att bygga en egen NAS om det finns vettiga delar i samma prisklass.

Lite krav:
minst 2RJ-45 för link aggregation.
stöd för raid, tänkte köra raid 5.
minst 4 bays, gärna mer men det är inte nödvändigt.
Strömsnål.
relativt tyst.

Har inga tidigare delar som jag skulle kunna nyttja i ett eventuellt bygge.

Allt kommer att kopplas ihop via en Gigabit switch för trådade enheter och en Asus RT-N66U för trådlöst.

Edit:
Det är för 1-4 användare, oftast är jag ensam men ibland får jag besök över.
Har en uppsjö av olika enheter men det är sällan jag använder fler än 2-3 samtidigt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: Jag tycker du skall titta på Synology, utan tvekan en av dom bästa NAS tillverkarna med ett bra och lättanvänt OS.

Dessa kan vara aktuella för dig, dock inga HDD inkluderade.
https://www.netonnet.se/CompareView/8914/?compareItemId=20869...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det blev en EX4.
Tyckte om dubbla NIC för LAG (ser att era tips också har det, plus på den!) samt att den har dubbla PSU, smidigt med redundancy.
I slutändan blev det drygt 1700:- billigare med diskar, tror att jag kan leva med sämre skrivhastigheter då jag mest kommer att läsa från den.
Slängde på 4st 2TB WD red som jag ska köra i raid 5.
Tror att den kommer att passa mina behov utmärkt för ett tag framöver, skulle jag behöva något värre är nästa steg att bygga något med FreeNAS och minst 16GB ECC ram.
Tack för tipsen dock!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk