Hur göra exjobb (ingenjör) på företag i USA?

Permalänk
Medlem

Hur göra exjobb (ingenjör) på företag i USA?

Hej,

Jag kommer att göra mitt exjobb i maskinteknik under 2016. Det finns ett antal amerikanska företag som jag är intresserad av, och jag skulle gärna ge idén att exjobba i USA en chans.

Hur kontakta företagen på ett sätt som ger mig bra möjligheter att lyckas? Gör amerikanska teknologer exjobb på ett sätt som liknar hur vi gör det? Är företagen vana att ta emot (amerikanska) studenter som ska göra sina exjobb? Om jag beskriver mig som "Swedish student wishing to do his master thesis", fattar de vad jag menar då?

Permalänk
Medlem

Tips kan vara att försöka hitta ett företag som har en svensk förgrening, finns ganska många.
Men för att få en Master i USA måste man göra en Master Thesis, så de borde vara vana med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Tips kan vara att försöka hitta ett företag som har en svensk förgrening, finns ganska många.
Men för att få en Master i USA måste man göra en Master Thesis, så de borde vara vana med det.

Bra tips! Men hur är det med just amerikanska studenter och helamerikanska företag? När jag googlar runt så verkar det som att teknologerna oftast gör sina master thesis på skolor, men jag hoppas att jag missat något.

Permalänk
Medlem

Prata med SYO och/eller lärare om det, de borde ha koll på det mesta. Har man lite flyt så har lärarna en hel del industrikontakter som de kan hjälpa dig med, men enligt min erfarenhet så kan just detta variera kraftigt!

Permalänk
Medlem

Många företag brukar ha olika topics till master thesis på deras hemsidor under "lediga arbetsplatser". Detta brukar vara det lättaste sättet att hitta ett exjobb, men ibland går det även bra att maila direkt till olika representanter på företag som man tycker är intressanta (något jag gjorde exempelvis förra året, fick mitt exjobb på detta sätt). Sedan kan du som @cheben skriver ta kontakt med olika personer på högskolan/universitetet, finns en massa doktorander med kontakter i olika företag och de brukar oftast hjälpa till med kontaktuppgifter.

Mitt tips: maila runt, anmäl dig på olika lediga arbetsplatser i företag du tycker är intressanta (även om dessa inte är direkt relaterade till exjobb - har du ett bra CV och personligt brev så finns det alltid chans till att personerna som anställer folk hittar något intressant till dig), prata med doktorander och lärare o.s.v!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Många företag brukar ha olika topics till master thesis på deras hemsidor under "lediga arbetsplatser". Detta brukar vara det lättaste sättet att hitta ett exjobb, men ibland går det även bra att maila direkt till olika representanter på företag som man tycker är intressanta (något jag gjorde exempelvis förra året, fick mitt exjobb på detta sätt).

Precis, men jag tänker mig att de flesta större företag har exjobbare och praktikanter, men att dessa ibland tillsätts lite informellt och att de platserna därför inte syns på deras hemsida. Om jag ska approchera ett amerikanskt företag med förslag om att jag ska exjobba hos dem, hur ska jag då gå till väga? Om man hör av sig till en HR-människa och pratar om master thesis, fattar de då? Har de liksom samma upplägg som oss?

Skrivet av Icte:

Sedan kan du som @cheben skriver ta kontakt med olika personer på högskolan/universitetet, finns en massa doktorander med kontakter i olika företag och de brukar oftast hjälpa till med kontaktuppgifter.

Mitt tips: maila runt, anmäl dig på olika lediga arbetsplatser i företag du tycker är intressanta (även om dessa inte är direkt relaterade till exjobb - har du ett bra CV och personligt brev så finns det alltid chans till att personerna som anställer folk hittar något intressant till dig), prata med doktorander och lärare o.s.v!

Det ska jag också göra! Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axxxel:

Precis, men jag tänker mig att de flesta större företag har exjobbare och praktikanter, men att dessa ibland tillsätts lite informellt och att de platserna därför inte syns på deras hemsida. Om jag ska approchera ett amerikanskt företag med förslag om att jag ska exjobba hos dem, hur ska jag då gå till väga? Om man hör av sig till en HR-människa och pratar om master thesis, fattar de då? Har de liksom samma upplägg som oss?

Det ska jag också göra! Tack för tipsen!

HR-människor kommer veta vad du pratar om, men de kommer nog inte vara speciellt intresserade av dig om du inte själv har en idé om vad du vill göra. Det är i vart fall min uppfattning att man helst ska leverera ett scope, jag skulle vilja göra detta på grund av detta och ni kan se det som en provanställning (det är ju typ vad det blir).

om du vill ha hjälp med bostad etc. så bör det komma fram relativt tidigt, du kan lägga fram det som att du skulle vilja flytta till stad X.

Permalänk
Hedersmedlem

Arbetsvisum i USA kan vara bra att ha för det här antar jag...
Det får man inte per automatik vid förfrågan det så det är nog bra att rota lite i den änden också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Arbetsvisum i USA kan vara bra att ha för det här antar jag...
Det får man inte per automatik vid förfrågan det så det är nog bra att rota lite i den änden också.

Borde man inte gå på ett studentvisa? Man är ju trots allt studerande, även fast man "praktiserar". Inte en aning om hur det r, men känns inte som att det r helt omöjligt. Lite gråzon så att säga

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cheben:

Borde man inte gå på ett studentvisa? Man är ju trots allt studerande, även fast man "praktiserar". Inte en aning om hur det r, men känns inte som att det r helt omöjligt. Lite gråzon så att säga

Kanske är det så.
Oavsett är det nog bra att ta ett span på den delen så att man inte gör detta sist och i värsta fall behöver juridiskt styrkande från det amerikanska företaget man tänkt göra sitt exjobb på för de är kanske inte intresserade av den delen i alla lägen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av axxxel:

Hej,

Jag kommer att göra mitt exjobb i maskinteknik under 2016. Det finns ett antal amerikanska företag som jag är intresserad av, och jag skulle gärna ge idén att exjobba i USA en chans.

Hur kontakta företagen på ett sätt som ger mig bra möjligheter att lyckas? Gör amerikanska teknologer exjobb på ett sätt som liknar hur vi gör det? Är företagen vana att ta emot (amerikanska) studenter som ska göra sina exjobb? Om jag beskriver mig som "Swedish student wishing to do his master thesis", fattar de vad jag menar då?

Har inte din högskola någon typ av "studier utomlands"? Kanske får du gå den vägen då, Då utländska skolor möjligen har kontakter med företag så som våra högskolor har kontakt med våra företag här i sverige!

Hoppas det hjälpte lycka till!

Permalänk
Entusiast

Var pluggar du? De flesta stora universiteten har föreningar för just studier utomlands. Hela konceptet med Bologna är ju att det ska vara enkelt att studera utomlands även om det primärt gäller övriga EU. På Chalmers fanns det ett par olika grupper för utlandsstudier och en var inriktad specifikt mot USA. Hör med studievägledningen på skolan och kolla med kåren om de har något. Inte ovanligt att det finns aktiva utbytesprogram mellan olika universitet i olika delar av världen. Om du vet ungefär vad du vill göra eller i alla fall inom vilket område kan det vara värt att höra med avdelningen som håller på med det på ditt universitet. Det kan hända att de har kontakter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Borde man inte gå på ett studentvisa? Man är ju trots allt studerande, även fast man "praktiserar". Inte en aning om hur det r, men känns inte som att det r helt omöjligt. Lite gråzon så att säga

Ett studentvisum (dvs ett F-1 visum) ges enbart ut för studier på en amerikansk skola. Går däremot att ansöka om ett J-1 visum för att genomföra detta, det är dock ganska komplicerat (det kräver att du har ett företag som sponsrar dig och ett jobberbjudande i hand) vilket gör att många företag inte är intresserade.

Självklart finns det undantag, personligen hade jag försökt med företag med svensk anknytning, typ skanska.

Permalänk
Medlem

Lättast är att höra med dina lärare. Har du gjort bra ifrån dig i tidigare kurser inom ett ämne / sommarjobbat på avdelningen så är det nog inga problem. Gjorde själv exjobb i Kanada där en lärare förmedlade alla kontakter, så det går absolut att få exjobb utanför skolans normala "nätverk" med universitet.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jag vill understryka att det jag undrar är hur jag ska kontakta företagen. Jag vet alltså redan vilka företag jag vill exjobba på, och jag är egentligen inte intresserad av att vara på något amerikanskt företag bara för att det är amerikanskt.

Ibymafayhas, menar du att skolan kontaktade kanadensiska företag åt dig? Spännande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axxxel:

Tack för alla svar! Jag vill understryka att det jag undrar är hur jag ska kontakta företagen. Jag vet alltså redan vilka företag jag vill exjobba på, och jag är egentligen inte intresserad av att vara på något amerikanskt företag bara för att det är amerikanskt.

Ibymafayhas, menar du att skolan kontaktade kanadensiska företag åt dig? Spännande!

I det fallet kan en runda på institutionen vara en bra ide om du redan har en lista med företag. Hör dig för vilka som kan ha kontakter, vissa lärare kan ha ett rejält kontaktnät (och även vara mycket välrespekterade) inom sitt fält. Även professorer/doktorer som ej arbetar som lärare kan även de ha stark industrianknytning.

Jag skall påbörja exjobb i vår och har tex fått det genom min lärare, iofs i Sverige, men ändå

Permalänk

@axxxel: Jag hade testat med att fråga de större företagen om tips.

Själv var jag på väg att få exjobb i USA, Bahrain, Japan och i Australien... men nästan varje gång var det KTH som satte käppar i hjulet.

USA: Jag uppmuntrades till att hitta eget exjobb men behövde rekommendation från 2 lärare.. de lärare som uppmuntrade mig till att söka exjobb i USA sade att de skriver sedan under rekommendation... de skrev inte under när jag kom med ansökningsblanketterna från några universitet.

Bahrain: En rysk professor hade plats till mig i ett universitetet i Bahrain som skulle ge mig fri bostad och uppehälle. Den gången satte studievägledningen, en vikarie, för Teknisk Fysik nej till att skriva under. Det handlade inte om studentutbyte men vikarien påstod så. I Bahrain ville de typ bara ha intyg att jag läser i KTH.

Japan: Toshiba hade en plats och en vän till mig från KTH som jobbar i Japan sade till mig att söka. KTH har avtal med Toshiba, men till mig sade de i KTH "att du får vänta 2-3 år till för att få en plats". Två veckor efter att jag hade sökt, sökte en tjej, klasskamrat till mig, hon fick Toshiba genast, utan att ens fråga om det.

Australien: Kontaktade författaren till min favoritmattebok och han hade plats. I sista stund när han skulle skriva under, så valde han att gå på semester.

Mitt tips är att du kollar upp ordentligt med de lärare du har närmast kontakt med. Mitt problem var att anställda i KTH svarade politiskt korrekt även om deras mening och hemliga attityd var helt annat. Hursomhelst, på min tid gick det till ungefär såhär: 1) Gör upp med någon lärare som kan bli din handledare eller examinator. Berätta vad du vill och fråga om han/hon ställer upp. De får lön för detta! 2) Kolla med SVL vad de säger. 3) Sök!

Ta inte ett för stort exjobb... jag tror exjobben i företag i USA är större än de i Sverige. Var försiktig med att inte välja någon tölp till lärare i Chalmers... du vet från kvaliten av föreläsningar vem som är slapp osv. En slapp lärare är t.ex. till ingen god hjälp när du kört fast. Även om en slapp lärare är professor kanske inte han vet ett j*vla skit om ditt problem, för han bryr sig inte, och typ pekar hej vilt någonstans som han gissar är rätt svar utan att studera djupare i frågan. Vem hjälper dig när du är tillbaka till Sverige? I slutändan är det din handledare i Chalmers som avgör när du är klar. Om avhandlingen ser välskriven ut så har du chans din handledare skummar igenom och kanske har dåligt koll på vad som är rätt och fel och ditt arbete kan gå igenom som färdigt (och handledaren får sina pengar). Om avhandlingen är ett utkast men är avancerad och bra gjort kan du få mer jobb att göra då handledaren bara tittar och svarar "fel" eftersom vem som helst märker att arbetet inte är färdigt. Regel att minnas: Ingen är din vän förutom till sin egen förtjänst.

Just nu kan det vara svårt för dig att hitta på eget exjobb. Allt du har gjort i Chalmers än så länge var mer eller mindre serverat på silverfat till dig. Tentor och hemtal är inget annat än simpla skolexempel jämfört med verkligheten som oftast inte har något facit. Maskiner, datorsystem och filer är servade till elever men inte i verkligheten. Det är just processen genom exjobbet man lär sig arbeta oberoende och självständigt och efter detta kan man enklare till exempel hitta på uppgifter till sig själv. Det är oklart om du är mogen hitta på din egen uppgift just nu. Om jag var du, hade jag försökt sätta ihop ett eget förslag till exjobb passande det företag jag söker till ifall de inte har sina egna exjobb. Du kanske hittar roliga exjobbförslag i Chalmers, t.ex. från Volvo.. Copy paste fast översatt till engelska.. fråga ifall de kan ge något snarlikt. Och en grej till... den gamla goda tiden fick man betalt för att göra exjobb för företag (både i Sverige och i USA)... har ingen aning om hur det är idag.. men tror det är sämre tider och no money... hur som helst.. lämna landet kvickt!

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av axxxel:

Ibymafayhas, menar du att skolan kontaktade kanadensiska företag åt dig? Spännande!

Gjorde exjobbet på universitet men så länge lärarna har kontakter i näringslivet så ser jag ingen skillnad på det hela. Proffesorn skickade mail till sina kontakter och sedan tog jag första bästa som svarade.

Permalänk
Medlem

Vad exakt är det du vill veta? Hur man mailar eller ringer dem?
Har du ditt CV och allt förberett?
Du kan ju räkna med att det är miljontals andra människor som kontaktar globala företag så kan ju vara en bra idé att vara extremt förberedd och du har klart allt material i god tid.
Inte för att vara oförskämd men du kommer nog inte ens på intervju om du inte fixar språkligen att kommunicera med dem på adekvat engelska.

Permalänk
Medlem

Exjobb ute på företag i USA är mycket ovanligt (om man borträknar högskolorna då) så jag tror du kommer få svårt att hitta något som vill ställa upp, särskilt då det kräver en hel del då du inte har uppehållstillstånd i landet.

Enklare att exjobba på högskola, men det kan bli dyrt i stället.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)