Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Cachelagrat minne är det faktum att Windows lagrar dina mest använda filer i ram.
Det anges som cachelagrat minne i aktivitetshanteraren i alla fall för Windows 8,1 och Windows 10

Det jag syftade var det som jag markerade med fet stil, så jag vet inte varför jag fick detta svar?!

Skrivet av Mantus:

Blir önska 8gb moduler istället för nuvarande 4gb av herr tomten iår 24gb är riktigt för lite för dimm drive när alla spel blir större samt innan dem slutar tillverka ddr3 :/ är ett tag kvar hoppas jag iaf på vill mitt gammherk till dator ska leva sålänge allting fungerar bra ^^

Det dröjer innan de slutar tillverka DDR3, så ta det lugnt

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rajat:

Det jag syftade var det som jag markerade med fet stil, så jag vet inte varför jag fick detta svar?!

Det dröjer innan de slutar tillverka DDR3, så ta det lugnt

Syftade på detta inlägg lite högre upp i tråden, trodde att du läst det.
#15710438

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Har inte en aning vad du pratar om nu eftersom du tar upp något jag inte ens vet vad det är.
Man kan aldrig få för kort e-penis heller, men vad hjälper den dig i verkligheten?

Grejen som jag tog upp är att med t.ex hero of storm så drar ram iväg till 8/9GB och ökar inte mer, så bör inte vara bara ett Minnesläckage för då hade det ju även ätit upp 16Gb på par timmar.

Windows verkar inte heller kunna frigöra något ram, utan släcker ner spelet när diskram tar slut (har 1GB och fick öka till 1,5GB för att kunna spela).

Men då har jag också igång torrent (som inte syns hur mycket den tar egentligen, bara ser det när jag stänger av programmet, är 2GB bara där).

Evolv provade jag och verkar vara ännu känsligare för ram, dock satte jag i mer ram efter gratishelgen (så vet inte hur mycket ram det drar och om det har Minnesläckage). men strax under 4 GB i alla fall, vad jag såg.

Så om jag använder 5GB utan spelet igång, säger det sig själv att 8GB inte räcker och när jag stänger av allt som drar ram, ligger det på runt 7 GB (windows själv, med par bakgrundsappar utan torrent drar strax under 3GB med webbläsaren igång).

Vid 7GB, i just det spelet vill windows använda diskcache i stället för att gå upp till 8GB (var också då jag ändrade från 1GB till 1,5GB och gjorde stor förbättring).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Men då har jag också igång torrent (som inte syns hur mycket den tar egentligen, bara ser det när jag stänger av programmet, är 2GB bara där).

Evolv provade jag och verkar vara ännu känsligare för ram, dock satte jag i mer ram efter gratishelgen (så vet inte hur mycket ram det drar och om det har Minnesläckage). men strax under 4 GB i alla fall, vad jag såg.

Så om jag använder 5GB utan spelet igång, säger det sig själv att 8GB inte räcker och när jag stänger av allt som drar ram, ligger det på runt 7 GB (windows själv, med par bakgrundsappar utan torrent drar strax under 3GB med webbläsaren igång).

Vid 7GB, i just det spelet vill windows använda diskcache i stället för att gå upp till 8GB (var också då jag ändrade från 1GB till 1,5GB och gjorde stor förbättring).

Klart du ser hur mycket det drar, jag kan ju se det, det drar 49,5MB av minnet.
Man behöver inte ha 100 andra saker igång när man spelar, det är ju självvalt, du kan ju frigöra massor bara av att stänga ner en massa.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Klart du ser hur mycket det drar, jag kan ju se det, det drar 49,5MB av minnet.
Man behöver inte ha 100 andra saker igång när man spelar, det är ju självvalt, du kan ju frigöra massor bara av att stänga ner en massa.

Nej, det är vad programmet drar, den har den egen privat diskcache också som den skriver till först. Ram låg på 5GB exakt nästan och gick ner till 3,36GB så fort torrent stängdes av (detta syns inte i windows alls).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Man behöver inte ha 100 andra saker igång när man spelar, det är ju självvalt, du kan ju frigöra massor bara av att stänga ner en massa.

Fördelen med mycket RAM-minne är att man kan ha betydligt fler program igång.

Kör man några virtuella maskiner så kan man absolut aldrig få för mycket minne över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Angus_Flair:

Fördelen med mycket RAM-minne är att man kan ha betydligt fler program igång.

Kör man några virtuella maskiner så kan man absolut aldrig få för mycket minne över.

Om man sitter och spelar så finns det väl ingen anledning att ha 100 saker rullandes i bakgrunden.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Om man sitter och spelar så finns det väl ingen anledning att ha 100 saker rullandes i bakgrunden.

Jag sitter inte med mer än "normal" gamen.

Detta visar alla processer (inte bara mina egna program)

Sen detta händer när jag stänger av torrent, titta på bilden ovanför där står det inte hur mycket torrent tar. Men även med det avstängt var evolv svårt att spela på 8GB (behöver då använda diskcache).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jodå visst är det köpläge minsann
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2444470

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Köpte 8 GiB Vengeance 1600 MHz CL9 för 349:- julen 2011, så ...

Och i vintras 32 GiB Dominator Platinum 2666 MHz för 7 000:- ... får man för under halva det priset nu.

Själv köpte jag 16GB Dominator Platinum 3000MHz för 3990kr första juni..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Hade beställt direkt hos Datapryl.se, om det inte varit för att det var DDR3..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD