Permalänk
Medlem

Bör d-dvi 144Hz undvikas?

Hej!

Är väldigt sugen på att köpa 144Hz, men funderar på om man bör köpa en med displayport efter att ha läst den här artikeln: http://www.sweclockers.com/artikel/21068-bildanslutningar-del... . Vill gärna ha en skärm som går att använda även om man byter grafikkort.

Den skärmen jag hade tänkt att köpa är: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2603257 . Men jag lyckades inte med att gräva fram om det går att köra 144Hz via hdmi på den. Hittar bara att "det kan vara teoretiskt möjligt".

Det andra alternativet jag funderar på är: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2878614 . Och det är egentligen endast för att den har displayport.

Så vad bör man välja? Har endast valt skärmar från Acer då jag har en kontakt med företaget och troligen kan få rabatt.

Mvh // Calle

Permalänk
Medlem

Kör med en dual link dvi. Funkar perfekt.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Man bör nog utgå ifrån att det inte fungerar med HDMI över 60hz och i 9 fall av 10 så fungerar det inte heller, DVI DL där fungerar det, men DVI är en kontakttyp som håller på att fasas ut i rask takt.

Vill man vara säker på att skärmen funkar med nästa och nästnästa grafikkort så ska det vara en skärm med DP, för den delen får det gärna vara en DVI DL också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

svammel finns adaptrar för display port > DVI

DVI kommer funka länge, som någon sa DVI DL (dual link) som skärmen antagligen har.

bara köra på vilken skärm som känns bäst, för adaptrar kommer alltid finnas

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Man bör nog utgå ifrån att det inte fungerar med HDMI över 60hz och i 9 fall av 10 så fungerar det inte heller, DVI DL där fungerar det, men DVI är en kontakttyp som håller på att fasas ut i rask takt.

Vill man vara säker på att skärmen funkar med nästa och nästnästa grafikkort så ska det vara en skärm med DP, för den delen får det gärna vara en DVI DL också.

Okej så hoppet om 144Hz via hdmi är inget man bör lita på, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

svammel finns adaptrar för display port > DVI

DVI kommer funka länge, som någon sa DVI DL (dual link) som skärmen antagligen har.

bara köra på vilken skärm som känns bäst, för adaptrar kommer alltid finnas

Skulle du kunna länka en adapter från displayport till duallink dvi som exempel? Hittade ingen själv.

Permalänk
Medlem

hmm trodde det var vanligare, my bad... det finns dock men var rätt dyra

tex http://www.amazon.com/Accell-UltraAV-B087B-002B-DisplayPort-D...

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=&_osacat=158840&_from=R4...

ca 300 kr lite väl mkt kan man tycka.. men möjligheterna finns, dock har jag svårt att tro att grafikkort kommer släppas utan DP till DVI-DL adapter... om de slutar med DVI på grafikkortet

fast jag kan ha fel såklart

Permalänk
Medlem

skulle nog ändå ha valt den med displayport som du länkade högst upp, otroligt skönt att kunna höja och sänka skärmen, guld värt

Permalänk
Medlem

@Viochee:
AMD har redan slutat med DVI på fury-x och där medföljer ingen adapter vad jag vet. Kommer bli ny trend att DVI försvinner helt speciellt på de kompakta korten. Dock borde detta öppna upp för att fler tillverkare fixar en adapter som klarar 144 hz och priserna borde bli lite bättre.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Viochee:

hmm trodde det var vanligare, my bad... det finns dock men var rätt dyra

tex http://www.amazon.com/Accell-UltraAV-B087B-002B-DisplayPort-D...

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=&_osacat=158840&_from=R4...

ca 300 kr lite väl mkt kan man tycka.. men möjligheterna finns, dock har jag svårt att tro att grafikkort kommer släppas utan DP till DVI-DL adapter... om de slutar med DVI på grafikkortet

Som jag skriver i artikeln TS har läst så finns det inga signalomvandlare för DP->DVI-Dual-Link och 144 Hz. Den översta från Amazon som kostar en hel del fungerar för skärmar som kr 60 Hz och 2560-upplösning. Inte för 144 Hz.

Av de undre e-bay-adaptrarna påstås Visiontek-omvandlaren fungera som ovan, 60 Hz och 2560-som max. De flesta som är billigare fungerar endast som single-link och ger 1920x1200 i 60 Hz som max. Att en del kallas för Dual Link är ett "fusk". Kontakten må passa en Dual Link-kabel men det är knappast Dual Link-signal som överförs. Det kräver aktiv signalomvandling av den dyrare typen.

ATI:s Fiji kort (Fury, Nano) har tagit bort DVI från grafikkorten. Där kan du i dagsläget inte driva en 144 Hz DVI Dual-link-skärm. Kommande generationer grafikkort väntas gå samma väg.

Kanske kommer det signalomvandlare för DP->DVI-DL och 144 Hz framöver. Men då lär det bli på prisnivån som den från Amazon eftersom det är en mer komplex signalomvandling som krävs. Och komplex signalomvandling = större risk för krångel eller andra oönskade bieffekter som högre latens.

Ser man till att skärmen man köper har DP (och kör 144 Hz över DP) från början, så har man garderat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som jag skriver i artikeln TS har läst så finns det inga signalomvandlare för DP->DVI-Dual-Link och 144 Hz. Den översta från Amazon som kostar en hel del fungerar för skärmar som kr 60 Hz och 2560-upplösning. Inte för 144 Hz.

Av de undre e-bay-adaptrarna påstås Visiontek-omvandlaren fungera som ovan, 60 Hz och 2560-som max. De flesta som är billigare fungerar endast som single-link och ger 1920x1200 i 60 Hz som max. Att en del kallas för Dual Link är ett "fusk". Kontakten må passa en Dual Link-kabel men det är knappast Dual Link-signal som överförs. Det kräver aktiv signalomvandling av den dyrare typen.

ATI:s Fiji kort (Fury, Nano) har tagit bort DVI från grafikkorten. Där kan du i dagsläget inte driva en 144 Hz DVI Dual-link-skärm. Kommande generationer grafikkort väntas gå samma väg.

Kanske kommer det signalomvandlare för DP->DVI-DL och 144 Hz framöver. Men då lär det bli på prisnivån som den från Amazon eftersom det är en mer komplex signalomvandling som krävs. Och komplex signalomvandling = större risk för krångel eller andra oönskade bieffekter som högre latens.

Ser man till att skärmen man köper har DP (och kör 144 Hz över DP) från början, så har man garderat sig.

Okej! hade fel, bra att någon har koll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som jag skriver i artikeln TS har läst så finns det inga signalomvandlare för DP->DVI-Dual-Link och 144 Hz. Den översta från Amazon som kostar en hel del fungerar för skärmar som kr 60 Hz och 2560-upplösning. Inte för 144 Hz.

Av de undre e-bay-adaptrarna påstås Visiontek-omvandlaren fungera som ovan, 60 Hz och 2560-som max. De flesta som är billigare fungerar endast som single-link och ger 1920x1200 i 60 Hz som max. Att en del kallas för Dual Link är ett "fusk". Kontakten må passa en Dual Link-kabel men det är knappast Dual Link-signal som överförs. Det kräver aktiv signalomvandling av den dyrare typen.

ATI:s Fiji kort (Fury, Nano) har tagit bort DVI från grafikkorten. Där kan du i dagsläget inte driva en 144 Hz DVI Dual-link-skärm. Kommande generationer grafikkort väntas gå samma väg.

Kanske kommer det signalomvandlare för DP->DVI-DL och 144 Hz framöver. Men då lär det bli på prisnivån som den från Amazon eftersom det är en mer komplex signalomvandling som krävs. Och komplex signalomvandling = större risk för krångel eller andra oönskade bieffekter som högre latens.

Ser man till att skärmen man köper har DP (och kör 144 Hz över DP) från början, så har man garderat sig.

Okej, tack för professionell hjälp! Satsar på den med DP!