Tips för AiO WMWare och FreeNAS

Permalänk
Medlem

Tips för AiO WMWare och FreeNAS

Kommer snart bygga nya servern och behöver lite tips och hjälp.

Supermicro X10SL7-F
Xeon 1220v3
32GB ECC

1x USB sticka att boota ESXi från.
1x Intel X25-M G2 80GB för VMs. Alternativt någon vanlig hdd , ska man skaffa en till enhet för raid1 här?
6x HDD lagring på LSI kortet

Så tanken är att för konfa ESXi på en usb på min datorn sedan sköta resten via ipmi.

Detta är första gången jag installerar WMWare, är det något man bör tänka på?
flasha LSI kortet till IT direkt, något annat?

Hur enkelt kan man ändar minnes allokeringen till FreeNAS ? Tänkte börja med 18GB till Freenas av 32.

Hur har ni strukturerat upp datasets på hemma servrarna ? för backup av olika familjeanvändares datorer, systemkamera bilder(egentligen här det verkligen behövs redundans), samt filmer och music osv osv.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Vila i frid

Räkna med att göra om grundinstallationen ett par gånger innan du kommer på exakt hur du vill ha det - för det lär inte någon annan än du veta.

Dina största fiender är åska, klantighet och kryptovirus.

Hur hade du tänkt ta backup på din NAS? Din NAS är ingen backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Räkna med att göra om grundinstallationen ett par gånger innan du kommer på exakt hur du vill ha det - för det lär inte någon annan än du veta.

Dina största fiender är åska, klantighet och kryptovirus.

Hur hade du tänkt ta backup på din NAS? Din NAS är ingen backup.

nej och man har bara en ide om hur man aka sätta upp allt, men datasets kan man enkelt göra om. Det voee bra att ta lärdom från alla som kör liknande system hemma, vad gjorde ni för misstag och vad skulle ni göra anmorlunda idag?

Jag kör redan bb samt crashplan. dubbel offsite backup alltså, jag har även en apc ups liggandes.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat en 240 GB ssd för att cachea nedladdning via torrent. Var placerar jag den bäst? på interna kontrollern som ges till zfs eller på interna kontrollern via esxi. På så sätt kan jag även lagra VMs där på.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Kommer snart bygga nya servern och behöver lite tips och hjälp.

Supermicro X10SL7-F
Xeon 1220v3
32GB ECC

1x USB sticka att boota ESXi från.
1x Intel X25-M G2 80GB för VMs. Alternativt någon vanlig hdd , ska man skaffa en till enhet för raid1 här?
6x HDD lagring på LSI kortet

Så tanken är att för konfa ESXi på en usb på min datorn sedan sköta resten via ipmi.

Detta är första gången jag installerar WMWare, är det något man bör tänka på?
flasha LSI kortet till IT direkt, något annat?

Hur enkelt kan man ändar minnes allokeringen till FreeNAS ? Tänkte börja med 18GB till Freenas av 32.

Hur har ni strukturerat upp datasets på hemma servrarna ? för backup av olika familjeanvändares datorer, systemkamera bilder(egentligen här det verkligen behövs redundans), samt filmer och music osv osv.

Du får ej glömma att flytta loggfilerna för ESXi. USB minnet kan bli slutkört inom någon vecka om du glömmer

För att ändra minne måste du starta om din VM.

Har bara ett dataset men också bara en användare som ser så långt ner i lagringen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Du får ej glömma att flytta loggfilerna för ESXi. USB minnet kan bli slutkört inom någon vecka om du glömmer

ESX tillåter inte lagring på "non-persistant" diskar, dvs USB, SD mm. Så när man kör ESX från USB måste man flytta loggarna till en datastore.

Skrivet av BergEr:

För att ändra minne måste du starta om din VM.

Yes, om man inte har ett OS som supportar hot-add minne, finns ett par som gör det

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moire:

Detta är första gången jag installerar WMWare, är det något man bör tänka på?

Massor Fast om du bara ska köra en VM (NAS) så hoppa över Vmware, du kommer inte, precis som andra säger få det rätt första gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

ESX tillåter inte lagring på "non-persistant" diskar, dvs USB, SD mm. Så när man kör ESX från USB måste man flytta loggarna till en datastore.

Yes, om man inte har ett OS som supportar hot-add minne, finns ett par som gör det

Har för mig att det var på, men jag flyttade loggarna direkt (följde guide om att man ska göra det). Så kollade inte ens om något var skrivet.

Finns det säkert. Min FreeNas verkade då inte acceptera mer minne utan reboot.
Och frågan gällde FreeNas

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Jag har skaffat en 240 GB ssd för att cachea nedladdning via torrent. Var placerar jag den bäst? på interna kontrollern som ges till zfs eller på interna kontrollern via esxi. På så sätt kan jag även lagra VMs där på.

Hur/varifrån ska du tanka torrents? Om du ska göra det på en VM som ändå lagras på ssd n så "använder" den redan ssdn och kan kopplas direkt till esxi-hosten. Om du ska tanka torrents via Freenas så gör du bäst i att sätta den på LSI kortet och sen dela en iscsi disk till esxi för andra VMs (för Datastore).

Spelar inte så stor roll om du vara har en disk finns ingen större nytta med zfs då. (fördelar dvs)

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av moron:

dela en iscsi disk till esxi för andra VMs (för Datastore).

Tips - varken FreeNAS, NAS4free eller Synology DSM har lyckats impla iSCSI speciellt bra, NFS är bättre prestandamässigt om man nu inte absolut bara måste köra iSCSI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tips - varken FreeNAS, NAS4free eller Synology DSM har lyckats impla iSCSI speciellt bra, NFS är bättre prestandamässigt om man nu inte absolut bara måste köra iSCSI.

Hae inte provat nåt av dom, men trodde freenas hade en stabil iscsi?

För att få duglig prestanda för vm storage så bör man tweaka nfs, eller köra typ iscsi.

Jag skulle rekommendera att ha ssdn direkt på esxi-hosten sen köra en VM tweakad för "seedbox" (finns skript för det simpelt)

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Vila i frid

Dock viss skillnad på begreppen "stabil" och "prestanda". iSCSI fungerar för alla tre men prestanda skiljer mot NFS. Jag gjorde en liten test förra året med en N54L samt en DL380 G5, båda fick sämre prestanda med iSCSI jämfört med NFS. Provade med alla tre NAS-operativen mot min ESXI-miljö (2xFujitsuTX100 med D2516 raid och en i7-3770T) . Skillnaden blev inte så där jättestor men iSCSI orkade inte ens maxa gigabit-snöret för mig som NFS gjorde, typ ca 70 MB/sek mot 105 MB/sek - så mina esxi-byttar kör NFS mot N54L (xpenology dvs DSM).

Permalänk
Medlem

Intressant! Ddt jag tänkte på var mer läs/skriv-prestanda nfs vs iscsi.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Massor Fast om du bara ska köra en VM (NAS) så hoppa över Vmware, du kommer inte, precis som andra säger få det rätt första gången.

nej , rätt dumt med virtualisering om man inte nyttjar det. blir windows ,pfsense bla. utöver freenas

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Dock viss skillnad på begreppen "stabil" och "prestanda". iSCSI fungerar för alla tre men prestanda skiljer mot NFS. Jag gjorde en liten test förra året med en N54L samt en DL380 G5, båda fick sämre prestanda med iSCSI jämfört med NFS. Provade med alla tre NAS-operativen mot min ESXI-miljö (2xFujitsuTX100 med D2516 raid och en i7-3770T) . Skillnaden blev inte så där jättestor men iSCSI orkade inte ens maxa gigabit-snöret för mig som NFS gjorde, typ ca 70 MB/sek mot 105 MB/sek - så mina esxi-byttar kör NFS mot N54L (xpenology dvs DSM).

låter som något inte fungerar som det ska. du har mindre overhead med iscsi och jag har inre sett,läst, om andra som haft det pronlemet.

torrent blir främst via transmission i freenas tänkte jag, med coughpotato. tips på andra automatiserase lösningar motages varmt.

/från mobil

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Vila i frid

Det är många som har prestandaproblem med Freenas/nas4free iSCSI så det är inte bara jag som upplevt det. Det finns dock fler världsliga problem att brottas med än bara mina hemma-servers så jag tog den enkla vägen och kör NFS.

https://encrypted.google.com/search?q=freenas+iscsi+performan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det är många som har prestandaproblem med Freenas/nas4free iSCSI så det är inte bara jag som upplevt det. Det finns dock fler världsliga problem att brottas med än bara mina hemma-servers så jag tog den enkla vägen och kör NFS.

https://encrypted.google.com/search?q=freenas+iscsi+performan...

Det är relaterat till zfs/COW och fragmentering.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

jag själv kör en synology DS415+ för lagring och en dl180g6 som esxihost, kör en gigport i synologyn direkt till en gigport på servern där bara NFS kör med jumboframes påslaget.

Endast NFS körs för vdisk och isos. allt som körs mellan maskinerna samt ut i nätverket körs på en egen gigport/vswitch. om jag vill lägga in en ny iso så gör man det över smb till nasen = inget sniglande över vsphere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Dock viss skillnad på begreppen "stabil" och "prestanda". iSCSI fungerar för alla tre men prestanda skiljer mot NFS. Jag gjorde en liten test förra året med en N54L samt en DL380 G5, båda fick sämre prestanda med iSCSI jämfört med NFS. Provade med alla tre NAS-operativen mot min ESXI-miljö (2xFujitsuTX100 med D2516 raid och en i7-3770T) . Skillnaden blev inte så där jättestor men iSCSI orkade inte ens maxa gigabit-snöret för mig som NFS gjorde, typ ca 70 MB/sek mot 105 MB/sek - så mina esxi-byttar kör NFS mot N54L (xpenology dvs DSM).

Har du ZIL på dedikared ssd? Ändrade du på syncinställningar i zfs resp nfs?

Permalänk
Medlem

Typiskt får ingen post screen vid första booten. fem pip.

1 beep Refresh Circuits have been reset.
(Ready to power up)
5 short beeps + 1 long
beep
Memory error No memory detected in the
system
8 beeps Display memory
read/write error
Video adapter mis

verkar som det är problem med minnet som jag köpte .

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Typiskt får ingen post screen vid första booten. fem pip.

1 beep Refresh Circuits have been reset.
(Ready to power up)
5 short beeps + 1 long
beep
Memory error No memory detected in the
system
8 beeps Display memory
read/write error
Video adapter mis

verkar som det är problem med minnet som jag köpte .

Du har väl inte köpt Supermicro X10SL7-F och Kingston minnen?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Nej, jag har läst på ...
Micron minnen

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Nu ska jag böra installera wmware, får se hur det går.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Nu ska jag böra installera wmware, får se hur det går.

Frågan är hur många gånger jag kommer ändra konfigurationen...

Lika bra att avvara lite RAM till framtida linux dist samt pfsense redan nu. hm.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Frågan är hur många gånger jag kommer ändra konfigurationen...

Lika bra att avvara lite RAM till framtida linux dist samt pfsense redan nu. hm.

Man ska dock inte snåla, jag kör atm 18GB för FreeNas.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Man ska dock inte snåla, jag kör atm 18GB för FreeNas.

Jag lade till 22GB för freenas tänkte 5Gb till en windows och 4Gb till linux samt 1GB till pfsense.

Nu stötta jag på patrull dock.

Jag kör esxi bootar på usb och jag har en 240G ssd på interna sata där jag tänkte lägga alla VMs, men även används som temporär disk för torrent nerladdningar.

"
Failed to start the virtual machine.
Module Disk power on failed.
Cannot open the disk '/vmfs/volumes/56358acf-e7fe5065-0210-0cc47a6ae752/FreeNAS/FreeNAS.vmdk' or one of the snapshot disks it depends on.
Thin/TBZ/Sparse disks cannot be opened in multiwriter mode
VMware ESX cannot open the virtual disk "/vmfs/volumes/56358acf-e7fe5065-0210-0cc47a6ae752/FreeNAS/FreeNAS.vmdk" for clustering. Verify that the virtual disk was created using the thick option.
"

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Plockade bort disken och lade till en med eager zero istället, nu fungerade det.

Visa signatur

Nätverksnörd