Permalänk
Medlem

i7-4720HQ "underclockar" sig

Har en Lenovo Y50-70 (GTX960m) bärbar dator med en i7-4720HQ som fabriksklockar runt 2,6GHz, men av någon underlig anledning så ligger den bara runt 1,70 GHz i både idle och spel. Markanta "FPS drops" från 60-70 FPS till 20-30 FPS.
Datorn är sval under spelandet och fläkten är tyst, troligtvis alltså ingen "thermal underclock".
Har kollat på Windows-energialternativ men allt ligger på "max prestanda".
Har datorn kopplad till en extern skärm via HDMI, kanske det som stör?

Tacksam för svar.

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Medlem

Jag tar för givet att du har strömkabeln inkopplad? Annars så klockar den ner sig dirr.

Har du kollat bios/uefi? Många laptops har energisparläge redan i bios som kan vara aktiverade, då lägger den sig lägre på klock.

Annars vet jag tyvärr inte.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Konstigt nog då man öppnar locket på laptopen medan den är uppkopplad till den externa bildskärmen så går klocken upp till normala 3.6 GHz... Undra vad det kan bero på?@SvanteP:

Visa signatur

Stationär: i5-10400F丨ASUS B460M-PLUS丨16GB RAM丨ASUS GeForce GTX 1060丨nVME 1TB

Laptop : Crapple MacBook Pro 13" 2019

Permalänk
Medlem

Alla processorer klockar ned sig (i alla fall intels senaste) när styrkan inte behövs. Det sparar på livslängd och ström att göra så. Varför ska en processor sitta i 2.6ghz när du t.ex slösurfar? Det kan vara möjligt att den klockar ned sig så fort du alt-tabbar ut från ett spel.

Sedan har jag också märkt lite dumma saker som detta med mina laptops. T.ex körde en med integrerad grafik istället för sitt dedikerade när jag skulle spela Cities: Skylines... undrade ett tag varför jag bara kunde spela med low i 1280x720 upplösning med ett gtx 860m.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Alla processorer klockar ned sig (i alla fall intels senaste) när styrkan inte behövs. Det sparar på livslängd och ström att göra så. Varför ska en processor sitta i 2.6ghz när du t.ex slösurfar? Det kan vara möjligt att den klockar ned sig så fort du alt-tabbar ut från ett spel.

Sedan har jag också märkt lite dumma saker som detta med mina laptops. T.ex körde en med integrerad grafik istället för sitt dedikerade när jag skulle spela Cities: Skylines... undrade ett tag varför jag bara kunde spela med low i 1280x720 upplösning med ett gtx 860m.

Optimus verkar inte förstå vad som är spel ibland.
För några månader sedan sparades inga ändringar som jag gjorde. Spel som jag förut ändrat på var sparade, men nya gick inte att ändra på. Som tur behövdes bara nya drivrutiner.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?