Högt lufttryck eller högt luftflöde till radioator fläkt?

Permalänk
Medlem

Högt lufttryck eller högt luftflöde till radioator fläkt?

Tjena!
Har en H60 (cpu kylare) och tänkte byta ut den medföljande fläkten då den låter för mycket.
Frågan är nu om man ska kolla efter lufttrycket eller luftflödet för att få bäst kylning på radiatorn.
Har googlat lite och har sett folk som skriver att noctua nf-f12 är en bra radiator fläkt men vill vara 100% säker innan jag köper.
Är ute efter den bästa radiator fläkten som finns på marknaden just nu men som inte låter allt för mycket.
Länka gärna några förslag om ni har!
(fläkt storleken är 120mm)

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Medlem

Lufttryck. Luftflöde är när det inte finns några egentliga hinder.

Permalänk
Medlem

http://noctua.at/main.php?show=which_fan_is_right_for_me

Här kan du se skillnaden mellan Noctuas 120mm fläktar.

Permalänk
Medlem

Hittade den här:
http://www.inet.se/produkt/6308859/noctua-nf-f12-ippc-2000-pw...

Någon som har den och vet hur högljud den är? Gör den mer ljud än standard fläkten som sitter på H60?

Visa signatur

Processor: I5 8600K l Kylare: Corsair H115i pro l Grafikkort: GTX Strix 1070 8GB l Moderkort: Asus Strix Z370-E
Ram: Corsair Vengeance 16GB l Lagring: M2 nvme Samsung 960 EVO 250 GB, Samsung SSD 256GB ,WD Black 2T l Chassi: Corsair Crystal 570X Mirror
Skärm: Acer 27" Predator XB270HUD 144hz

Permalänk
Medlem

Det är ett direkt förhållande mellan flöde och lufttryck så svaret är inte helt enkelt.
Man kallar det för fläkt kurva eller pump kurva. I stort sett påverkas flödet av trycket och trycket genereras pga ett motstånd så en fläkt som ska arbeta mot en hög last, radiator ska ha en fläkt med högt statiskt tryck för att ett högt flöde ska ske så det ena utesluter inte nödvändigtvis det andra.

Så ja man kan inte bara ha en fläkt med högt tryck och lågt flöde precis som en med högt flöde och lågt tryck inte fungerar. Den bör ha båda egenskaperna för maximal kylning på en radiator tex.

Bra länk som förklarar lite om hur fläktar fungerar vad det gäller förhållande mellan tryck och flöde.
http://www.arx-group.com/pq.html

En av orsakerna till att jag inte kör innsugsfläktar i en datorlåda tex är för att motståndet i dag ofta är minimalt (inga diskar mm i vägen) och därmed är förbättringen i flöde minimal.

Skrivet av Mr.D:

Hittade den här:
http://www.inet.se/produkt/6308859/noctua-nf-f12-ippc-2000-pw...

Någon som har den och vet hur högljud den är? Gör den mer ljud än standard fläkten som sitter på H60?

Behöver inte äga den för att säga att den kommer låta MÄRKBART. jag drar min gräns runt 1000rpm för 120-140mm och då pratar vi luftkylning. Just nu har jag 1st 140mm på CPU och 1x140mm i chassit.

Under 700rpm är rätt tyst men över är hörbart och över 1000rpm undgår en inte och kan inte kallas för "tyst".
2000rpm är lågt från tyst och kommer höras i hela rummet med enbart en fläkt även ett större rum. Skulle inte rekommendera nåt över 1500rpm på 120-140mm i dag. Har noctuas 140mm på 1500rpm och den är aldeles för högljud utan att strypa den till max 1000rpm via moderkort eller Low Noise addaptern som kommer med.

1200-1300rpm är "tyst" i min mening om det är PWM och man kör med fläktstyrning i moderkortet, det ger en behagligt ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Jag har sett rekommendationer att om man ska skaffa Noctua NF-F12 iPPC så ska man köpa PWM-varianten av den och köra den med PWM-styrning så att den inte kör på full hastighet. Det betyder att den måste kopplas till en fyrapinnskontakt och att det finns mjukvara som kan styra den kontakten.
Utan PWM-styrning (fel fläkttyp eller i trepinnskontakt utan styrning) så kör Industrial PPC-varianterna av NF-F12 på ett rätt högt varvtal (högre än de NF-F12 som inte är IPPC) och då låter den väldigt mycket.

Bland äldre fläktar utan PWM-styrning så anses GentleTyphoon -serien vara de bästa radiatorfläktarna: mycket luftflöde och tryck med liten ljudvolym. Du borde skaffa modellen AP-13 på 1150 RPM (16 dBA) eller AP-14 på 1450 RPM (21dBA) om du är oroad över ljudnivån. De butiker som säljer nya är dock få och inte i Sverige så de är lättast att hitta begagnade här - men de håller ganska bra. Jag har sett dem i Marknaden här flera gånger.

När man ska jämföra radiatorfläktar så är det annars bäst att titta på jämförande tester där de har testat med fläktarna monterade på radiatorer.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Bland äldre fläktar utan PWM-styrning så anses GentleTyphoon -serien vara de bästa radiatorfläktarna: mycket luftflöde och tryck med liten ljudvolym. Du borde skaffa modellen AP-13 på 1150 RPM (16 dBA) eller AP-14 på 1450 RPM (21dBA) om du är oroad över ljudnivån. De butiker som säljer nya är dock få och inte i Sverige så de är lättast att hitta begagnade här - men de håller ganska bra. Jag har sett dem i Marknaden här flera gånger.

Håller med om att GT har en mycket behaglig ljudbild, bättre än de andra jag provat som annars jämförs med GT, som t.ex. NF-F12 eller Vardar.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+