Praktik som programmerare, tips?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Praktik som programmerare, tips?

Det är dags att komma ut i arbetsvärlden och jag undrar om någon har tips på vart man kan hitta praktik som programmerare? Vilka företag borde jag vända mig till eller någon kanske har något annat tips? Uppskattas!

Jag går nu i 3an på gymnasiet och ska hitta en praktikplats.

Bor i Stockholm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Lite svårt och tipsa om företag om vi inte vet vart du bor.

I7 2600K | Noctua NH-U12P SE2 | 16 gig DDR3 | Gigabyte GA-PH67A-UD3 | MSI GTX 1070 Gaming X | 2*240gig SSD | Silverstone Fortress II | Silverstone Strider 1kw Silent | Dell u2711 | Eizo 24" | Asus VG248QE | Realforce 88UB | SteelSeries RIVAL/SX | Sennheiser PC 360 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

@PierreB: Haha oj! Bor i Stockholm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2004

Vilket programmeringsspråk gäller det och hur pass självgående är du?

I7 2600K | Noctua NH-U12P SE2 | 16 gig DDR3 | Gigabyte GA-PH67A-UD3 | MSI GTX 1070 Gaming X | 2*240gig SSD | Silverstone Fortress II | Silverstone Strider 1kw Silent | Dell u2711 | Eizo 24" | Asus VG248QE | Realforce 88UB | SteelSeries RIVAL/SX | Sennheiser PC 360 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

@PierreB: Jag har kunskaper i C++, C#. Vill dock lära mig mer så vilken praktik som helst som har inriktning programmering funkar. Är dock inte jätte självgående då jag inte har stora kunskaper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Fråga din programmerings lärare på skolan? Eller gå till närmaste SYV och fråga Tror nog du får bättre svar då

M-ITX: Fractal Design Node 304 Gigabyte H97N i7 4790k Msi GTX980 Gaming Ballistix Sport 16GB @ 1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

@Pamudas: Skolan är riktigt usla på att hitta praktikplatser det var därför jag vände mig hit. Men tack för tipset!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Inte för att vara taskig, men en prao från gymnasiet är ofta mer i vägen än nytta när det gäller programmering. Så vad TS ska fundera på är hur han/hon ska övertyga ett företag att man kan bli en bra praktikant?
Om man är en ovanligt duktig gymnasieelev så gäller det att snabbt informera arbetsgivaren om detta, ett mail där man visar något som man har utvecklat kan vara en bra ide, om man har lite mer tid på sig kan man annars söka upp företag på en mässa etc.

Förutom detta är såklart bekantskapskrets något som gör att man kan komma in som praktikant.

Annars för vanliga personer så är programmering skitsvårt att få en praktikplats som och man bör fundera lite bredare mer emot hårdvarumontering.

i7 7700 & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Vill du bygga upp dig som programmerare så ta en projekt, antingen ett eget mindre eller ta dig tiden och sätt dig in i någon open source. Det är tungt i början men kommer de dig mycket mer sedan, du kommer även kunna använda det lite som referens på vad du kan och har gjort innan osv.

Fördelen med open source projekt är att du kan lära dig ta in andras kod och producera på den samt vidare utveckla, du kan lära dig jobba i team med andra som du kanske aldrig (troligen aldrig) träffar m.m.

När du sedan har ett eller ett par sådana grejer i ryggsäcken kan du vända dig till företag, gärna inom liknande områden som du då redan jobbat inom.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood