PCIexpress: Går det bra att kombinera ett x8 moderkort med ett x16 grafikkort?

Permalänk
Medlem

PCIexpress: Går det bra att kombinera ett x8 moderkort med ett x16 grafikkort?

Tjena jag har en lenovo h530 som har lenovo sharkbay moderkort. Jag tänkte köpa nytt grafikkort (gtx 970 eller radeon r9 390) men jag har bara pci express x8 på mitt moderkort. Så måste jag köpa nytt moderkort eller kan man köra ett grafikkort med pci express x16 i en x8 slot utan att det blir någon större skillnad.

§3.1 moderator
Permalänk
Medlem

pci express är bakåtkompatibel du får ut lite sämre prestanda bara

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Edit: Jag har nog helt fel i det jag skrev först, så det är borttaget.

Får lite blandade svar när jag googlar på det:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/379571-33-will-express-ca...
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1819171/insert-x16-g...

Visa signatur

Dator: i7-2700k @ 3.8GHz | 8GB RAM | Asus GTX 970 4GB PhysX | Samsung 840 EVO 250GB SSD | 2TB HDD
Lekprylar: TrackIR 5, Saitek X-55 Rhino H.O.T.A.S, Logitech G27, Playseat Evolution Solberg Edition

Permalänk
Medlem

Vad jag kan hitta så kör datorn PCIe 3.0, och då är det inga problem. x8-porten på moderkortet är troligtvis en fullstor x16-port som bara har hälften av PCIe-banorna aktiverade. Annars fungerar det att stoppa i större kort i mindre PCIe-portar, så länge som portarna är öppna bakåt så att kortet passar rent fysiskt. PCIe känner av hur många banor som finns och konfigurerar sig automatiskt därefter.

En PCIe 3.0 x8 (eller PCIe 2.0 x8 för den delen) kommer inte att märkbart flaskhalsa ett GTX 970 eller R9 390, så det ska bara vara att köra. Se upp så att nätagget i datorn är kraftigt nog bara, och att du har nog med strömkablar för grafikkortet. Nätagg i märkesdatorer är oftast väldigt snålt tilltagna.

Permalänk
Medlem

@perost: okej tack så mycket

Permalänk
Hedersmedlem

@LukasJ *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
Välkommen till Sweclockers
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...