Permalänk
Medlem

oem-licens

Hej!

Har en snabb fråga om jag förstått licenser rätt...
Vår grabb har en dator med windows 7 (oem). Vi ska nu köpa en ny dator till honom byggd av inet.
Jag trodde jag skulle kunna skrota den gamla datorn och installera windows med den skiva och licens jag redan har.
Nu har jag läst lite, och som jag förstår det fungerar inte det. Är d så att den licensen redan är förbrukad?

//Ubbe

Permalänk
Medlem

Oem-licensen är kopplad till datorn. Så den är förbrukad om man skall följa reglerna.

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt licensavtalet är den licensen knuten till hans nuvarande hårdvara och kommer inte fungera på den nya datorn. Det är bara fullicenser som går att flytta runt på och installera på nya datorer. Om ni kan så rekommenderar jag starkt att ni låter Inet göra allt utom att installera OS. De får endast installera en OEM-version och då är ni tillbaks här igen. En full licens kostar kanske 50 kronor extra och kan ni installera den själva så har ni den sen och får inga problem om ni byter något eller om något skulle gå sönder i framtiden.

Permalänk
Medlem

Okej, var köper jag en sån licens billigast? Funkar det att ladda den via usb då jag beställt datorn utan dvd...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ja såklart. Sweclockers och google har guider.

Det är inte licensen, utan installationsmediet.

Permalänk
Medlem

Bra, finns det licens att köpa billigare än typ inet eller är det typ 1000 spänn som gäller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ubbe76:

Hej!

Har en snabb fråga om jag förstått licenser rätt...
Vår grabb har en dator med windows 7 (oem). Vi ska nu köpa en ny dator till honom byggd av inet.
Jag trodde jag skulle kunna skrota den gamla datorn och installera windows med den skiva och licens jag redan har.
Nu har jag läst lite, och som jag förstår det fungerar inte det. Är d så att den licensen redan är förbrukad?

//Ubbe

Så här hade jag gjort:

1. Flytta över hårddisken från den gamla datorn till den nya.
2. Starta den nya datorn med den gamla hårddisken.
3. Kolla att Windows 7 är aktiverat. Om inte, kontakta Microsoft support.
4. Uppgradera till Windows 10.
5. Se till att det är aktiverat.
6. Ladda hem Windows 10 från https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 och skapa en Windows 10-installation till en USB-sticka
7. Stoppa tillbaka den nya hårddisken i den nya datorn.
8. Installera Windows 10 på nya datorn med USB-stickan
9. Kolla att Windows 10 automatiskt blir aktiverat på den nya datorn

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

@strejf: Att flytta en hårddisk med installerat Windows från en dator till en annan fungerar väldigt sällan, det fungerar egentligen bara om den nya datorn har liknande hårdvara som den gamla.

Permalänk

Jag brukar köpa windows 8.1 pro från aliexpress, tankar sen ner 8.1 pro till en usb och installerar. När installationen är klar frågar den om man vill uppgradera direkt till windows 10.

Bam 10min senare aktiverat Windows 10 pro för 40-50kr. Har fungerat galant på 3st datorer sen w10 kom ut.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

@strejf: Att flytta en hårddisk med installerat Windows från en dator till en annan fungerar väldigt sällan, det fungerar egentligen bara om den nya datorn har liknande hårdvara som den gamla.

Så var det med gamla versioner av Windows (XP, 2000, NT m.m). Så är det inte längre. Det fungerar i princip alltid att flytta över hårddisken rakt över numera.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Så var det med gamla versioner av Windows (XP, 2000, NT m.m). Så är det inte längre. Det fungerar i princip alltid att flytta över hårddisken rakt över numera.

Skitsnack.
Jag har försökt på två olika datorer med Win 7 och det fungerade inte. Den ena datorn bootade överhuvudteget inte och den andra vart det en herrans massa jobb att "laga".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Skitsnack.
Jag har försökt på två olika datorer med Win 7 och det fungerade inte. Den ena datorn bootade överhuvudteget inte och den andra vart det en herrans massa jobb att "laga".

Jag sa ju gamla versioner av Windows. OS skapade år 2009 är gamla. I alla fall enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

ja det är ca ~1000:- som gäller för en fulllicens eller ~2000:- om du vill ha en Pro licens i svenska butiker.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3230624,3230651

tror man tappar en del funktioner dock på att välja home versionen men någon mer insatt får ta den biten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

@strejf: Att flytta en hårddisk med installerat Windows från en dator till en annan fungerar väldigt sällan, det fungerar egentligen bara om den nya datorn har liknande hårdvara som den gamla.

Har bytt moderkort samt processor med samma windows 7 installation på min SSD flera gånger utan att ha installerat om. Vad jag minns så är det som du stämmer om det handlar om XP eller äldre..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja det är ca ~1000:- som gäller för en fulllicens eller ~2000:- om du vill ha en Pro licens i svenska butiker.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3230624,3230651

tror man tappar en del funktioner dock på att välja home versionen men någon mer insatt får ta den biten.

Pro är mest för företagare som behöver mer säkerhet än "vanliga" användare. Det kan vara värt för dessa att betala extra för just denna säkerhet, såsom kryptering m.m. En vanlig användare skulle aldrig behöva tänka på detta, vilket gör Home alldeles perfekt.

Värt att tänka på är att Home automatiskt uppdaterar med windows update, medan Pro kan stänga av automatisk uppdatering.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Har bytt moderkort samt processor med samma windows 7 installation på min SSD flera gånger utan att ha installerat om. Vad jag minns så är det som du stämmer om det handlar om XP eller äldre..

handlar mer om att de kan bli knas om man ändrar chipset som inte är kompatibelt med samma drivrutiner.

de flesta intel chipset som används på kort med intelsockel är ofta kompatibla med varandras drivrutiner.

men ändå att göra som ni beskriver bryter ändå mot licensavtalet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Många med oem licenser brukar ringa microsoft vid moderkortbyte och be dem aktivera licensen. Kan du inte göra något liknande?

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

handlar mer om att de kan bli knas om man ändrar chipset som inte är kompatibelt med samma drivrutiner.

de flesta intel chipset som används på kort med intelsockel är ofta kompatibla med varandras drivrutiner.

men ändå att göra som ni beskriver bryter ändå mot licensavtalet.

Varför skulle det bryta licensavtalet om det inte handlar om en OEM licens? Och är det en OEM licens så räcker det med ett samtal till microsoft.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Varför skulle det bryta licensavtalet om det inte handlar om en OEM licens? Och är det en OEM licens så räcker det med ett samtal till microsoft.

Är det inte oem licens så då bryter det ju givetvis inte avtalet.

men ts hade ju just en oem licens så att flytta över en hd och sen ljuga i telefon supporten bryter fortfarande avtalet iom att en sån licens inte får flyttas mellan datorer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@WonderPlatoon: Jag skall installera ett nytt moderkort, processor och ramminne imorgon. Jag har dock en "Windows 7 OEM Syetem Builder-paket", går det att ringa Microsoft supporten och få den aktiverad på det nya moderkortet?

Tacksam för svar
Izak80

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

@WonderPlatoon: Jag skall installera ett nytt moderkort, processor och ramminne imorgon. Jag har dock en "Windows 7 OEM Syetem Builder-paket", går det att ringa Microsoft supporten och få den aktiverad på det nya moderkortet?

Tacksam för svar
Izak80

Det går alldeles utmärkt. Har flyttat OEM-licenser många gånger utan problem. Ring bara Microsofts automatiska tjänst för att aktivera den nya installationen.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Bascule666: va bra! Var lite orolig att jag skulle behöva köps ett nytt Windows 7.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Det går alldeles utmärkt. Har flyttat OEM-licenser många gånger utan problem. Ring bara Microsofts automatiska tjänst för att aktivera den nya installationen.

Stämmer bra, har gjort samma sak många gånger.

Permalänk
Skrivet av ubbe76:

Bra, finns det licens att köpa billigare än typ inet eller är det typ 1000 spänn som gäller?

Ja antingen det eller använda nuvarande. Kan ta det i PM, får inte ta licensfrågor i detta slaget i forumet.

Skrivet av strejf:

Så var det med gamla versioner av Windows (XP, 2000, NT m.m). Så är det inte längre. Det fungerar i princip alltid att flytta över hårddisken rakt över numera.

TS ska ju ha helt annan hårdvara nu, kan fungera i bästa fall. Men slutar med snarare blåskärm.

Jag har provat själv och kan fungera (tog bort alla gamla drivers i win 7), det gick men inte bra. Bytte från AMD till intel.

Inget jag skulle rekommendera vem som helst göra, utan upp till hur stor kunskap denne har i frågan. Nej ett dumt tips.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: Bra och veta, då behöver jag inte köpa en ny licens

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Testade att bara ange min oem licens när jag installerade via USB och det fungerade utan problem😀 tack för all input alla!