Vilt och fåglar i rörelse - dedikerad kamera+objektiv i annat sys?

Permalänk
Medlem

Vilt och fåglar i rörelse - dedikerad kamera+objektiv i annat sys?

Hej.

Jag har kört med Sony sedan A100 och har varit både nöjd och inte. Gillade A77 förutom att det var lite drygt med damm på icke-rörliga spegeln och på sensorn och båda kunde påverka bilder och var sådär lätt att bli av med. Hade en NEX 3 samtidigt som jag oftast använde, den var smidig och kul med äldre analoga objektiv. Till A77 hade jag även ett Mino 300 2,8 men var inte sådär superimponerad av autofokusens träffsäkerhet i fältet och avskydde ergonomin (vikt, fokusringskydd som åkte upp hela tiden).

Båda kamerorna blev stulna och jag skaffade en NEX 6, senare en A6k för att jag ville ha snabb AF. Snabb AF med det längsta tele i E-fattnings-land (55-210) lämnar en del i övrigt att önska. (70-200 4 vore en del bättre men inte heller långt nog). Har ett Sigma 400 5,6 telemacro som jag kört manuell fokus med med en LA-EA1 och på nära håll är det väldigt skarpt även vidöppet men längre bort en del medelmåttigt. Det är ganska svårt att fokusera på även långsamma fåglar dock, med peaking såväl som förstoring.

Är för närvarande inne på något längre med AF, gärna snabb och träffsäker (beror en del på kameran helt visst) för utomhusdjur och sport och läst om Nikon D7100 (liten buffert, annars ok) + äldre 300 / 4 + 1,4x tc, Pentax K-5ii + 300 / 4 + 1,4x tc, Sony a77ii + 70-400g1. Det känns väl egentligen som att jag vill ha 400mm så 300 + 1,4x tc kanske inte är optimalt och 70-400 kanske autofokuserar i lagom takt med albatrossar?

Ett objektiv som i sammanhanget är svårt att läsa något dåligt om är Canon 400 5,6. För liknande priser som för ovan så kan man få ett begagnat sådant + en 7d. Är det den givna objektiv+kamerakombon för saker som rör sig på avstånd utomhus?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

@Kolsvart Katt: Tony Northrup, som jag litar på, rekommenderar Canon 7D + Canon 400mm f/5,6 om man är på jakt efter budget.
Här en deras video på massa zoom objektiv och just det objektivet för vilt.
https://www.youtube.com/watch?v=lgurGidoSJs

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Tack för ett svar. Hade nåt vagt minne av att han gillade det. Har på inkommande nu, båda tingen, begagnade. Lite snafu med kameran men det ska förhoppningsvis ordna sig.

1,2kg ca och inbyggt och praktiskt motljusskydd och dessutom skarpt vidöppet låter bra det, hoppas det visar sig så.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

@Kolsvart Katt: Du får gärna berätta hur det gick sen. Speciellt med kameran. Jag håller på att spara till att köpa en beggad men lyckas hitta hål att stoppa pengar i så vi får se hur det går

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem
Skrivet av gustav901:

@Kolsvart Katt: Du får gärna berätta hur det gick sen. Speciellt med kameran. Jag håller på att spara till att köpa en beggad men lyckas hitta hål att stoppa pengar i så vi får se hur det går

Kameran fixades kvickt av säljaren. Hunnit med en vända till närmsta fågelhålet. Tror det frontfokuserar lite, märks ej vid f/8, ska försöka justera. Fokuserar helt på bakgrunden ibland men har aldrig haft så stor chans att fånga BIFs ändå, tar nog ett par utflykter för att lära sig. Var lite rädd för höga ISOs men inte direkt sämre än min A6k. Helkul kombo : )

Take-off by Grynna, on Flickr

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)