hur många gånger lagra en WD extern?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petrzik:

@e1m1:

Alltså, jag rycker ju inte kabeln när jag har en fil öppen eller kopierar till hårddisken.

Förresten, jag har nog aldrig tryckt på mata ut när jag tagit ut min digitalkamera och smartphone, och det har inte hänt nåt med dom.

Du skriver troligen inte heller särskilt mycket till varesig telefonen eller kameran från datorn jämfört med hur du använder en hd, risken att stöka till hdn är alltså mycket större.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hjälpsam

Vet inte om detta kan vara till hjälp.
Under enheter och skrivare kan jag välja att ta bort min externa hårddisk.
Jag kan också välja den under säker borttagning, men inte välja mata ut genom att högerklicka på den.
Jag har slagit på skrivcache,

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

jag ringde elgiganten där jag köpte den externa hårddisken och de sa att det är så här på vissa såna här och att det inte är något att bry sig om för det ska vara så att de placeras som lokala diskar på datorn, liksom vissa märken av usb-minnen gör det. Och då behövs alltså inte säker borttagning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petrzik:

jag ringde elgiganten där jag köpte den externa hårddisken och de sa att det är så här på vissa såna här och att det inte är något att bry sig om för det ska vara så att de placeras som lokala diskar på datorn, liksom vissa märken av usb-minnen gör det. Och då behövs alltså inte säker borttagning.

Vilket bara bevisar att man inte kan lite på att Elgigantens personal har någon som helst aning om vad de uttalar sig om.
Interna enheter har normalt skrive-cache aktiverat per default, och ska, om något, inte kopplas från under drift.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

den och vissa usb-minnen visas som lokal hårddisk. Antar att det ska vara så.

https://ca.answers.yahoo.com/question/index?qid=2013081900203...

Okay so my parents bought a 1TB Toshiba canvio external hardrive and there is no option to eject it or remove it safely, unlike my usb, ipod and usb wifi adapter. So do just unplug it when it's idle?

Svar: As a general rule of thumb the 'safely remove' or 'eject' thingies people obsess so much really are an extra precaution that doesn't really NEED to be used... USB is a Plug'N'Play standard, meaning that if it's plugged in there, then it's designed for hotswapping... Just make sure the disk isn't writing or reading at the time...

det var ungefär vad elgiganten-killen sa också. Man ska inte ta ut den medan den överför filer.

En annan:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1802030/seagate-port...

Windows Disk Management automatically has protection against data loss. You will have no issue with it as long as you don't remove it while

Permalänk
Medlem

Vilket är precis vad som skrivits om och om i tråden. Det enda "koppla från" gör, är ser till att det som finns i skriv-cachen faktiskt skrivs till disken, och aktiviteten avslutas. Om du själv gör motsvarande, alltså, väntar tills det inte sker några fler skrivningar, och drar ut sladden, så kommer inget att hända. Men det har fortfarande inget med att funktionen inte "behövs" att göra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Så här gör jag:

jag kopierar filer och klistrar in på hårddisken. Sedan när jag är klar så drar jag ut den. Eller väntar en stund. Iaf, jag har aldrig dragit ut vare sig digitalkamera, usb-sticka eller extern hårddisk medans den överför filer. Jag drar heller inte ur en usb-sticka medan jag tittar på filmen som är på usb-stickan/hårddisken.

Är det då något problem?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petrzik:

Så här gör jag:

jag kopierar filer och klistrar in på hårddisken. Sedan när jag är klar så drar jag ut den. Eller väntar en stund. Iaf, jag har aldrig dragit ut vare sig digitalkamera, usb-sticka eller extern hårddisk medans den överför filer. Jag drar heller inte ur en usb-sticka medan jag tittar på filmen som är på usb-stickan/hårddisken.

Är det då något problem?

Ja du bör aldrig någonsin röra kablarna till en hdd medan datorn är igång om du inte använt säker borttagning och fått det bekräftat att det är ok att ta bort den, du riskerar att få problem om inte filerna är stängda och alla cacheeer tömda, bara för att cacheerna är tömda så behöver inte filerna vara stängda, därför bör du om du är det minsta tveksam om vad som gäller stäng av datorn, alltså inte ens röra en disk om du använder någon form av viloläge utan just "stäng av" sedan när datorn är av kan du koppla loss disken och sedan starta datorn igen.
Du bör ta för vana att aldrig röra en disk så länge den är aktiv på nått sätt för att undvika problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

och vad kan hända?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petrzik:

@mrqaffe:

och vad kan hända?

Dataförluster och korrumperat filsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

jag har inte sett några såna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petrzik:

jag har inte sett några såna.

Jag skulle tro att du har sett flera sådana, men att Windows har varit vänligt nog att skicka upp en dialog du bara trycker bort där Windows säger att ifrån om att man vill scanna, och laga felen.

Om du i alla fall inte tänker bry dig om vad som skrivs, varför frågar du överhuvudtaget om andras åsikter? Kan du vara vänlig och berätta för oss vad du vill ha för svar, så att vi kan ge dig det, och sen låtsas vi kollektivt som att det var rätt svar?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petrzik:

@mrqaffe:

jag har inte sett några såna.

Dataförluster måste inte hända men det kan hända, är det data du inte vill ta risker med så stänger du av datorn innan du rör en kabel, om det är skräpdata så koppla i och ur diskar hur som helst. du väljer själv hur mycket risker du vill ta med datat som lagras, det är troligen helt ointressant att säkra spelinstallationer men kan vara oerhört kritiskt om det är företagsdata eller tex dina foton eller andra unika saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.