Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Tack för dina svar. Lutar nog starkt åt en RMx eller RMi nu. Antagligen 750W, som har en trevlig fläktkurva. Alla recensioner verkar hylla dom, inklusive Sweclockers. Måste bara bestämma mig för vilken version.

Tiny Tom Logan säger att han inte hör fläkten på 900rpm på sitt RM 1000i, men han kanske är hörselskadad, hehe. Är det så att fläkten är så tyst så kanske ett 650W är bättre, då man ändå inte lär höra fläkten på 600rpm om den råkar gå igång. Plus att det agget är mindre, 160mm långt, vilket kan vara en fördel om man nu skulle ha ett mindre chassi i framtiden. Fan, man börjar tänka för mycket nu, svårt att komma till avslut.

Fläkten är tyst, jag testade med knappen som sitter på sidan för just detta syfte, var tvungen att visuellt bekräfta att fläkten snurrade då jag ej kunde höra någon skillnad, fruktansvärt tyst.

Innan du köper din dator bör du besluta dig för vad du vill ha ut av den, särskilt formfaktorn, du tjänar på att lägga så mycket pengar du kan idag, då är den relevant under en längre period. Ex. de användare som köpte i7 920-930 osv i den serien 2010 har än idag en processor som hänger med, givetvis är den inte snabb nog att mäta sig med dom allra nyaste utan en överklock, men skillnaden är fortfarande inte tillräckligt stor för att en uppgradering skall vara självklar.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, en del av förbättringen kommer därifrån. Det går utmärkt att använda kablarna från RM serien, dom har samma pinlayout.

MVH

Finns det något test på det? Vore intressant och se.

Verkar ju vara grymt agg, blir ju svårt att välja g2 eller RMx (även om jag inte gillar corsairs snestig att köra med sämre/dåliga agg i sortiment). Blir ju mer 10 vs 7 års garanti och fläktet ljudet då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av hakd:

står inte mycket om ljudnivå, brummar det mycket under belastning någon ?

Det är en väldigt tyst fläkt, så när den väl snurrar låter det inte mycket heller, inte av vad jag testat.

Skrivet av Tumnus:

Varken EVGA eller Corsair gör sina egna nätagg. De slänger på sitt klistermärke på nätagget enbart mer eller mindre. CWT har gjort Corsairs (CWT som rykt upp sig rejält på senare år) och om jag inte missminner mig så är Seasonic OEM för EVGA G2.

Nu fungerar det inte riktigt så, vi är med och designar och har folk på fabrikerna som kollar så allting blir rätt med. Det är inte så som alla tror att vi bara skickar iväg en beställning och sätter på ett klistermärke.

Skrivet av XHI:

Än så länge har inte mitt RM850 gått sönder som många snackar om. Men man kanske skulle köpt ett annat! Kanske säljer den jag har och byter till denna :3

Det är inget fel på den gamla RM-serien. I början så överhettades vissa modeller så de stängdes av, men det problemet är åtgärdat sen dess.

Skrivet av NatureBoyyy:

Förstår faktiskt inte folk som ska snåla in på nätaggregatet när de köper datorer nu för tiden när man får så bra grejer för bara några hundralappar mer än budget skit, nu finns liksom cm vxxx serien, evga g2 och corsairs rmx serie att välja på som är riktigt bra för en rimlig peng. Bra av Corsair att rycka upp dig, men tycker de kan börja ta bort några nätaggregat ur sitt sortiment då de börjar bli för många..

Jag förstår att det är lite förvirrande med alla nya modeller, här är lite länkar som förklarar skillnaderna.

http://www.corsair.com/se-fi/blog/2015/june/rm-rmi-hxi
http://www.corsair.com/en/blog/2015/october/introducing-the-n...
https://www.youtube.com/watch?v=596KPO56l-8

Skrivet av Whaleman:

Lite märklig marknadsföring med både RMi och RMx då de inte kan sänka priset direkt mycket bara för att de plockat bort en USB-kontakt. Även om Corsair Link mjukvaran skulle må bra av en total redesign så hade jag nog ändå lagt 50-100kr på att kunna följa förbrukning och effektivitet i realtid, mest för skoj.

Det är en total redesign på gång.

Skrivet av LPG:

RM har bra kvalité förutom när det kommer till kondensatorerna som var typ Ltec eller nåt vilket inte har direkt bra rykte från flera år sedan då deras produkter typ dog efter ett år.

Angående japanska vs icke-japanska kondensatorer så skulle jag rekommenderar alla att läsa Sweclockers egna artikel angående just nätaggregat:

http://www.sweclockers.com/artikel/19050-sa-fungerar-nataggre...

Skrivet av HElephant:

Mitt RM750 small här om veckan. Kortslöt nätet ända till proppen. Det var sista gången jag handlade Corsair-prylar.

Skrivet av HElephant:

Hade mitt RM750 strax över ett år, så jo, jag tycker det bör fungera felfritt åtminstone under den tid man har en garanti och definitivt under de första två åren. Jag vet att elektrolytiska kondensatorer inte lever så länge, men Corsair hade ju snålat in ordentligt på den fronten.

Såklart ska det hålla längre än så, det låter som att du haft otur, jag hjälper dig mer än gärna att byta ut ditt nätaggregat, hör av dig så löser vi det.

Skrivet av Broken-arrow:

Nej RM vad jag sett i tester kör capxon blandat med japanska på sekundärsidan. Största felet var att dom högre watten dog av överhettning (fläkten starta inte fort nog). 650, saknade en 5 volts lina (hade "glömt" löda dit en kabel, när jonnyguru fixa det fungerade även den linan perfekt).

RM kör samma caps idag, förutom på RMX och tror även det gällde RMi.
Blandat kinesiska och japanska, men största felet är att aggen är för dyra. Man får ju hel japanskt för ungefär samma pengar/lite billigare. Så RM är inte prisvärt för det såldes för.

Känns mer att dom försöker täcka förlusterna från CX serien.

Överhettningsproblemen med RM-serien är fixade, så är även avsaknaden av 5 volts linan. RMx och RMi har endast japanska kondensatorer.

Och angående CX-serien så är det ett av våra mest sålda nätaggregat och kollar man på RMA-siffran på det nätaggregaten så är det väldigt låga.

Skrivet av anon5930:

Jag borde köpa ett nytt nätagg (gammalt HX 520W) eller försöka RMAa mitt trasiga AX 750W. Dragit ut på det länge och väl men jag borde nog göra det snarast.

Lite synd att både detta Corsair nätagg men även EVGAs nämnda modell är så pass långa. Då jag sitter på mATX vill jag gärna spara utrymmet för kablage och annat. 750W är samtidigt mer än jag lär behöva men skadar heller inte med lite marginaler såklart.

Bra recension för övrigt. Skippade den först då jag trodde det var ett budgetnätagg men glad över att jag klickade in ändå.

Vill du göra en RMA så är det bara att höra av sig till mig så hjälper jag dig med det. Vårat RM650x och RM650i är kortare än de andra modellerna, 160mm istället för 180mm. Det kanske är ett alternativ?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Det är en väldigt tyst fläkt, så när den väl snurrar låter det inte mycket heller, inte av vad jag testat.

Nu fungerar det inte riktigt så, vi är med och designar och har folk på fabrikerna som kollar så allting blir rätt med. Det är inte så som alla tror att vi bara skickar iväg en beställning och sätter på ett klistermärke.

Det är inget fel på den gamla RM-serien. I början så överhettades vissa modeller så de stängdes av, men det problemet är åtgärdat sen dess.

Jag förstår att det är lite förvirrande med alla nya modeller, här är lite länkar som förklarar skillnaderna.

http://www.corsair.com/se-fi/blog/2015/june/rm-rmi-hxi
http://www.corsair.com/en/blog/2015/october/introducing-the-n...
https://www.youtube.com/watch?v=596KPO56l-8

Det är en total redesign på gång.

Angående japanska vs icke-japanska kondensatorer så skulle jag rekommenderar alla att läsa Sweclockers egna artikel angående just nätaggregat:

http://www.sweclockers.com/artikel/19050-sa-fungerar-nataggre...

Såklart ska det hålla längre än så, det låter som att du haft otur, jag hjälper dig mer än gärna att byta ut ditt nätaggregat, hör av dig så löser vi det.

Överhettningsproblemen med RM-serien är fixade, så är även avsaknaden av 5 volts linan. RMx och RMi har endast japanska kondensatorer.

Och angående CX-serien så är det ett av våra mest sålda nätaggregat och kollar man på RMA-siffran på det nätaggregaten så är det väldigt låga.

Vill du göra en RMA så är det bara att höra av sig till mig så hjälper jag dig med det. Vårat RM650x och RM650i är kortare än de andra modellerna, 160mm istället för 180mm. Det kanske är ett alternativ?

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Mest sålda betyder inte att det är bättre agg. Sen att ni satt bättre cap på primärsidan så blir det ju mindre RMA, när det är sekundärsidan i stället som strular. Jäkligt smart ur affärssynpunkt i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Det är en total redesign på gång.

Fantastiskt! Är väldigt sugen på att installera vattenkylare från er när jag väl har råd att uppgradera min maskin någon gång långt in i framtiden, så det vore kul med ett snyggare interface på mjukvaran när det väl sker

Permalänk
Medlem

Lite sent men är det någon skillnad på 750w versionen och de större/mindre wattarna?
RMx och EVGA G2 recensionerna är alla för 750w versionen, samt alla kundbetyg, osv. med.
Men är de andra RMx och EVGA G2 samma kvalité nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Lite sent men är det någon skillnad på 750w versionen och de större/mindre wattarna?
RMx och EVGA G2 recensionerna är alla för 750w versionen, samt alla kundbetyg, osv. med.
Men är de andra RMx och EVGA G2 samma kvalité nätagg?

Finns fler sidor än swec

http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page447.htm

Dock finns det inte många test på RMx i mindre storlek än (men ska bygga på samma plattform, även om det inte är någon garanti).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Broken-arrow:

Mest sålda betyder inte att det är bättre agg. Sen att ni satt bättre cap på primärsidan så blir det ju mindre RMA, när det är sekundärsidan i stället som strular. Jäkligt smart ur affärssynpunkt i alla fall.

Att det är mest sålt behöver inte betyda att det är ett bättre nätaggregat, men när vi säljer så mycket och samtidigt har väldigt låg procent på RMA för just den serien så betyder det att det inte kan vara ett dåligt nätaggregat.

Skrivet av Terrell:

Lite sent men är det någon skillnad på 750w versionen och de större/mindre wattarna?
RMx och EVGA G2 recensionerna är alla för 750w versionen, samt alla kundbetyg, osv. med.
Men är de andra RMx och EVGA G2 samma kvalité nätagg?

Hejsan,

Det finns en skillnad på 550W och 650W mot för de andra. Sen så är det olika mycket anslutningar på grund av olika W, men så är det ju med alla nätaggregat.

550/650 - 160mm långt.
750/850/1000 - 180mm långt.

Annars är det ingen skillnad på dom.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corsair Johan:

Att det är mest sålt behöver inte betyda att det är ett bättre nätaggregat, men när vi säljer så mycket och samtidigt har väldigt låg procent på RMA för just den serien så betyder det att det inte kan vara ett dåligt nätaggregat.

Hejsan,

Det finns en skillnad på 550W och 650W mot för de andra. Sen så är det olika mycket anslutningar på grund av olika W, men så är det ju med alla nätaggregat.

550/650 - 160mm långt.
750/850/1000 - 180mm långt.

Annars är det ingen skillnad på dom.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan

Beror ju på ni bytt cap på primärsidan och behåller dom dåliga på sekundärsidan (så dom på sekundärsidan hinner ju ge upp långt innan primärsidan, trots det sitter en 85c där). Sen vad jag läst mig till kör CXm och CX samma CWT plattform (med mindre förändringar, som primärsidan).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Angående ljudnivå. Bytte till ett Corsair RM750X 750W. Herre gud vilken fröjd för örat. Låter ju knappt att datorn är igång. Helnöjd och glad

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

Angående ljudnivå. Bytte till ett Corsair RM750X 750W. Herre gud vilken fröjd för örat. Låter ju knappt att datorn är igång. Helnöjd och glad

Köpte min nu i veckan.
Tyvärr får fläkten coil whine när GPU:n är under belastning av någon konstig anledning.
Har kontaktat Corsair för att ev. byta ut den.
I övrigt väldigt nöjd. Smidig installation osv.

Visa signatur

Intel Core i7 6700k | Asus Pro Gaming Z170 | Sapphire R9 390 Nitro 8 GB | Kingston HyperX 16 GB (2x8) 2133 MHz | Corsair RM750X | WD Blue 1 TB | Corsair Force LE 250 GB | Phanteks Eclipse P400S | Be Quiet Pure Rock | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Skrivet av kamoz:

Köpte min nu i veckan.
Tyvärr får fläkten coil whine när GPU:n är under belastning av någon konstig anledning.
Har kontaktat Corsair för att ev. byta ut den.
I övrigt väldigt nöjd. Smidig installation osv.

Tradigt att höra. Så skall det inte vara. Gör en RMA. Hoppas du får den utbytt.

Hör med Corsair Johan om han kan hjälpa dig : http://www.sweclockers.com/medlem/corsair+johan

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU