4 år gammal SSD, död?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tallvik
Registrerad
Sep 2009

4 år gammal SSD, död?

Har en väldigt gammal dator nu, med en SSD 120GB OCZ SATA 2.5", Vertex3. Idag när jag var ute och plockade kantareller så kom jag hem till Windows Repair Screen. Windows bootade inte, efter lite troubleshooting så inser jag att SSDn inte upptäcks av systemet och kan därmed inte installera om Windows och så vidare. Vad tror ni man kan göra åt det, om något alls? Tacksam för all hjälp jag kan få. Har inte råd att köpa ny SSD i dagsläget

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Låter märkligt att Windows reparation kan startas om systemet inte ser hårddisken. Även om booten ligger på en annan HDD/SSD om du installerat din SSD efteråt så är reparationsprogrammet så stort att det måste komma åt disken. Beskriv exakt vilka diskar som sitter i och vilken som bootar så går det att avgöra vart felet sitter och vad det är systemet inte ser.

Windows is not doing our work seriously
——————————————————————
AMD FX 8150 | ASUS Sabertooth 990FX | 32 GB RAM | ASUS radeon 7970 @ 1 GHz
9 000 GiB i media | NEC PA301W @ 2560x1600 | Kör linux os

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mitt i Skåne
Registrerad
Apr 2002

Syns disken i BIOS på datorn?

Define R5 Titanium | EVGA SuperNOVA 750 G2 | ASRock Z77 Extreme4 | Intel i5 3750k @ 4Ghz | Cooler Master 212 Evo | 16GB Corsair XMS3 PC12800 | Gigabyte GTX1070 | Intel SSD 530 120Gb | Asus VG248QE | Win 7 Ultimate x64

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Nov 2012

testa göra en firmware upgrade

http://ocz.com/consumer/download

Din SSD disk är känd för just de problemen och var en av anledningarna varför OCZ gick i konkurs

CPU: i7 3770k @ 4.2ghz + Be Quiet! Dark Rock Pro 3 Moderkort: Asrock Z77 Extreme6 Minnen: Corsair Vengeance Pro 4x4gb 2133mhz GPU: MSI GTX 980 Ti Gaming SSD: 2x Samsung 840 Pro 256gb RAID 0 Nätagg: Corsair AX 850 80+ Gold Chassi: Be Quiet! Silent Base 600

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tallvik
Registrerad
Sep 2009

@OldComputer: Hmm, instämmer att det verkar märkligt. Tänkte att den kom åt reparationen automatiskt i och med att jag har usb-stickan som jag installerade windows från kvar i datorn. Jag skriver från sagd dator just nu, och det verkar som om hårddisken formaterat om sig själv. Vid nyinstallation av windows behövde jag inte formatera om den igen, stod i installationen att tillgängligt minne var 118/118gb. Väldigt märkligt, aldrig varit med om att den spontant formaterar om sig samt hur fick den tillgång till reparationsprogrammet om den var tom? SSDn syntes i biosen hela tiden, i bootprioteringen också et.c.

Tacksam för svar, verkar fungera precis som vanligt nu och har aldrig haft några problem med den tidigare. Blev det något fel på Windows tro? Har uppdaterat firmwaren.