4 år gammal SSD, död?

Permalänk
Medlem

4 år gammal SSD, död?

Har en väldigt gammal dator nu, med en SSD 120GB OCZ SATA 2.5", Vertex3. Idag när jag var ute och plockade kantareller så kom jag hem till Windows Repair Screen. Windows bootade inte, efter lite troubleshooting så inser jag att SSDn inte upptäcks av systemet och kan därmed inte installera om Windows och så vidare. Vad tror ni man kan göra åt det, om något alls? Tacksam för all hjälp jag kan få. Har inte råd att köpa ny SSD i dagsläget

Permalänk
Medlem

Låter märkligt att Windows reparation kan startas om systemet inte ser hårddisken. Även om booten ligger på en annan HDD/SSD om du installerat din SSD efteråt så är reparationsprogrammet så stort att det måste komma åt disken. Beskriv exakt vilka diskar som sitter i och vilken som bootar så går det att avgöra vart felet sitter och vad det är systemet inte ser.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Syns disken i BIOS på datorn?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

testa göra en firmware upgrade

http://ocz.com/consumer/download

Din SSD disk är känd för just de problemen och var en av anledningarna varför OCZ gick i konkurs

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

@OldComputer: Hmm, instämmer att det verkar märkligt. Tänkte att den kom åt reparationen automatiskt i och med att jag har usb-stickan som jag installerade windows från kvar i datorn. Jag skriver från sagd dator just nu, och det verkar som om hårddisken formaterat om sig själv. Vid nyinstallation av windows behövde jag inte formatera om den igen, stod i installationen att tillgängligt minne var 118/118gb. Väldigt märkligt, aldrig varit med om att den spontant formaterar om sig samt hur fick den tillgång till reparationsprogrammet om den var tom? SSDn syntes i biosen hela tiden, i bootprioteringen också et.c.

Tacksam för svar, verkar fungera precis som vanligt nu och har aldrig haft några problem med den tidigare. Blev det något fel på Windows tro? Har uppdaterat firmwaren.