vga hdmi mini ingen skillnad på bild

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

vga hdmi mini ingen skillnad på bild

Hej!

Jag har en http://www.inet.se/produkt/2303856/samsung-24-s24d390h-pls-led#/specs och en hdmi till hmini kabel kopplat till ett gtx 570. Borde inte bilden på en full hd skärm vara bättre med hdmi än vga? Testat med många högupplösta filmer/serier. Jag förstår att bilden inte kan bli kristallklar, men e typ samma bild som på en sex år gammal skärm. Kan det vara kabeln, grafikkortet eller måste skärmen upp i prisklass? Vore tacksam för hjälp.

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Hängde inte riktigt med på vad du frågar om, men gissar att du kört VGA mot skärmen och nu bytt till HDMI och inte märker någon skillnad?

Det kan då vara så att det finns skillnader, men du är ännu inte medveten om dem. Testbilder kan avslöja en del, till exempel http://www.lagom.nl/lcd-test/sharpness.php

Kan också vara så att kombinationen grafikkort, VGA-kabel och A/D-omvandlare i skärmen faktiskt lyckas bra och behåller kvaliteten intakt.

Den tredje förklaringen är att du inte köra skärmen optimalt, fel upplösning kan bli lika dåligt oavsett om du kör VGA eller HDMI. Inställningarna i skärmen kan också påverka bilden så att det blir lika stora fel. Movie/Cinema-lägena på Samsungs datorskärmar är till exempel katastrofalt felaktiga (Hos Samsungs TV är det tvärtom) med en blå och överskärpt bild. Detta kan mycket väl dölja skillnaderna mellan en halvbra VGA och en pixel-per-pixel-perfekt HDMI-anslutning.

Den fjärde förklaringen kan man spåra i din fråga med filmer/serier. Kvaliteten hos varierar enormt med källfil och uppspelningsmetoder. Det är inte säkert att en film avslöjar skillnaderna som kanske är direkt tydliga när du använder datorn i andra sammanhang.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015

@Laxpudding:

Fick använda vga en dag då jag hade en vanlig hdmi kabel. Är inte så kunnig, men ska försöka testa lite olika inställningar. Kör på 1920 x 1080. För riktigt bra bild måste en film vara över en viss storlek? Kan man trixa lite i grafikkortsmenyn? Tack så mycket för dina tips