BASF CE II Chrome Extra 90 min, kassettband för inspelning

Permalänk
Inaktiv

BASF CE II Chrome Extra 90 min, kassettband för inspelning

Jag har billigt kommit över på en loppmarknad 3 stycken kassettband för 3 kr styck:
BASF CE II Chrome Extra 90 min, kassettband för inspelning.
Har sett att kromkassetter kostar runt 50 kr till 70 kr styck på Tradera och Ebay.
Min fråga är vad skillnaden är mellan dessa band jämfört med vanliga Maxell UR 90 kassetter?
Blir det bättre ljud och håller det inspelade sig kvar längre tid på kromkassetter?
Har ett Technics stereokassettdäck som jag brukar använda ibland då jag spelar in musik på kassetter.
Det jag kan göra är att testa spela in samma låt på de båda olika banden och lyssna av ljudet, om ingen vet här.

Permalänk
Inaktiv

Har kollat vidare på nätet och läst att kromband blev ersatta av metallband senare.
Metallband ska ha bättre ljud än kromband. Men min fråga är fortfarande om det är
någon skillnad i ljud mellan kromband och vanliga Maxell UR 90 kassetter.

Permalänk
Rekordmedlem

Banden har olika magnetiska material och kasettdäcket ska ställas in olika beroende på bandtypen för att kunna utnyttja den och ge bättre ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon144494:

Har kollat vidare på nätet och läst att kromband blev ersatta av metallband senare.
Metallband ska ha bättre ljud än kromband. Men min fråga är fortfarande om det är
någon skillnad i ljud mellan kromband och vanliga Maxell UR 90 kassetter.

Banden har inte ersatt varandra utan de kompletterar varandra och man valde typ efter kraven, men ja metallband ger ännu bättre kvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kromdioxid klarar högre nivåer vid höga frekvenser utan att mättas och därför togs det fram (bättre diskant) Kromdioxid kräver annan bias och tonkurva än järnoxid därför finns ett speciellt läge för att det ska låta bra och man ska kunna dra nytta av fördelarna. Metallband är det största steget uppåt och kan låta riktigt bra med rätt grejer men krävde för sin tid helt andra tonhuvuden med mycket högre flödestäthet för att kunna magnetisera banden. Finns metalläget och bandspelaren inte är superbudget så låter dessa överlägset bäst.

Skillnader inom samma bandtyper kan vara stora så att säga generellt att ett kromdioxid låter bättre än alla järnband är vanskligt. Dessutom kom det fram koboltdopade järnband som skulle köras i kromläge och dessa tog nog över på slutet som det bästa (förutom metall då) om jag minns rätt.
Jag har fortfarande kvar en mängd Sony Metal-ES som jag tyckte var absolut bäst ljudmässigt då, men de kostade därefter också.

Edit: Varför vill man köra kassettband idag (och betala 50-70kr för ett kromband dessutom? )? Digital inspelning är totalt överlägset med de AD-omvandlare som finns numera och kassettband var bara en nödlösning som man lyckades få att låta rätt ok, men aldrig fantastiskt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Tack för era utförliga svar. Jag vet däremot inte om mitt kassettdäck klarar av att spela in kromband eller metallband.
Anledningen till att jag har spelat in några kassettband på nytt med musik är för att jag ser det som en rolig grej och att få återuppleva kassettband. Också därför att jag hittat på loppmarknader billiga gamla stereodelar såsom förstärkare, kassettdäck, cdspelare och cdväxlare. Jag köper idag iallafall inte dyra kassettband som kostar runt 70 kr styck för kromband eller 100 kr styck för metallband. De tre kromband jag hittade kostade 3 kr styck. Maxell UR 90 finns fortfarande kvar i butiker att köpa. Clas Ohlson t.ex. säljer 5-pack för 70 kr.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får kolla efter omkopplare på kasettdäcket

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du får kolla efter omkopplare på kasettdäcket
http://s.hswstatic.com/gif/tape4.jpg

Kan inte hitta någon omkopplare på modellen Technics Stereo Cassette Deck RS-AZ7.
Ny bild:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon144494:

Kan inte hitta någon omkopplare på modellen Technics Stereo Cassette Deck RS-AZ7.
http://www.hifidatabase.com/static/gallery/3/6853-tec_RS-AZ7.jpg

Det kan ev vara automatisk avkänning av bandtyp, de olika typerna har ju olika jack i kassetten som kan användas för att tolka bandtypen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ev vara automatisk avkänning av bandtyp, de olika typerna har ju olika jack i kassetten som kan användas för att tolka bandtypen.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/05/Cassette_Write_Protect_IV.jpg

Ja, det borde vara så. Om det inte sitter nån omkopplare på baksidan, har inte kollat det än.

Permalänk
Inaktiv

Kunde inte hitta någon omkopplare på baksidan av kassettdäcket,
men enligt länken ska däcket klara av Tape Type: type I, Cr02, Metal
http://www.hifiengine.com/manual_library/technics/rs-az7.shtml
Kollade också på omdömen av däcket på olika sidor, och det har fått väldigt bra betyg för ett kassettdäck.
Vilket jag inte visste då jag köpte det på en loppmarknad, däcket är i bra skick också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon144494:

Kunde inte hitta någon omkopplare på baksidan av kassettdäcket,
men enligt länken ska däcket klara av Tape Type: type I, Cr02, Metal
http://www.hifiengine.com/manual_library/technics/rs-az7.shtml
Kollade också på omdömen av däcket på olika sidor, och det har fått väldigt bra betyg för ett kassettdäck.
Vilket jag inte visste då jag köpte det på en loppmarknad, däcket är i bra skick också.

Technics AA-prylar dregglade jag över när jag var fimp, herregud vad snyggt jag tyckte det var med hel uppsättning av stärkare, cd, kassett, EQ (?) och vinyl. Fick erbjudande när jag var 15-16 att köpa sagda system för 500:- delen, ångrar lite att jag inte gjorde det.

Permalänk
Medlem

Det kan ju finnas nostalgiker som föredrar kassettband, precis som det finns nostalgiker som vill lagra på diskett eller t.o.m. CD-R när det finns så mycket bättre USB-minnen, SD-kort, DVD, BluRay osv idag att använda som externa lagringsmedia. Sedan tror jag inte att Clas Ohlson eller någon annan säljer särskilt mycket av sina kassettband, men att de låter de ligga kvar i lager istället för att kasta restlagret och släppa produkten ur sortimentet.

Tidningen Radio & Television (senare Elektronikvärlden) gjorde i december 1981 ett stort test av kassettband med i princip alla märken som då fanns på marknaden. Jag citerar vad jag själv skrev för 10 år sedan:

Citat:

Testet blandade märkesband med noname, alla slags bandtyper. R&T lät testa tre exemplar av varje kassett. Vissa metallband hämmades av den för dem höga förmagnetisering som användes för att kunna jämföra banden.

Man mätte hur starkt man kan spela in, hur signalen varierar i styrka, frekvensgången mellan 315 Hz och 10 kHz, kopieringseffekten och brusnivån, alltsamman grafiskt presenterat i dynamikstaplar.

Största dynamik hade Agfa Superchrom och BASF Ferrochrom. De hade dock väldigt stor kopieringseffekt, vilket nästan alla band av den typen hade. De järnoxidband som gav bäst resultat var Technics XD, NEC SD, Hitatchi SR/Maxell XLI S och Sony AHF.

I botten återfanns "SLN", ett skräpband av möjligen koreanskt ursprung som importerades av en firma i Göteborg. Dock var inte Sony CHF eller Agfa Ferrocolor så värst mycket bättre heller.

Lägsta brusnivån uppmättes på Alexett ekonomikassett, men i gengäld hade den en stor kopieringseffekt, låg utstyrbarhet, testets största variation i signalstyrka och en frekvensgång som inte ens dess mor kunde vara glad över. Samma tillverkare sålde två något dyrare järnoxidband som var riktigt vettiga, så R&T frågade sig om den billigaste kassetten hade fabrikationsfel på hela tillverkningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zapac:

Det kan ju finnas nostalgiker som föredrar kassettband, precis som det finns nostalgiker som vill lagra på diskett eller t.o.m. CD-R när det finns så mycket bättre USB-minnen, SD-kort, DVD, BluRay osv idag att använda som externa lagringsmedia. Sedan tror jag inte att Clas Ohlson eller någon annan säljer särskilt mycket av sina kassettband, men att de låter de ligga kvar i lager istället för att kasta restlagret och släppa produkten ur sortimentet.

Tidningen Radio & Television (senare Elektronikvärlden) gjorde i december 1981 ett stort test av kassettband med i princip alla märken som då fanns på marknaden. Jag citerar vad jag själv skrev för 10 år sedan:

Jag tycker inte jag kan kalla mig för en nostalgiker bara för att jag spelar in musik på kassettband.
Jag använder faktiskt nya prylar också såsom usb-minnen, minneskort, dvdr-skivor och blu-ray skivor.
Disketter har jag inte använt sedan början av 2000-talet. Cdr-skivor använder jag däremot fortfarande till
att bränna olika linuxdistros, men lägger dem också på usb-minne vid behov.
Clas Ohlson är inte den enda butik som säljer kassettband av märket Maxell idag. Tog bara dem som exempel.
Kjell o Company, Jula och Ginza säljer också kassettband. Men nya kassettband lär inte vara någon storsäljare idag.
Hittar jag nyinplastade kassettband på loppmarknader köper jag hellre dem där. Men tack för citatet från 80-talet.

Permalänk
Medlem

Jag gillade Maxell:s Chrome-band, de var guldfärgade, såg så coola ut tyckte jag, men de var mycket dyrare än vanliga band.

Permalänk
Rekordmedlem

Appropå band så tillverkade TDK ett metallband i en metallkasett, TDK MA-R och XG, det är tungt som bara den och var helt hysteriskt dyrt på tiden det fanns och är inte direkt billiga idag heller, £58 +vat per styck
https://tapeline.info/v2/tdk-ma-xg-90-metal-cassette-tape.htm...
Jag har en gång ägt en Nakamichi ZX 1000 i guld med trächassi, det är väl nått att dregla över idag om man gillar kasettdäck, man kan väl säga att det var föregångaren till Nakamichi Dragon men med en helt anna design, de tillverkade dem under 1 månad och de är samlarobjekt idag.
Det här är riktig kasettporr >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sticker ut hakan lite och hävdar att ljudet från ett bra High-End kassettdäck med ett bra band i är betydligt bättre än 99.9% av allt som streamas på nätet.

Har nämnt det förut men jag har ett knippe "Sony Metal Master" liggande
Chassi av nån slags keramik har dom, och känns bra i näven

Permalänk
Medlem

Hade ett riktigt bra kassetdäck då det begav sig med tre tonhuvuden. Ett raderhuvud (alla har det), ett playhuvud och ett reckordhuvud.

Genom att man särdelade play och rekordhuvudena kunde man höra/läsa av inspleningen i realtid men någon millisekunds fördröjning.
Och jag köpte enbart metallbanden för den bättre ljudkvaliteten.

Här är skönheten som jag tog kort på 1995. En Hitachi D-980, mina fötter ni ser också.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

The Last Audio Cassette Factory

https://youtu.be/CMTpvr9HXeI

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Entusiast

Tänkte passa på att slänga in den här videon. Inte helt inom ämnet, men ganska relevant ändå

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SysGhost:

Tänkte passa på att slänga in den här videon. Inte helt inom ämnet, men ganska relevant ändå

https://www.youtube.com/watch?v=50kOJRfVCQ4

Oj oj vad jobbigt ... Men roligt, jag har faktiskt retrofyndat idag, Yamaha försteg från 1978 och ett slutsteg, försteget har naturligtvis 2 tape in och 2 mm och en mc ingång, men det saknar hdmi
8 kilo analog retrohifi i det försteget och 200W/8Ohm och 15 kilo slutsteg, 200kr för ett riktigt bra förstärkeri som står sig bra även idag och för det priset gick det inte att låta bli.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick lite retro inspiration igen och plockade fram min Denon DRM-800A.
Paniken spred sig när den lät som en stenkross när jag stoppade i en kassett.
Tur i oturen så var det inte bandaren utan mina "Sony Metal Master" som kastat in handduken =/
Alla är kassa helt enkelt.
Banden är helt skrynkliga i längsriktning längs de 4 kanalerna -.-
Lustigt nog så fungerar mina ICA band fortfarande bra, ni vet dom där man hade låg på golvet i bilen i 10 år.

Körde F.Ö via min gamla Accuphase E-210 (sicken klump att flytta runt på!) vidare till mina extremt musikaliska ALR jordan Entry M.
Ibland behöver man påminnas om hur bra riktig HiFi kan låta !