datorn blev segare efter RAM uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Vilken Windowsversion har du installerad? Är det 64 eller 32 bitars Windows?

64-bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mantus:

Alltid en bra regel att köra samma märke och samma typ av minne men för mig har det fungerat i 4 olika moderkort hälften 3st amd med olika chipset osv
men jag kan ha allmänt tur oxå.
Läst många trådar att just x58 ska vara väldigt ramminne känsliga mot att blanda minnen osv
Men kör 2st gamla Kingston 1600mhz 1600mhz 1.65v med 2st g.skill rippsaw 2133mhz minnen 1.65v "i den hastigheten" sen nyligt köpte jag till kingston fury 1600mhz 1.5v minnen och fungerar gallant. kör dem med ramkyl fläkt och 1.65v med lägre timings. Men alla kan ha tur och otur som sagt.

Men för trådskaparen så låter det nästan som det är något fel på dina ramminnen eller inställda fel timings, vet att om jag ändrar en timing inställning den som syns som högst nummer i cpu-z rör jag den åt något håll så vägrar datorn starta av någon anledning även om jag kör med 2 ramminnen oxå. Men ställ in dina ramminnen i timings som är speccade för dina segaste ramminnen så borde det gå galant men kör som alla säger dina minnen i den hastighet smo är speccade som 1600mhz.

Mvh Marcus

minnena är samma minne och heter tillochmed samma sak. men det kvittar för att jag ska enbart köra med en sticka så 4gb stickan har inget att göra med någontting längre. Jag testar öka volten till 1,6 volt och hastigheten till 2133 som den ska ha. men då blir de ingen bild o fläktarna dampar. ändrar man bara volten händer samma sak. ändrar man hastigheten till 1800-någonting funkar det men då finnns det bara 4gb minne tillängligt av någon anledning. Jag gick in på att ändra timings men det finns fyra alternativ och minnet ska ha 12-11-11 tror jag. ett av alternativen är ganska högt medans de 3 andra är ungefär samma som det jag precis skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snövit:

@ Emil.100

Som alla andra säger, det är inte bra att blanda olika minnen. Om du gör detta så kommer det "snabba" att automatiskt "sega ned sig" till samma specifikationer som det segaste minnet du har i datorn. Detta gör att ditt nya HyperX minne oxå går ner till 1600Mhz.
Jag vet inte hur det blir med volten, men jag har svårt att tro att moderkortet kan skicka ut två olika voltstyrkor samtidigt? Jag tror det är ett skrik efter problem.

Mitt råd är att gå tillbaka till butiken och lämna tillbaka ditt nya minne (Om det går) och köpa antingen ett likadant som det gamla så du får 8gb RAM. Du behöver inte mer idag. Eller sälja/ge bort ditt gamla minne och enbart använda ditt nya och fixa en XMP profil (Inne i BIOS).

köpte ifrån inet så ja tror inte att det går att lämna tillbaka.. förmodligen e de nåt tokigt på min vansinnigt-skitdåliga dator som bara nekar 2133 mhz o vägrar skicka 1,6 volt ist för 1,5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.100:

jag har hela tiden haft ett 4gb 1600mhz minne i min dator och det funkade inte fantastiskt i spel. så jag köpte ett 8gb 2133mhz ram minne och satte i. det funkar men det är absolut ingen skillnad någonstans överhuvudtaget om inte ens tvärtom. (att den är söligare alltså). Jag testade att slänga ur de gamla o öka hastighetet och volten till det nya till dess max i BIOS. men då kom ingen bild upp och fläktarna höll på att byta varvtal HELA tiden. Jag satte i det gamla tillsammans me de nya igen och då funkade allt som innan.
någon som har en aning om vad som spökar?

grafik: Radeon R7 250
cpu: AMD A4 6300

Med
grafik: Radeon R7 250
cpu: AMD A4 6300

Så hjälper inget minne i världen.
Det spelar ingen roll hur snabbt eller hur mycket minne du har, när CPU och grafik är så pass klent.
Det är inga lämpliga eller tänkta komponenter som man ska spela med.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Med
grafik: Radeon R7 250
cpu: AMD A4 6300

Så hjälper inget minne i världen.
Det spelar ingen roll hur snabbt eller hur mycket minne du har, när CPU och grafik är så pass klent.
Det är inga lämpliga eller tänkta komponenter som man ska spela med.

Hur förklarar du min kompis me en exakt lika dan dator som kan köra mycket högre inställningar på allt. Nånting måste ju vara fel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.100:

ja, moderkortet stöder hastigheter upp till 2400 mhz. och minnet ska väl stödja 2133 mhz, så jag antar att det är lite överklock.
jag kör ju inte med båda samtidigt, en i taget

1 minnessticka 8gb 2133mhz med 1.6v eller 1 minnessticka 4gb 1600mhz 1.5v, går inte att kombinera för då slår bios igång failsafe och resetas tillbaka så båda rullar i 1600mhz 1.5v.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

1 minnessticka 8gb 2133mhz med 1.6v eller 1 minnessticka 4gb 1600mhz 1.5v, går inte att kombinera för då slår bios igång failsafe och resetas tillbaka så båda rullar i 1600mhz 1.5v.

om du hade läst vad jag skrev så står det att jag INTE kör med båda samtidigt. ursäkta om jag var otydlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil.100:

om du hade läst vad jag skrev så står det att jag INTE kör med båda samtidigt. ursäkta om jag var otydlig

försökte bara vara övertydlig

nu vet jag inte hur det är med AMD men misstänker att deras processorer kan bli lite kinkiga när minnena inte körs i dual channel när de är höga latenser och hastigheter känner du ingen som kan låna dig 2x4gb minnen på 1600mhz så du kan se om det funkar bättre så?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

försökte bara vara övertydlig

nu vet jag inte hur det är med AMD men misstänker att deras processorer kan bli lite kinkiga när minnena inte körs i dual channel när de är höga latenser och hastigheter känner du ingen som kan låna dig 2x4gb minnen på 1600mhz så du kan se om det funkar bättre så?

Nee tyvärr 😕 jag ska byta cpu nån gång framöver.. till en a10 7870k... kanske blir de bättre då 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

Du kommer inte märka någon skillnad alls om du så har 100GB RAM jämfört mot 4, om spelet du spelar inte tar upp mer än 4GB RAM

Inte helt sant pga. superfetch. Det påverkar inte FPS men det har definitivt påverkan på laddningstider, speciellt om man laddar från en HDD. Jag märker det väldigt tydligt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.